AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Han sier kompisen trengte å låne, og går derfor nå til meg fordi han har lånt bort resten av sin lønn. Kjenner jeg ble irritert av tanken. Hva tenker dere om det? Anonymkode: e1142...bfb 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han sier kompisen trengte å låne, og går derfor nå til meg fordi han har lånt bort resten av sin lønn. Kjenner jeg ble irritert av tanken. Hva tenker dere om det? Anonymkode: e1142...bfb Høres tåpelig ut å låne bort penger man ikke har til overs, men vet du noe om hvorfor kompisen var i så akutt pengenød, da? Står han i fare for å miste hus og hjem, f eks? Finnes formildende omstendigheter, men om samboer bare har slengt ut penger fordi han tenker han uansett får av deg, er det jo ganske håpløst. Anonymkode: 71b71...149 7
Pottah Skrevet 15. februar 2021 #3 Skrevet 15. februar 2021 Det hadde vært et nei fra meg, men selvfølgelig litt avhengig av situasjonen. 9
Gjest Dævendøtte Skrevet 15. februar 2021 #4 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han sier kompisen trengte å låne, og går derfor nå til meg fordi han har lånt bort resten av sin lønn. Kjenner jeg ble irritert av tanken. Hva tenker dere om det? Anonymkode: e1142...bfb Har han lånt penger av deg tidligere? Var kompisen i en skikkelig krise? I så fall hadde jeg først spurt deg og så lånt bort til kompisen. Men i utgangspunktet låner jeg ikke bort penger til noen.
Gjest Lama_Drama Skrevet 15. februar 2021 #5 Skrevet 15. februar 2021 Det hadde blitt et nei fra meg.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres tåpelig ut å låne bort penger man ikke har til overs, men vet du noe om hvorfor kompisen var i så akutt pengenød, da? Står han i fare for å miste hus og hjem, f eks? Finnes formildende omstendigheter, men om samboer bare har slengt ut penger fordi han tenker han uansett får av deg, er det jo ganske håpløst. Anonymkode: 71b71...149 Samboer sa at han ikke hadde fått penger fra NAV, så han følte for å hjelpe.. Anonymkode: e1142...bfb
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #7 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han sier kompisen trengte å låne, og går derfor nå til meg fordi han har lånt bort resten av sin lønn. Kjenner jeg ble irritert av tanken. Hva tenker dere om det? Anonymkode: e1142...bfb Jeg hadde tatt som forutsetning at min samboer ikke låner bort penger han trenger selv... Det kommer vel an på hva han ønsker å låne penger til. Hadde det vært for å dekke regninger og slik, hadde jeg nok gjort det, men hadde blitt sur og vært tydelig på at det var en engangsgreie. Om han har lånt bort lommepengene sine, hadde jeg ikke tatt det så alvorlig. Da kunne jeg vurdert å dele mine lommepenger med han, i hvert fall om han var litt ydmyk... Anonymkode: 76a6d...a6d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #8 Skrevet 15. februar 2021 Er dette et eksempel på å være dumsnill? Eller er han rett og slett bare dum? Anonymkode: 04e62...892 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #9 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han sier kompisen trengte å låne, og går derfor nå til meg fordi han har lånt bort resten av sin lønn. Kjenner jeg ble irritert av tanken. Hva tenker dere om det? Anonymkode: e1142...bfb Tenker at det får han finne ut av selv. Han låner bort, han er selv ansvarlig for det. Litt dumt at dere er samboere, for nå må vel du kjøpe mat til dere begge? Du kan innskrenke med å kjøpe veldig billig mat i denne perioden. Men selv har han ikke noe mer å bruke denne måneden. Han har brukt opp alt sitt handlingsrom ved å låne bort penger. Så nå får han ikke noe mer å bruke på seg selv til han får lønn neste måned. Anonymkode: f8b33...58d 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #10 Skrevet 15. februar 2021 Pottah skrev (4 minutter siden): Det hadde vært et nei fra meg, men selvfølgelig litt avhengig av situasjonen. Han sa at kompisen ikke hadde fått penger fra NAV.. Anonymkode: e1142...bfb
got2go Skrevet 15. februar 2021 #11 Skrevet 15. februar 2021 Samboeren din må lære seg konsekvenser. Sier jo seg selv at han ikke kan låne bort alle pengene sine slik at han selv ikke klarer seg. 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #12 Skrevet 15. februar 2021 Nei hadde det blitt her også. Hvor lenge er det til neste lønning? Ville sørget for pasta med ketchup, havregryn og lignende til samboer, men ikke noe mer enn det. Dette er ren voksenoppdragelse! Man låner ikke bort penger man ikke har uten å spørre den man selv må låne av først. I realiteten har han gitt bort pengene dine om han ikke klarer seg uten å låne av deg. Anonymkode: 121b1...36c 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #13 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han sa at kompisen ikke hadde fått penger fra NAV.. Anonymkode: e1142...bfb Det er likevel ikke greit å låne bort penger han trenger selv. Om du berger han nå har han lite intensiv for å kreve pengene tilbake fra vennen sin. Tror du må være litt hard her, og heller la han kjenne litt på konsekvensene av egne valg. Anonymkode: 76a6d...a6d 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #14 Skrevet 15. februar 2021 Nei. Og dump. Et forhold med en som har såpass dårlig økonomisk styring er å be om årevis med frustrasjon og bekymringer. Anonymkode: dbdce...043 1
Sylveon Skrevet 15. februar 2021 #15 Skrevet 15. februar 2021 Man må ha så man klarer seg selv. Å låne bort penger, så tar man av overskuddet etter nødvendigheter er dekket. Nå har jeg selv som mål at jeg låner ikke bort penger til noen, men om man skal låne bort fordi vennen er i nød så diskuterer man saken med samboeren sin først. Man løper ikke inn etterpå og ber om å låne penger av samboer fordi man har lånt bort egne. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #16 Skrevet 15. februar 2021 Hvor mye vil han låne av deg? Er han vanligvis fornuftig med penger eller behøver han ofte å låne etc.? Kjenner du kompisen? Dersom de er uaktsomme typer som gjerne fester for mye eller bruker alle penga på dataspill etc., hadde jeg nok vært strengere enn dersom de vanligvis har hodet på plass. Anonymkode: 3caf5...8c6
Festlig Skrevet 15. februar 2021 #17 Skrevet 15. februar 2021 Dette tror jeg ikke på.. Ingen låner ut resten av lønna si uten det er alvorlige ting på ferde . Hvis det var tilfelle så hadde han dekt bekymringene med deg . Nei, dette er penger han har surra bort sjøl, og så skylder han på kompisen sin . 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #18 Skrevet 15. februar 2021 Vanligvis så skal man først høre med samboeren om det er greit at han låner bort pengene sine og får «støtte»/økonomisk hjelp av partneren sin. På denne måten så unngår man at man sitter der igjen med null penger og en forventning at det skal plutselig løse seg fordi noen andre skal opp i der igjen ofre seg. Jeg vet ikke hva slags forhold du har med samboeren din, men hadde det vært i min situasjon så hadde jeg hjulpet med samboeren min. Grunnen er fordi samboeren min tar ellers smarte økonomiske valg og hadde ikke gjort dette dersom det ikke var totalt krise. Kommer helt an på samboeren din dette her! Anonymkode: ac6c9...5d2 1
Gjest O.G. Skrevet 15. februar 2021 #19 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Han sier kompisen trengte å låne, og går derfor nå til meg fordi han har lånt bort resten av sin lønn. Kjenner jeg ble irritert av tanken. Hva tenker dere om det? Anonymkode: e1142...bfb Jeg tenker som så at denne samboeren din ikke har grenser når det kommer til kameratene sine og synes ikke du trenger å låne ham penger.
Gjest O.G. Skrevet 15. februar 2021 #20 Skrevet 15. februar 2021 Festlig skrev (16 minutter siden): Dette tror jeg ikke på.. Ingen låner ut resten av lønna si uten det er alvorlige ting på ferde . Hvis det var tilfelle så hadde han dekt bekymringene med deg . Nei, dette er penger han har surra bort sjøl, og så skylder han på kompisen sin . Godt poeng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå