Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere som er ferdig med master som ikke gir en "konkret" jobb.. altså typ biologi, miljø og naturressurs utdanninger?

Jeg er ferdig å studere nå, levde på en rosa sky de første ukene etter jeg var ferdig. Nå begynner hverdagen å melde seg, jeg har en deltidsjobb som ikke er relatert til studier, jeg trives med den og kunne nok fint ha jobbet 100% med det i noen år. 

Venner og familie forventer at jeg skal søke på ordentlige jobber dvs. jobber relatert til utdanningen jeg tok, men jeg har mista piffen underveis i studiene, jobbet så hardt i så mange år innenfor et felt som ikke var lett for meg så jeg har vært ganske utslitt av motbakke i flere år. Har ingen motivasjon for å konkurrere med 150 andre i jobber hos de større firmaene som tar inn folk med naturutdanninger, og ikke frister stillingsbeskrivelsene heller.

Jeg har funnet ut at jeg nok må bruke utdanningen som et slags springbrett til noe helt annet, kunne tenkt meg å jobbe med dyr og terapi. Deltidsjobben jeg har nå er en jobb med mennesker så jeg prøver å utvikle meg i den retningen.

Hva gjør dere som ikke har søkt dere inn eller fikk typiske jobber innenfor utdanningen deres? Hadde vært kjekt med litt inspirasjon :)

Anonymkode: 8c8fe...01f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forsøkte i flere år å få en skikkelig karriere uten hell, og endte med en ny og konkret utdannelse.

Anonymkode: e52e2...137

Skrevet

Hei TS, jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver her! For en del år siden var jeg som det, var så fornøyd med å være ferdig med min utdannelse, også en Master innenfor samme tema (molekylærbiologi). Jeg startet å se etter jobb 6 mnd før jeg var ferdig med Master og det var da jeg forstod at jeg hadde gjort en stor bommert. Det er ingen som ansetter disse. Jeg jobbet, som deg, et par år som vikar i et helt annet yrke for jeg såvidt fikk en tå innenfor..som helsesekretær (dette etter ca. 70 søknader på 2 år). Ble jo da å sitte med en lønn langt under forventet samt gjøre alt annet enn det jeg hadde utdannet meg som. Jeg hadde bl.a. ansvar for ansettelser og vet du hva? Det er bare tull alt sammen, hver eneste ansettelse som ble lagt ut, var allerede tiltenkt en spesifik person. De måtte likevel legges ut iht reglement men det er bare tull hele greia, sjefene hadde alltid tenkt seg ut og avtalt på forhånd hvem som skal inn. Så legger man ut stillingen og later som om den er åpen for alle.

For meg ble dette noen år med studier på siden og som AB over her skriver: Det ble en helt annen og spesifik utdannelse for meg, har hatt den jobben nå i 3 år og angrer ikke på akkurat den biten. Jeg skulle gjerne jobbet med molekylærbiologi jeg, men det var ingen som ville ha meg og den utdannelsen gav etter hvert såpass avsmak at jeg ikke kunne tenke meg å tilbringe ett sekund i det miljøet. Synd, fordi jeg også måtte virkelig stå på og jobbe knallhardt for å få den utdannelsen bare for å se den gå rett i dunken. 

Anonymkode: 0f9a7...a56

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei TS, jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver her! For en del år siden var jeg som det, var så fornøyd med å være ferdig med min utdannelse, også en Master innenfor samme tema (molekylærbiologi). Jeg startet å se etter jobb 6 mnd før jeg var ferdig med Master og det var da jeg forstod at jeg hadde gjort en stor bommert. Det er ingen som ansetter disse. Jeg jobbet, som deg, et par år som vikar i et helt annet yrke for jeg såvidt fikk en tå innenfor..som helsesekretær (dette etter ca. 70 søknader på 2 år). Ble jo da å sitte med en lønn langt under forventet samt gjøre alt annet enn det jeg hadde utdannet meg som. Jeg hadde bl.a. ansvar for ansettelser og vet du hva? Det er bare tull alt sammen, hver eneste ansettelse som ble lagt ut, var allerede tiltenkt en spesifik person. De måtte likevel legges ut iht reglement men det er bare tull hele greia, sjefene hadde alltid tenkt seg ut og avtalt på forhånd hvem som skal inn. Så legger man ut stillingen og later som om den er åpen for alle.

