AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Som tittelen viser ... barnemor har meldt barna fri fra SFO når de er hos oss annenhver uke. Etter lovens bokstav kan hun det ettersom hun har fast bosted. Barnefar og jeg jobber fulltid, og har sagt fra at det ikke går at barna kommer så tidlig hjem. Likevel har hun meldt dem fri for å spare penger på SFO-regningen og disponerer en halvtidsplass som barna bruker de ukene de er hos henne. Dette er som sagt fullt lovlig, men det bedrer jo ikke akkurat samarbeidet mellom oss at hun gjør det slik. Barnefar betaler bidrag til henne hvor regning for SFO er regnet inn, han betaler altså sin andel for dette, men får ikke benytte plassen. Noen andre som har vært borti dette? Hvordan skal vi klare å bli enig med barnemor? Vi kan klare å løse det enkelte dager, men vi trenger kanskje 2 dager SFO som avlastning for å få dagene til å gå opp. Når vi har forsøkt å snakke med henne sier hun bare at det er uaktuelt å endre plassen til full plass eller øke % på SFO fordi det blir for dyrt for henne. Jeg synes det er grovt urettferdig at det er slik at den som har fast bosted kan fullt ut bestemme dette på bekostning av den som betaler bidrag og har barna såpass mye som 50%. Anonymkode: b2c24...c02 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Kan ikke dere svelge alt av kameler og betale hele sfo regningen? Om det er kun det, det står på? Anonymkode: 85de3...859 42
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 15. februar 2021 Be nav om å regne beløpet på nytt Og trekk ut det far ikke skal betale for,som han nå gjør. Anonymkode: 0f8ac...768 58
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #4 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når vi har forsøkt å snakke med henne sier hun bare at det er uaktuelt å endre plassen til full plass eller øke % på SFO fordi det blir for dyrt for henne. Hvorfor betaler han bidrag når dere har barna 50% egentlig? Trodde ikke man måtte det, jeg? Anonymkode: 186d4...5e1 17
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 15. februar 2021 Da skal far selvfølgelig betale mindre i bidrag. Så får dere heller dekke SFO regning selv, og da mener jeg selvsagt ikke hennes del av regningen. Makan til frekt kvinnfolk! Stakkars barn. Anonymkode: 7f3ac...7ad 66
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Skrevet 15. februar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Kan ikke dere svelge alt av kameler og betale hele sfo regningen? Om det er kun det, det står på? Anonymkode: 85de3...859 Dette skal jo moren dekke, en av grunnene til at hun får barnebidrag.. Anonymkode: a4406...7f8 27
Ulven Skrevet 15. februar 2021 #7 Skrevet 15. februar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kan ikke dere svelge alt av kameler og betale hele sfo regningen? Om det er kun det, det står på? Anonymkode: 85de3...859 Kun det? SFO for 2 barn tilsvarer type 4-5000. Og det kommer i tillegg til bidraget. TS: Be NAV om ny beregning. 26
Sylveon Skrevet 15. februar 2021 #8 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Som tittelen viser ... barnemor har meldt barna fri fra SFO når de er hos oss annenhver uke. Etter lovens bokstav kan hun det ettersom hun har fast bosted. Barnefar og jeg jobber fulltid, og har sagt fra at det ikke går at barna kommer så tidlig hjem. Likevel har hun meldt dem fri for å spare penger på SFO-regningen og disponerer en halvtidsplass som barna bruker de ukene de er hos henne. Dette er som sagt fullt lovlig, men det bedrer jo ikke akkurat samarbeidet mellom oss at hun gjør det slik. Barnefar betaler bidrag til henne hvor regning for SFO er regnet inn, han betaler altså sin andel for dette, men får ikke benytte plassen. Noen andre som har vært borti dette? Hvordan skal vi klare å bli enig med barnemor? Vi kan klare å løse det enkelte dager, men vi trenger kanskje 2 dager SFO som avlastning for å få dagene til å gå opp. Når vi har forsøkt å snakke med henne sier hun bare at det er uaktuelt å endre plassen til full plass eller øke % på SFO fordi det blir for dyrt for henne. Jeg synes det er grovt urettferdig at det er slik at den som har fast bosted kan fullt ut bestemme dette på bekostning av den som betaler bidrag og har barna såpass mye som 50%. Anonymkode: b2c24...c02 Er det SFO som har sagt det? At det er henne og kun henne som kan melde inn fravær fra SFO? 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #9 Skrevet 15. februar 2021 Det nytter ikke å be om ny utregning, NAV tar høyde for at SFO regningen skal deles mellom foreldrene forholdsmessig i forhold til inntekt. Ettersom han tjener mer enn henne betaler han altså allerede omtrent 70% av SFO-regningen. Hvordan SFO plassen faktisk disponeres har ikke NAV noe med, og det påvirker helller ikke hvor mye bidrag han skal betale. Det er dette som er så håpløst. Hun kan altså gjøre det sånn helt lovlig. Det er forelder med fast bosted som bestemmer fullt og helt over SFO plassen. Ja, man må betale bidrag selv om man har barna 50% fordi mor har fast bosted. Hun dekker da kostnader knyttet til barna som SFO, fritidsaktiviteter og klær. Den som har barna på samvær dekker disse kostnadene gjennom bidrag, men kan ikke være med å bestemme hvordan pengene skal brukes med mindre bostedsforelder tillater det. Anonymkode: b2c24...c02 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #10 Skrevet 15. februar 2021 2 minutter siden, Sylveon said: Er det SFO som har sagt det? At det er henne og kun henne som kan melde inn fravær fra SFO? Det står i loven. Anonymkode: b2c24...c02 2
