Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet sammenhengende på samme sted i 10 år - men i fjor startet jeg i ny jobb med dato 1 november. Jeg fikk utbetalt feriepenger for 2021 fra forrige arbeidssted samtidig med siste lønn ( utbetalt i oktober 2020 ) 

Så lurer jeg på, i ny jobb...Har jeg krav på 25 dager ferie? Med eller uten lønn?  

Men feriepenger får jeg vel ikke? Forutenom for perioden 1 november og ut året 2020..

Takk for svar. Dette skjønner jeg svært lite av. 

Anonymkode: c999b...b92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har krav på ferie, og du har plikt til å ta ferie. Feriepengene (sluttoppgjøret) du fikk fra forrige arbeidsgiver, skal dekke ferien du tar i år. Og det er som du sier, at du fra nårværende arbeidsgiver får feriepenger fra 01. november.

Ferie er ikke lønnet.

Anonymkode: 1d13d...ef3

• Liker 6
Skrevet

Ts igjen 

Takk for svar. 

Vil det da si at jeg kun får utbetalt feriepenger fra 1 november og ut 2020 på den datoen som mine kollegaer får utbetalt feriepenger for 2020? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts igjen 

Takk for svar. 

Vil det da si at jeg kun får utbetalt feriepenger fra 1 november og ut 2020 på den datoen som mine kollegaer får utbetalt feriepenger for 2020? 

Det stemmer. 

Anonymkode: 38e19...b88

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts igjen 

Takk for svar. 

Ja, men siden du har fulle feriepenger fra forrige arbeidsgiver plikter du til å ta ut ferie.

Anonymkode: 4a8f5...f8d

• Liker 2
Skrevet

Ts  igjen 

Ja jeg vil gjerne ta ut ferie men trodde kanskje jeg måtte jobbe opp fleks timer eller ta ferie uten lønn... men da har jeg faktisk ferie med lønn altså... om jeg forstår rett.... men får bare ikke utbetalt feriepenger for hele 2020 men kun for 1 november til 31 desember 2020. Med andre ord : taper ikke lønn, kan ta ferie, men får lite utbetalt den aktuelle mnd. 

Capiche? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts  igjen 

Ja jeg vil gjerne ta ut ferie men trodde kanskje jeg måtte jobbe opp fleks timer eller ta ferie uten lønn... men da har jeg faktisk ferie med lønn altså... om jeg forstår rett.... men får bare ikke utbetalt feriepenger for hele 2020 men kun for 1 november til 31 desember 2020. Med andre ord : taper ikke lønn, kan ta ferie, men får lite utbetalt den aktuelle mnd. 

Capiche? 

Stemmer. Men.mange vil tenker at det er uten lønn.

Anonymkode: 4a8f5...f8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts  igjen 

Capiche? 

Ja, bortsett fra at du MÅ ta ferie. Dette har du plikt til siden du har opptjent feriepenger. Feriepengene du fikk i oktober 2020 skal dekke ferien din i 2021. 

Anonymkode: 7aeb7...f50

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts  igjen 

Capiche? 

Ferie er aldri med lønn. Du vil få feriepenger med trekk av den femte ferieuken i juni, så svært lite utbetalt i juni. Resten må dekkes av feriepengene du fikk der du sluttet.

Anonymkode: b782a...6dd

• Liker 6
Skrevet

Har du fem ukers ferie blir feriepenger beregnet slik: Brutto månedslønn 2021 + (Feriepengegrunnlag 2020 x 0,12) – (Brutto månedslønn 2021 / 26 virkedager) x 30 virkedager.

Anonymkode: a3fea...7dc

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ts  igjen 

Capiche? 

Feriepenger er noe du tjener opp av lønna året før. Du "taper lønn" i den grad at du får ikke lønn for tiden du er borte, men, du får feriepengene du har opptjent året før. I ditt tilfelle har du fått det meste av feriepengene, bortsett fra for to mnd. Dermed er ikke ferien lønnet, men du kommer ut av det på samme måte som tidligere år.

Capiche?

Anonymkode: 344e2...b73

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts  igjen 

Capiche? 

Skjønner ikke helt hva du mener med ferie med lønn, men det du sier er riktig. Feriepengene du fikk i oktober fra forrige arb.giver skal dekke ferien du skal ha i sommer. Det vil si at du ikke vil få noe (eller, veldig lite) utbetalt fra nåværende arbeidsgiver i juni. Ferie er som sagt ulønnet.

Anonymkode: 1d13d...ef3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...