Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg skal gå fra mannen. For mange forskjellige grunner. En av hovedgrunnene er at han ikke stiller opp for foreldre. Dette har vært helt siden sønnen kom for 14 mnd. Han har ikke vært alene med han noen gang. 

men grunne for jeg spør om hjelp her at jeg ikke finner det noen steder. Jeg kjøpte leilighet for 2 år siden. Jeg er eier men han blir det også pga han er gift med meg. Jeg har penger stående på BSU som jeg ikke brukte da jeg kjøpte leligheten. Nå er jeg 30 år og man kan jo bare ha BSU til man er 34 år. For meg så gjør det ikke noe at jeg gjør noe med de pengene. 

når man skiller seg så alt av midler og penger og lignende delt i to. Siden vi ikke har ektepakt. Han nekter å skrive under dette. Han ønsker jo å få ALT han har betalt inn. Siden han ikke står oppført som eier eller i noen dokumenter så er han er ‘leietager’’ og vipser meg 8000kr hver måned som er langt under halvparten, jeg betaler 13.000kr hver måned og han 8000kr. 

spørsmålet mitt er, er det bedre at jeg overfører BSU pengene til å nedbetale av lån eller bare la dem ligge der. For han har krever halvparten av dem. Beklager at dette er rotete men håper dere forstår. 

takk

Anonymkode: 6f422...506

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger hjelp av en advokat!

Utover det, alt du hadde da dere inngikk ekteskap kan du ta med deg ut. Det er eventuell verdistigning som han kan ha krav på. Som det du har spart på BSU etter at dere giftet dere. Han blir ikke automatisk eier av fin leilighet, men kan ha krav på deler av verdistigning. Men dette kan advokaten svare på. 

• Liker 4
Skrevet

Om han får bsu pengene dine er det noe ruskende rivende galt i verden altså 😰 jeg kan ingen ting om lover og regler, men herregud, du må jo få beholde dine egne sparte penger!!

Anonymkode: 5dd6b...1ca

Skrevet

Eide du leiligheten før dere ble gift? Isåfall er den din, uten noe om og men. Alt man tar med seg inn i ekteskapet er automatisk særeie. 

At han har betalt leie har ikke noe å si.

Han skal ikke ha halvparten av bsu kontoen din heller. 

Har du kjøpt leiligheten etter at dere ble gift er jeg mer usikker på reglene. 

Uansett, du må få noen som har kunnskaper om dette til å gi deg råd, for det er ikke slik at alt blir delt i to. Virker som han forsøker å lure deg her. Eventuelt at du lurer deg selv ved å tro at det er slik. 

• Liker 2
Skrevet

Leiligheten er nok din. Selv om dere i dag er gift, så er ikke slik at man deler alt man har 50/05.

Logg deg inn her for å se hva som er tinglyst på eiendommen din: https://kartverket.no/eiendom/bestille-fra-grunnboken/sjekk-hva-som-er-tinglyst

BSU er også ditt personlig. Han har vært en leietaker utfra hva jeg har skjønt, dermed ikke krav på noe av bostedet. Han kan ikke kreve tilbake i ettertid.

Kontakt advokat. Han mannen din prøver å lure deg.

Du kan også lese litt i ekteskapsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47

Anonymkode: 84300...c77

Skrevet
Trolltunge skrev (40 minutter siden):

Eide du leiligheten før dere ble gift? Isåfall er den din, uten noe om og men. Alt man tar med seg inn i ekteskapet er automatisk særeie. 

At han har betalt leie har ikke noe å si.

Han skal ikke ha halvparten av bsu kontoen din heller. 

Har du kjøpt leiligheten etter at dere ble gift er jeg mer usikker på reglene. 

Uansett, du må få noen som har kunnskaper om dette til å gi deg råd, for det er ikke slik at alt blir delt i to. Virker som han forsøker å lure deg her. Eventuelt at du lurer deg selv ved å tro at det er slik. 

Nei, særeie må tinglyses. Det man tar med inn kan kreves skjevdelt, men inngår i utgangspunktet i felleseiet.

Anonymkode: f146b...036

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...