For meg ble dette noen år med studier på siden og som AB over her skriver: Det ble en helt annen og spesifik utdannelse for meg, har hatt den jobben nå i 3 år og angrer ikke på akkurat den biten. Jeg skulle gjerne jobbet med molekylærbiologi jeg, men det var ingen som ville ha meg og den utdannelsen gav etter hvert såpass avsmak at jeg ikke kunne tenke meg å tilbringe ett sekund i det miljøet. Synd, fordi jeg også måtte virkelig stå på og jobbe knallhardt for å få den utdannelsen bare for å se den gå rett i dunken. 

Takk for svar, bestemte meg på forhånd for å ikke ende opp i den søke mølla du beskriver. Føler det er en oppskrift på depresjon...Er uaktuelt for meg å studere mer akkurat nå uansett, da jeg har stort nok studielån som det er,ingen motivasjon til mer lesing og har blitt 30år så ønsker egentlig bare å jobbe og leve et liv utenom studentbobla... skulle jeg studert mer måtte det isåfall vært ppu eller noe som jeg visste ville gi uttelling men som ikke tar åresvis. Tenker jeg skal fortsette i jobben jeg har nå og søke på siden hvis det dukker opp interessante relaterte jobber. På den måten sliter jeg meg ikke ut med konstante avslag og jakt på jobber som ikke finnes. Men veldig synd at det er sånn, som realfags student blir man fortalt hvor viktig man er,men hva hjelper det hvis det ikke er nok jobber å få ..

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble ferdig med master i fjor, men i disse dager det finnes jo ikke relevante jobber eller stipendiat, så nå tar jeg en ny master :ninja:

Anonymkode: e107a...754

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar, bestemte meg på forhånd for å ikke ende opp i den søke mølla du beskriver. Føler det er en oppskrift på depresjon...Er uaktuelt for meg å studere mer akkurat nå uansett, da jeg har stort nok studielån som det er,ingen motivasjon til mer lesing og har blitt 30år så ønsker egentlig bare å jobbe og leve et liv utenom studentbobla... skulle jeg studert mer måtte det isåfall vært ppu eller noe som jeg visste ville gi uttelling men som ikke tar åresvis. Tenker jeg skal fortsette i jobben jeg har nå og søke på siden hvis det dukker opp interessante relaterte jobber. På den måten sliter jeg meg ikke ut med konstante avslag og jakt på jobber som ikke finnes. Men veldig synd at det er sånn, som realfags student blir man fortalt hvor viktig man er,men hva hjelper det hvis det ikke er nok jobber å få ..

Hehe, det var ppu jeg tok ;) Stortrives som lærer i et yrke jeg faktisk føler meg velkommen i! Ja det var tøft med avslag etter avslag i perioden det stod på. Samtidig ble jeg litt bitter over utdannelsen som jeg hadde jobbet så hardt for i så mange år og blitt fortalt at var såå viktig (vi trenger flere forskere!...not). Selvfølgelig forstod jeg jo senere hvorfor man omtrent aldri en gang kommer til intervju ettersom det er bekjente og tidligere kollegaer som får alle jobbene som blir lagt ut. Skulle ønske jeg visste dette før jeg tok fatt på en hard utdannelse og fikk høyt studielån. Ønsker deg virkelig lykke til, jeg prøvde det samme som deg i noen år, men det virket ikke for meg. Mitt beste tips er å bli bestevenn med alle ledere og gjøre alt de krever, det går veldig på trynefaktor. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hehe, det var ppu jeg tok ;) Stortrives som lærer i et yrke jeg faktisk føler meg velkommen i! Ja det var tøft med avslag etter avslag i perioden det stod på. Samtidig ble jeg litt bitter over utdannelsen som jeg hadde jobbet så hardt for i så mange år og blitt fortalt at var såå viktig (vi trenger flere forskere!...not). Selvfølgelig forstod jeg jo senere hvorfor man omtrent aldri en gang kommer til intervju ettersom det er bekjente og tidligere kollegaer som får alle jobbene som blir lagt ut. Skulle ønske jeg visste dette før jeg tok fatt på en hard utdannelse og fikk høyt studielån. Ønsker deg virkelig lykke til, jeg prøvde det samme som deg i noen år, men det virket ikke for meg. Mitt beste tips er å bli bestevenn med alle ledere og gjøre alt de krever, det går veldig på trynefaktor. 

Akkurat, vet at mange biologer tar ppu og blir lærere, jeg er nok ikke helt der da jeg ikke ser for meg selv i å trives med å undervise. Men jeg prøver å rette meg mot gårdsarbeid og dyreterapi så får vi se hvordan det går. Jeg har vertfall relevant erfaring med gårdsarbeid så tror jeg kommer lengre med å søke slike jobber enn de få biolog jobbene jeg synes virker interessante. Dyrepasser har jeg også tenkt på , men tror bare jeg kan glemme det, er typ 200 søkere på en stilling hvor de ofte ønsker mange års relevant erfaring (har litt erfaring fra det men ikke mye). Jeg er sikker på at det stemmer det du sier med at de ansetter innad. Har en venninne som har en annen master enn meg, men hun har ikke fått jobb etter 3 år med søknader, hun beskriver det samme som deg at det virker som de allerede har forutbestemt stillingen til noen innad. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste studenter blir fortalt hvor viktige akkurat deres yrkesgruppe er i samfunnet, det er bare det at siden det faktisk gjelder de aller fleste andre også, vil det si at vi stort sett er like viktige, alle sammen.

Men jeg synes ikke du skal gå rundt og tenke at masteren din er bortkastet. Det er mange som har fått en god jobb fordi de har en master, selv om det de er utdannet innen ikke nødvendigvis har noe med bransjen de ender opp i å gjøre.

Tenk på alt det utenomfaglige du har tilegnet deg underveis i arbeidet med masteren. Finne, vurdere, analysere og forkaste informasjon og vitenskapelige tekster, og ikke minst gjøre det gjøre det effektivt, du kan se en sak fra flere sider og vet at det er flere veier til målet, kanskje har du fått et stort og nyttig nettverk, du kan skrive og vurdere akademiske tekster osv., osv., osv.

Skrevet
6 hours ago, ti10 said:

De fleste studenter blir fortalt hvor viktige akkurat deres yrkesgruppe er i samfunnet, det er bare det at siden det faktisk gjelder de aller fleste andre også, vil det si at vi stort sett er like viktige, alle sammen.

Men jeg synes ikke du skal gå rundt og tenke at masteren din er bortkastet. Det er mange som har fått en god jobb fordi de har en master, selv om det de er utdannet innen ikke nødvendigvis har noe med bransjen de ender opp i å gjøre.

Tenk på alt det utenomfaglige du har tilegnet deg underveis i arbeidet med masteren. Finne, vurdere, analysere og forkaste informasjon og vitenskapelige tekster, og ikke minst gjøre det gjøre det effektivt, du kan se en sak fra flere sider og vet at det er flere veier til målet, kanskje har du fått et stort og nyttig nettverk, du kan skrive og vurdere akademiske tekster osv., osv., osv.

Alt for mye jobb til at jeg kan føle det var "verdt" det. Knallharde krav i studiet. Glad for at jeg har Master men burde tatt en enklere Master i noe helt annet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alt for mye jobb til at jeg kan føle det var "verdt" det. Knallharde krav i studiet. Glad for at jeg har Master men burde tatt en enklere Master i noe helt annet.

Jeg er ferdig med bachelor til sommeren, får ikke lyst til å melde meg opp til master når jeg leser her inne🙈  Jeg vil uansett ønske deg masse lykke til, vet hvor hardt du må ha jobbet for å komme dit du er i dag. Du har uansett gjort en stor prestasjon selv om du måtte vente en stund på en relevant jobb innenfor utdanningen din! Spennende synes jeg og det høres ut som, selv om jeg utdanner meg innen noe helt annet. Jeg tenker også som flere har nevnt over, at masteren uansett ikke er bortkastet. Har en i familien som tok master for flere år siden, måtte jobbe noen år i vanlig blomsterbutikk før vedkommende fikk en relevant jobb. Tror det var noe lignende, innenfor biologi elns personen tok master i. 

Masse lykke til! Du har værtfall en master i bakhånden, og det er det faktisk ikke alle som har. Vær stolt av det :) 

Anonymkode: 5ad22...1d0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva med å søke på ppu nå før 1. Mars eller når søknadsfristen er.

Bare i tilfelle det blir aktuelt til høsten. 

Anonymkode: 2ecf5...bc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...