AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Jeg tror ikke du blir dummere av å bruke Youtube eller å se videoer. Men det jeg tror effekten av dumheten påvirker er å henge seg for mye opp i noe som ikke skaper fremgang. Som å henge seg for mye i kommentarfeltene, eller bry seg for mye hva folk tenker enn å gjøre noe? Jeg tror det gjør at man blir inaktivt, latere, og at man blir lav energi og dårligere på mye. Hvis man vil komme videre. Lag noe, forbedre deg. Det er slikt man faktisk blir klokere. Anonymkode: f8ccf...b87 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Jeg tror spesielt YouTube kan påvirke negativt ved at seeren sitter og får matet inn påstander uten at man reflekterer noe over det som blir sagt. Bare "ahaaa, det høres logisk ut"... Den som har laget videoen kan jo i prinsippet si hva som helst av røverhistorier og folk sluker det rått. Sånn sett tror jeg man kan bli dummere av YouTube, man "lærer" seg ting som er helt feil. Anonymkode: 07b5e...f3f 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #3 Skrevet 15. februar 2021 Kommer jo helt an på hva slags videoer man ser på. Anonymkode: c1898...276 3
Duff Skrevet 15. februar 2021 #4 Skrevet 15. februar 2021 Hvis man er kildekritisk og bruker YouTube for å lære noe nytt, utvikle seg som person etc så tror jeg ikke det er fordummende. Som ren underholdning tja. 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #5 Skrevet 15. februar 2021 Man får høy selvtillit på områder man ikke har peiling. Anonymkode: 72d94...d91
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #6 Skrevet 17. februar 2021 Spørs hva man ser på. Ser man på Shane Dawsons konspirasjonsteorier blir man nok dummere. Men ser man på folk i sin bransje f.eks som viser hvordan man kan bli bedre på f.eks film/foto/mote/bil osv så kan man bli smartere. Kildekritikk er også viktig, man burde kanskje lese/se en video om det motsatte om det gjelder sterke meninger, for å se nyansene i temaet. Det er ikke alle som gjør akkurat. Anonymkode: 5ba9d...939 2
Polyester Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Man blir rimelig dum av å henge på KG i alle fall, det er sikkert.
Polyester Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 19.22): Man får høy selvtillit på områder man ikke har peiling. Anonymkode: 72d94...d91 Dette heter Dunning-Kruger-effekten. Når man har fått litt mer enn gjennomsnittlig kunnskap i et felt, så tror man at man kan MYE mer enn alle andre. Etterhvert forstår man at jo mer man lærer om temaet, jo mer er det igjen å lære om det, også skjønner man at man ikke er geni. Endret 18. februar 2021 av Polyester
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 Polyester skrev (3 minutter siden): Dette heter Dunning-Kruger-effekten. Når man har fått litt mer enn gjennomsnittlig kunnskap i et felt, så tror man at man kan MYE mer enn alle andre. Etterhvert forstår man at jo mer man lærer om temaet, jo mer er det igjen å lære om det, også skjønner man at man ikke er geni. Jeg tror det er ganske menneskelig egentlig. At man tror man er spesiell eller opplyst fordi man vet noe andre ikke vet. Og så modnes man og bli mer ydmyk. Anonymkode: 72d94...d91 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #10 Skrevet 19. februar 2021 YouTube har en forferdelig dårlig algoritme/analyse av hva de tror du vil se. Mao. hvis du er opptatt av et tema havner du fort i ekko-kammer/ensidig skildring av fenomen. Med mindre du er bevisst dette, vil jeg si at YouTube er fordummende, ja. Anonymkode: 4893a...1ef 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #11 Skrevet 19. februar 2021 Nei, man blir smartere. Før trodde folk at gud ville straffe deg om du bannet i kirka. Folk var ikke smarte før... Anonymkode: b1e6e...6cb
Cuntzilla Skrevet 19. februar 2021 #12 Skrevet 19. februar 2021 YouTube er jo så mangt. Som andre er inne på så kan du fort havne i et ekkokammer - du blir presentert for det YouTube tror du vil se, og de algoritmene bryr seg ikke om at du skal ha bred kunnskap om temaer, se andre sider av en sak eller om innholdet i videoene er sant. De skal bare ha deg til å sitte og se mest mulig, og lager en spilleliste for deg hvor neste video er lik den forrige. Sånn generaliserende sett kan man si de dumme blir dummere, og de smarte blir smartere. De som kan sin kildekritikk og klarer å utnytte den informasjonsressursen YouTube (eller nettet totalt) er på en god måte blir smartere, imens de som ikke har de samme forutsetningene til å ta gode valg i utgangspunktet når det kommer til hva de skal se på YouTube og hvordan de skal lese det blir dummere. Man lurer jo på hvordan noen for eksempel kan tro på valgfusk-påstandene til Trump, men deres Facebook og YouTube ser veldig annerledes ut enn din, de lever i en helt annen digital verden hvor deres syn blir bekreftet hele tiden av "alle", overalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå