Populært innlegg Dalila Skrevet 15. februar 2021 Populært innlegg #21 Skrevet 15. februar 2021 Jeg synes det er uheldig at denne saken får så mye oppmerksomhet. Ja, det er mildt sagt ugreit å kaste ut noen som har en klage inne, uten å varsle på forhånd. MEN. Kommunal bolig er en midlertidig ordning for de som har det aller vanskeligst. Det er både tidsbegrensning på hvor lenge man kan bo der, og et tak på inntekt. Overskrider man disse får man ikke lenger kommunal bolig og må ut på det private marked. «Barn» på 20 og 21 har forøvrig egne rettigheter i systemet og bør ikke regnes med i familien. Svært uheldig at dette fremstilles som at noen stakkars folk kastes ut på gata uten noe som helst forvarsel, for det er ikke tilfellet. 52
EllerBelle Skrevet 15. februar 2021 #22 Skrevet 15. februar 2021 Rosa blomst skrev (2 timer siden): Å ha med politiet på utkastelse har jeg ikke noe problem med, det er vel ofte vanlig. Men bevæpning var kanskje ikke nødvendig? Det var mest det jeg reagerte på. Når tv2 skriver at det var bevæpnet politi som var med på utkastelsen så ser jeg for meg at de har mer enn standardutrustningen, en pistol i beltet, men det kan hende jeg misforstår og at tv2 ønsker å fremstille det mer dramatisk enn det er. Det har vært generell bevæpning av politiet siden november 2020 så bevæpningen har ingenting med utkastelsen å gjøre. 29
Rosa blomst Skrevet 15. februar 2021 #23 Skrevet 15. februar 2021 EllerBelle skrev (13 minutter siden): Det har vært generell bevæpning av politiet siden november 2020 så bevæpningen har ingenting med utkastelsen å gjøre. Ja, jeg vet det, men da anser jeg det som en del av standardutrustningen og dermed ikke verdt å nevne i denne sammenhengen. Når de da nevner bevæpnet politi så virker det som at de har utrustet seg med våpen spesielt for dette oppdraget. 7
oleidole1999 Skrevet 15. februar 2021 #24 Skrevet 15. februar 2021 Stina234 skrev (2 timer siden): Jeg så TV2 sin nyhetssak her. Må si jeg ble provesert over TV2 sin fullstendig ensporede side av saken. Dette innslaget tok nesten hele nyhetssendingen. Finnes det ikke noe annet som foregår i verden som har større nyhetsverdi en dette? ja, de er jo ikke likeverdig som oss, de. la oss drite i om barn kastes ut. de er jo utlendinger! ærlig talt?! tror pipa får en annen lyd når det kan skje deg! 4
Tiuren Skrevet 15. februar 2021 #25 Skrevet 15. februar 2021 3 hours ago, ti10 said: Det kan virke som at TV2 overdramatiserer, det er vel ikke første gangen heller. Jeg har sett bildene og kan ikke se noe bevæpning utover det "vanlige", dessuten kommenterer denne "hjelperen", