Gå til innhold

Heter landet for Burma eller Myanmar

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Såg på Harry Potter. Og det fikk meg til å tenke.

Hvorfor liker ikke folk i Burma, eller Myanmar ikke navnet Burma?. Og hvorfor sier vi Burma enn Myanmar?

Endret av Adult1
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Myanmar er det nye navnet, het Burma tidligere. 

Skrevet
Catalina Culès skrev (Akkurat nå):

Det står at det ble forandret i 1989 i demokrati protester i det landet. Men i Storbritannia og USA så kaller de det enda for Burma. Offisielt er det kalt ved to navn. Enten Burma eller Myanmar

Skrevet

Det heter offisielt Myanmar, men enkelte land bruker fremdeles Burma. Landet ble også  kalt Burma under kolonitiden, selv om navnet "Burma"  ikke ble oppfunnet av Britene. Navnet Burma blir også brukt en del av opposisjonen mot militærjunaten, men i mindre grad nå. De aller fleste bruker navnet Myanmar.

• Liker 1
Skrevet

Burma og Myanmar betyr det samme.

Det er litt som Norge og Noreg. Ett fett.

Anonymkode: ba671...c5a

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det heter offisielt Myanmar, så nei ikke helt det samme. 

• Liker 1
Skrevet
Catalina Culès skrev (3 timer siden):

Det er vel det tredje landet etter 2VK som har byttet navn, uten at landet har hatt noen endringer i form av splittelser eller sammenslåinger. De to andre er Formosa som ble til Taiwan og Ceylon som ble til Sri Lanka.

Irriterer meg mer over at NRK blant annet omtaler Yangoon som landets hovedstad, noe det ikke lenger er.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det blir som Iran og Persia

Anonymkode: e354f...d8f

Skrevet

Det heter offisielt Myanmar, men Burma blir også mye brukt, selv av folk i landet. Men jeg så et program om at Myanmar egentlig er det historisk korrekte navnet, ettersom dette er et gammelt navn som omtaler hele landet, mens Burma er et navn som ble gitt av kolonimaktene, og som henviser til folkegruppen som styrer, nemlig Bamar folket (som Aung San Suu Kyi er, og hun kaller det derfor Burma). Engelskmennene var jo kolonimaktene der, og de fortsetter derfor å kalle det for Burma. Jeg kaller det egentlig mest Myanmar, men bruker også Burma, da det virker som at det er det navnet folk flest kjenner.

Skrevet
Tanuki skrev (På 15.2.2021 den 17.43):

Det heter offisielt Myanmar, så nei ikke helt det samme. 

Det heter ikke offisielt Myanmar. Det er bare den engelske oversettelsen. Tyskland heter offisielt Germany på engelsk. Men det offisielle navnet er Deutschland. I Norge bruker vi ikke den engelske oversettelsen, vi bruker "Tyskland". 

På burmesisk er "burma" og "myanmar" to versoner av det samme ordet. Akkurat som "norge" og "noreg" er to versjoner av det samme. 

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Det heter ikke offisielt Myanmar. Det er bare den engelske oversettelsen. Tyskland heter offisielt Germany på engelsk. Men det offisielle navnet er Deutschland. I Norge bruker vi ikke den engelske oversettelsen, vi bruker "Tyskland". 

På burmesisk er "burma" og "myanmar" to versoner av det samme ordet. Akkurat som "norge" og "noreg" er to versjoner av det samme. 

Sånn bortsett fra at det et politisk ladd om.du bruker den ene eller andre. Burmesere er majoriteten i landet og for mange minoriteter betyr Myanmar at du vedkjenner minoriteter, mens Burma betyr at du ikke vedkjenner minoriteter.

Anonymkode: 68516...178

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var i Myanmar, så sa alle jeg snakket med der «Myanmar», hørte aldri Burma. Og skriftlig så jeg bare Myanmar. Men det er sant at det er samme ordet. Bare prøv å si det litt slapt på engelsk, så høres likheten tydeligere. 

Anonymkode: 68ed3...c27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...