Sylveon Skrevet 15. februar 2021 #11 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor betaler han bidrag når dere har barna 50% egentlig? Trodde ikke man måtte det, jeg? Anonymkode: 186d4...5e1 Hvis man har 50/50, så kan man likevel ende opp med å betale bidrag om inntektsforskjellene er store. Dog, så trodde jeg det var vanlig praksis med 50/50 at man delte regningene og ikke dyttet alt ansvaret over på den ene parten. 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #12 Skrevet 15. februar 2021 Når dere har 50/50 er det delt bosted. Her må faren til barna ta ansvar. Jeg har 50/50. Betaler ikke barnebidrag og alt av regninger deles 50/50. Han har krav på Sfo i sine uker. Mannen din er veik som ikke tar å fikser dette .Få regnet bidrag gjennom nav. Han skal hvertfall ikke betale et rødt øre til eksen. Anonymkode: a3a76...143 11
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #13 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Som tittelen viser ... barnemor har meldt barna fri fra SFO når de er hos oss annenhver uke. Etter lovens bokstav kan hun det ettersom hun har fast bosted. Barnefar og jeg jobber fulltid, og har sagt fra at det ikke går at barna kommer så tidlig hjem. Likevel har hun meldt dem fri for å spare penger på SFO-regningen og disponerer en halvtidsplass som barna bruker de ukene de er hos henne. Dette er som sagt fullt lovlig, men det bedrer jo ikke akkurat samarbeidet mellom oss at hun gjør det slik. Barnefar betaler bidrag til henne hvor regning for SFO er regnet inn, han betaler altså sin andel for dette, men får ikke benytte plassen. Noen andre som har vært borti dette? Hvordan skal vi klare å bli enig med barnemor? Vi kan klare å løse det enkelte dager, men vi trenger kanskje 2 dager SFO som avlastning for å få dagene til å gå opp. Når vi har forsøkt å snakke med henne sier hun bare at det er uaktuelt å endre plassen til full plass eller øke % på SFO fordi det blir for dyrt for henne. Jeg synes det er grovt urettferdig at det er slik at den som har fast bosted kan fullt ut bestemme dette på bekostning av den som betaler bidrag og har barna såpass mye som 50%. Anonymkode: b2c24...c02 Har faren mulighet til å redusere arbeidstiden tilsvarende og søke NAV om å fastsette bidrag på nytt oga omsorgsansvar til barna og vise til redusert plass på Sfo? Anonymkode: bd3be...624 5
Sylveon Skrevet 15. februar 2021 #14 Skrevet 15. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står i loven. Anonymkode: b2c24...c02 Det forutsetter jo samvær, men med 50/50 så sier man jo delt bosted og da deles jo ansvaret & regningene. Det er derfor jeg undrer meg om det er noe som SFO har sagt - for isåfall ville jeg protestert, men det betyr jo at man må betale halvparten av regningen. Endret 15. februar 2021 av Sylveon 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #15 Skrevet 15. februar 2021 Just now, AnonymBruker said: Når dere har 50/50 er det delt bosted. Her må faren til barna ta ansvar. Jeg har 50/50. Betaler ikke barnebidrag og alt av regninger deles 50/50. Han har krav på Sfo i sine uker. Mannen din er veik som ikke tar å fikser dette .Få regnet bidrag gjennom nav. Han skal hvertfall ikke betale et rødt øre til eksen. Anonymkode: a3a76...143 Nei, barna har ikke delt bosted. De har fast bosted hos mor og 50% samvær med far. Anonymkode: b2c24...c02 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #16 Skrevet 15. februar 2021 Just now, Sylveon said: Det forutsetter jo samvær, men med 50/50 så sier man jo delt bosted og da deles jo ansvaret & regningene. De har samvær hos far. Det er full avtalefrihet til å ha 50% samvær med hver av foreldrene selv om man har fast bosted hos den ene. Anonymkode: b2c24...c02
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #17 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, barna har ikke delt bosted. De har fast bosted hos mor og 50% samvær med far. Anonymkode: b2c24...c02 De bor jo hos han 50 prosent av tiden. At de har adresse hos mor har da ingenting med saken å gjøre. Far bestemmer like mye. Anonymkode: a3a76...143 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #18 Skrevet 15. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har faren mulighet til å redusere arbeidstiden tilsvarende og søke NAV om å fastsette bidrag på nytt oga omsorgsansvar til barna og vise til redusert plass på Sfo? Anonymkode: bd3be...624 Det hadde sikkert vært lurt, men ifølge NAV har man ikke lov å redusere arbeidstiden med mindre man har god grunn. Da ville de sikkert beregnet inntekten hans som den ville vært som 100%. Når det er sagt- kanskje det er en god grunn at barna kommer tidlig hjem pga redusert plass på SFO? Ikke dumt. Anonymkode: b2c24...c02 4
Sylveon Skrevet 15. februar 2021 #19 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De har samvær hos far. Det er full avtalefrihet til å ha 50% samvær med hver av foreldrene selv om man har fast bosted hos den ene. Anonymkode: b2c24...c02 Fordi...? Med 50/50 så vil far stille på lik linje med mor, både med ansvar, rettigheter, og plikter. Hvem sier frivillig fra seg det og går for å være samværsforeldre? Skal ha kosen, men ikke ansvaret? 10
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #20 Skrevet 15. februar 2021 Just now, Sylveon said: Fordi...? Med 50/50 så vil far stille på lik linje med mor, både med ansvar, rettigheter, og plikter. Hvem sier frivillig fra seg det og går for å være samværsforeldre? Skal ha kosen, men ikke ansvaret? Det var ikke frivillig, det var under sterkt press. Det er ikke mulig å gjøre om på nå fordi mor nekter. Tro meg, han ønsker ikke å være i denne situasjonen. Anonymkode: b2c24...c02 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå