Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg prøvde å ta opp masse fag for å komme inn på et profesjonsstudie, til sammen 3 semestre (1.5 år). Har gått på Sonans i 2 semestre, og nettstudie i 1. Fikk også penger til livsopphold utenom skolepengene fra Lånekassen, da jeg ikke hadde jobb.... Ca 210.000 i studielån for denne tiden😅

Og verste av alt er at jeg slet psykisk i denne perioden og fikk nesten bare karakter 4... Utenom én 5’er. Var realfag da, men uansett.

Går nå på et annet studie, som jeg også hadde kommet inn på hadde jeg IKKE tatt opp alle fagene via Sonans. Så er lei meg, og blir nesten litt dårlig når jeg tenker på at jeg kastet bort 1.5 år og over 200.000kr UTEN GRUNN😔

Flere som har lignende erfaringer og dele, slik jeg føler meg litt bedre?

Anonymkode: 2a26a...d72

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsker ikke å gå inn på historien min, men kan forsikre deg om at vi er mange som føler vi har "kastet bort" studier og sitter igjen med masse studielån 😔

Anonymkode: 27e53...fc7

• Liker 11
Skrevet

Sonans er grådig. Tjener penger på folks drømmer. 

200 000 er ikke all verden. Lever du som student ett ekstra år til kan du betale det ned. 

Anonymkode: 29ccd...b78

• Liker 6
Skrevet

Det forstår jeg. Den eneste trøsten er vel at studielån er det beste lånet man kan ha. Livet ut. For å si det brutalt. 

Anonymkode: 4cbc7...5f8

• Liker 1
Skrevet

🙋‍♀️

600 000 og sitter igjen med en bachelor her. 😅

Anonymkode: 77a98...d54

• Liker 11
Skrevet

Du får ikke gjort så mye med det. Du prøvde å følge en drøm, det var det rette valget da. Du tar med deg erfaringene fra den tiden videre, på godt og vondt. Det er litt sånn livet er for de fleste av oss. De fleste av oss har tatt noen uhensiktsmessige valg, stort sett går det over. 

200 000 hos Lånekassen er ikke det verste. Gjelden i Lånekassen betales ned over 20 år, det er en ok rente. Man kan be om betalingsutsettelse opptil 36(?) ganger, hele eller deler av gjelden blir slettet om du blir ufør, alt om du skulle falle fra, bor du nordpå kan deler ettergis osv. Du skal stå mange år i arbeidslivet på den andre siden av studiene, 1,5 år er ikke all verden i den sammenhengen. Det går helt fint. Ikke bruk energi på det.

Anonymkode: 1c5a1...190

• Liker 9
Skrevet

Jeg har tatt et profesjonsstudium med høye karakterkrav. Etter min mening burde man droppe muligheten til å forbedre karakterer for å komme inn på disse studiene.  De "tunge" studiene her krever at man er 100% motivert, faglig sterk og har gode studievaner.

Om man trengte mange forsøk for å klare opptakskravene var man antagelig ikke god nok i utgangspunktet.  Av de kanskje 10% som falt fra de første to årene hos meg var nesten alle de som hadde brukt 1-3 år på å ta VGS-fag om igjen.  De taklet rett og slett ikke presset med å ha mange teoritunge fag samtidig, med flere eksamener hvert semester.

Så kan man si at dette ville være slemt mot de som ikke prioriterte skolen på VGS. Det er det kanskje. Men når man har begynt på VGS bør man faktisk kunne forvente at folk tar ansvar for konsekvensene av egen innsats.

Anonymkode: 94ec7...791

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei! Jeg prøvde å ta opp masse fag for å komme inn på et profesjonsstudie, til sammen 3 semestre (1.5 år). Har gått på Sonans i 2 semestre, og nettstudie i 1. Fikk også penger til livsopphold utenom skolepengene fra Lånekassen, da jeg ikke hadde jobb.... Ca 210.000 i studielån for denne tiden😅

Og verste av alt er at jeg slet psykisk i denne perioden og fikk nesten bare karakter 4... Utenom én 5’er. Var realfag da, men uansett.

Går nå på et annet studie, som jeg også hadde kommet inn på hadde jeg IKKE tatt opp alle fagene via Sonans. Så er lei meg, og blir nesten litt dårlig når jeg tenker på at jeg kastet bort 1.5 år og over 200.000kr UTEN GRUNN😔

Du lever og lærer. 
Jeg har kastet bort latterlig mye penger på bil. Den siste hadde jeg i 2 år og tapte 240 000 på... 

Ingen grunn til å gråte over spilt melk.

Anonymkode: a4a5b...1f1

• Liker 3
Skrevet

Gjort er gjort og det er nok mange som har kastet bort mye penger i ungdomstiden som man i ettertid kanskje ville ha brukt annerledes. På den annen side opparbeidet du deg helt sikkert både kunnskap og erfaringer i løpet av denne tiden som du kanskje strengt tatt ikke ville ha vært foruten og som kan komme til nytte selv om de ikke vises på noen vitnemål. 

200.000 hos Lånekassen er heller ikke den verste gjelden man kan ha. Ikke er det spesielt mange penger i 2021 og dessuten er både vilkår og nedbetaling av det gunstige slaget. Rådet fra en godt voksen dame er at du bare legger dette bak deg for det er rett og slett ingen vits i å la dette ligge og gnage siden du uansett ikke får gjort noe med det. 

• Liker 2
Skrevet

Har selv gjort mange feiltrinn utdanningsmessig, og tidvis vært forbanna på Lånekassen for at de gir ut lån så ukritisk og uten en advarsel😄 De burde hatt en rubrikk på søknaden for "Er du SIKKER på at dette er lurt?" (kryss av ja/nei)

Dyrkjøpt lærdom, ja, men nå som jeg har en fast inntekt virker ikke lånet så avskrekkende lengre (har ca 300.000 igjen å betale)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 15.26):

Kona min.

Tatt opp 150 tusen i studielån og droppa ut 1 måned etter studiestart. Brukte penger på sko og fester og 1 reise. Merk 1 reise !

Og det var vel 17 år siden så 150 tusen blir sikkert til 200 tusen i dag med tanke på inflasjon osv ....

Anonymkode: 314c2...552

• Liker 2
Skrevet
Knirke skrev (16 timer siden):

"Er du SIKKER på at dette er lurt?" (kryss av ja/nei)

Hmmm  ,lille fuglen hvisket til meg at du ville uansett kryssa for JA.

Anonymkode: 314c2...552

• Liker 2
Skrevet

All gjeld vil være borte iløpet av dette året.

Anonymkode: 3e8ee...f3b

• Liker 1
Skrevet

En litt annen variant her, men masse penger "rett i dass".  Trengte ikke å ta opp studielån da jeg bodde grisebillig under utdanning og jobbet såpass mye at jeg såvidt det var klarte å få det til å gå rundt. Men hva skjedde da jeg var ferdig utdannet og fikk meg en bra jobb... Når pengene rant inn så rant vettet ut, og jeg brukte hinsides mye penger på unødvendige ting. I løpet av tre år brukte jeg over 400.000 kun på festing, restaurant, taxi, take away, og klær. Plutselig mistet jeg muligheten til å bo superbillig, og omtrent samtidig begynte flere av vennene mine å kjøpe leilighet.  Og der satt jeg da, uten ei krone på sparekonto 😳  (Gjort er gjort, og det hjelper ikke å angre. Jeg fikk meg jo egen leilighet jeg og, det tok meg bare noen år ekstra). 

Anonymkode: a298a...32f

• Liker 3
Skrevet

200 000 kroner går helt fint, også i tillegg til det du får i studielån de kommende årene. Det betaler du fort ned når du er ferdigutdannet, om du fortsetter å leve som student. Gjort er gjort, og det hjelper absolutt ingen å være lei seg over dette. Husk også at det er mange i samme båt!

Skrevet

Gjort er gjort! Jeg har også høyt studielån, og så lenge man har fått en jobb med ok lønn så går det helt fint. Jeg tenker så lite som mulig på det lånet og bare betaler automatisk. Har 12 år til med nedbetaling foran meg, så er ferdig når jeg er 51. Hadde jeg vært en effektiv og målretta student fra starten av kunne jeg spart meg to år med studielån. Men fikk erfaringer da! 

Skrevet
On 2/15/2021 at 3:26 PM, AnonymBruker said:

Hei du. Jeg hadde 500,000 i studielån, ferdig mastergrad, og ble syk. Så syk at jeg nå er ufør. Har da fått redusert studielånet, men likevel, sånn det ser ut nå så blir jeg sittende med lånet i en del år fremover uten å ha utsikter til å bli frisk nok til å kunne benytte den utdanningen til noe som helst.

Føler med deg, det er kjedelig å se tilbake og tenke på slikt. Er noe i det engelske ordtaket "hindsight is always 20/20". Sure penger, men gjort er gjort, spist er spist og alt det der. Se fremover i stedet, og kos deg med studiene! Studietiden er herlig, nyt den ❤️ 

Anonymkode: 8bcff...fdb

Skrevet

Kastet bort 50000 kr på fagkurs som jeg ikke klarer å møte opp på fordi jeg sliter med psyken. Er ikke like mye penger som med deg men jeg har ikke engang karakter eller kunnskap fra kursene... 

Anonymkode: 644c0...bb7

• Liker 1
Skrevet

Et vennepar brukte 200.000 på å reise litt rundt i Australia.

Naboen bruker glatt 200.000 i året på verditap på bil.

Selv har jeg snust opp 250.000.

Så tror ikke du skal deppe over 200.000, de kunne gått med til langt verre ting enn skolegang! Tror du bare skal se fremover og le av det hele :)

Anonymkode: fbead...980

• Liker 5
Skrevet

Du kan trøste deg med at de fleste har studielån på studier som de ikke har fått bruk for, meg selv inkludert. Og lånet har lav rente. 

Jeg kjenner folk med rundt halv million i studielån på studier som er irrelevant for det de jobber med. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...