Gå til innhold

Hvordan få butikkurter til å overleve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøper en del friske urter i butikken, men det har ikke lykkes meg å få dem til å leve. Et par dager etter at de er kjøpt, er de gule og kjipe. Jeg vil gjerne få koriander, basilikum o.l. til å vokse på kjøkkenet mitt. Noen tips?

Anonymkode: 8e4a8...a23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanskelig. De er dyrket raskt og alt for tett og raskt for å være engangs, vil du ha dem til å vare må du potte dem om og helst ha vekstlys. 

En annen ting hvor lite urter bruker du egentlig?  Lager jeg noe som trenger koriander, bruker jeg en potte i slengen, det er jo så lite i pottene. Kun timain og rosmarin, jeg ikke bruker opp i en engang. 

Anonymkode: db3c7...11e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kun timain og rosmarin, jeg ikke bruker opp i en engang.

Det blir persille med poteter som pynt til jul da?

Anonymkode: cf5f1...bc1

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er veldig vanskelig. De er dyrket raskt og alt for tett og raskt for å være engangs, vil du ha dem til å vare må du potte dem om og helst ha vekstlys. 

En annen ting hvor lite urter bruker du egentlig?  Lager jeg noe som trenger koriander, bruker jeg en potte i slengen, det er jo så lite i pottene. Kun timain og rosmarin, jeg ikke bruker opp i en engang. 

Har du stor familie? Mange av oss lager stort sett bare mat til oss selv, og da er den en bråte retter som ikke krever en hel potte. I tillegg er krydderurter fine som pynt på benken.

Ts, basilikum tåler ikke kulde, så den er vanskelig å frakte med seg nå. Pakk den inn i en avis i såfall. Vann alle urter fra skålen, men ikke la dem stå i vannet, kast resten av vannet etter ca 1/2 time. Pass på at de får mye lys, helst naturlig. Jeg synes sitronmelisse og rosmarin er enklest å holde liv i, og at det er enklere om sommeren enn vinteren, antagelig på grunn av de lange, lyse dagene.

Jeg tar gjerne imot flere råd, for jeg er ingen ekspert, og flere urter dør etter få dager hos meg også.

Anonymkode: 71c89...d8f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har du stor familie? Mange av oss lager stort sett bare mat til oss selv, og da er den en bråte retter som ikke krever en hel potte. I tillegg er krydderurter fine som pynt på benken.

Ts, basilikum tåler ikke kulde, så den er vanskelig å frakte med seg nå. Pakk den inn i en avis i såfall. Vann alle urter fra skålen, men ikke la dem stå i vannet, kast resten av vannet etter ca 1/2 time. Pass på at de får mye lys, helst naturlig. Jeg synes sitronmelisse og rosmarin er enklest å holde liv i, og at det er enklere om sommeren enn vinteren, antagelig på grunn av de lange, lyse dagene.

Jeg tar gjerne imot flere råd, for jeg er ingen ekspert, og flere urter dør etter få dager hos meg også.

Vi er to stykker. Lærte av en thailandsk venninne å ikke være så gniten med krydderurtene. 

Persille kjøper jeg i bunter på min lokale midtøsten butikk, bruker 1bunt i uka. Bruker persille i salat, pasta, gryter, til fisk osv. Samme med koriander, en sånn asiabutikk pose holder til to måltider.  F. eks guacamole til taco og en curry senere i uka. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi er to stykker. Lærte av en thailandsk venninne å ikke være så gniten med krydderurtene. 

Persille kjøper jeg i bunter på min lokale midtøsten butikk, bruker 1bunt i uka. Bruker persille i salat, pasta, gryter, til fisk osv. Samme med koriander, en sånn asiabutikk pose holder til to måltider.  F. eks guacamole til taco og en curry senere i uka. 

Det har ikke noe med å være gniten å gjøre. Jeg kan godt bruke en hel potte med basilikum i en salat til meg selv, men vil kanskje bare ha ti blader til å drysse over pizzaen min, ikke en hel potte. Og etter at jeg har tatt de ti bladene vil jeg pynte opp med den potta på kjøkkenbenken. 

Skrevet

Jeg har mine i vinduskarmen og vanner litt hver dag. De holder seg godt.

Anonymkode: 3a301...e7f

Skrevet

Kjøp krydderurter på plantesenter heller. Som en annen her sier så er de på butikken grodd for tett, du må potte dem om og kaste halvparten for og ha en sjanse. Men mye bedre å kjøpe enten frø eller planter på plantesenter.

Synes rosmarin og basilikum er ganske enkelt å holde liv i, og jeg har ikke grønne fingre. Fin pynt på kjøkkenbenken og selvsagt praktisk å alltid ha for hånden når man lager mat.

Anonymkode: 2b6a3...683

Skrevet

Potte om, lunt sted, god jord, ikke for mye vann men de skal ikke tørke, masse naturlig lys, om masse naturlig lys ikke er mulig bør du ha et lite plantelys, å til sist må du passe på at de ikke står utsatt til for trekk og kald luft. 

Anonymkode: 78280...059

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...