Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har seg sånn at jeg er anmeldt i en sak. Jeg har ikke godtatt forelegget. Så skal mest sannsynlig i retten. Jeg har ikke rett på gratis forsvarer (i og med at jeg ikke vedtar forelegget). Det jeg lurte på var egentlig hvordan erklærer man seg egentlig utilregnelig? Dette må jo politiet få vite at man gjør lenge før rettsaken begynner (i og med at rettpsykistere må få tid på seg til å undersøke meg) så hvordan gjør man det?

Anonymkode: 282c9...bdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vedta forelegget. Den treneringen du forsøker på her kommer du ingen vei med. 

Anonymkode: dce20...925

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, har seg sånn at jeg er anmeldt i en sak. Jeg har ikke godtatt forelegget. Så skal mest sannsynlig i retten. Jeg har ikke rett på gratis forsvarer (i og med at jeg ikke vedtar forelegget). Det jeg lurte på var egentlig hvordan erklærer man seg egentlig utilregnelig? Dette må jo politiet få vite at man gjør lenge før rettsaken begynner (i og med at rettpsykistere må få tid på seg til å undersøke meg) så hvordan gjør man det?

Hva slags sak er det? Hvorfor mener du at du ikke er/var tilregnelig?

Anonymkode: 731dc...523

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vedta forelegget. Den treneringen du forsøker på her kommer du ingen vei med. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva slags sak er det? Hvorfor mener du at du ikke er/var tilregnelig?

Anonymkode: 731dc...523

Kan dere ikke heller svare på spørsmålet hvis dere jobber innen rettsvesenet? 

Grunnen til at jeg ønsker erklære meg utilregnelig er at årsaken til at jeg begikk den kriminelle handlingen var at jeg var psyk. Kommer ikke til å si noe mer. 

Skrevet

Bare si at du er aktiv på Kvinneguiden oftest som AB. De vil forstå.

Anonymkode: 513f9...193

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/retningslinjer-for-rettspsykiatriske-und/id107765/

Anonymkode: 2a0bf...391

Skrevet

Hvis det er det som er ditt forsvar må du ha/få en erklæring fra psykiater på at du var/er psykotisk eller utviklingshemmet.

Du kan jo ikke bare selv erklærer deg utilregnelig. Det må dokumenteres ellers utredes av en ekspert.

Du er klar over at du kan dømmes til tvungen psykisk helsevern om retten vurdere du var utilregnelig?

Anonymkode: 08abe...6a6

Skrevet

Du må godta forelegget, få oppnevnt advokat og advokaten kan legge frem påstand om at du var utilregnelig i gjerningsøyeblikket.

Det er fire forhold som kan klassifiseres som utilregnelig: lav alder, psykose, høygradig psykisk utviklingshemming og bevisstløshet. Psykisk sykdom i seg selv betyr ikke utilregnelig. Du må i så fall argumentere for psykose. 

Det er rettsvesenet som skal ta stilling til spørsmålet om tilregnelighet. Selv om du får en erklæring fra en psykiater slipper du ikke unna saken. 

Anonymkode: e8bb8...8b6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bare si at du er aktiv på Kvinneguiden oftest som AB. De vil forstå.

Anonymkode: 513f9...193

Ja du mener at alle som henger på kvinneguiden er så psyke at de definitivt bør dømmes utilregnelige ja? 

Men her inne er det jo bare tullesvar. Forelegget er ikke godtatt i og med at jeg faktisk gjorde tingen fordi jeg var psyk. Det er direkte sammenheng. 

Hade

Skrevet

Psykdom er ikke noe fripass til å bryte loven. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan dere ikke heller svare på spørsmålet hvis dere jobber innen rettsvesenet? 

Grunnen til at jeg ønsker erklære meg utilregnelig er at årsaken til at jeg begikk den kriminelle handlingen var at jeg var psyk. Kommer ikke til å si noe mer. 

KG er ikke rette forumet for å få seriøse svar på juridiske spørsmål, prøv Diskusjon i stedet for der er det i hvert fall et par jurister som frekventerer jevnlig.

https://www.diskusjon.no/forum/338-juss/ 

Anonymkode: 9d753...a97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...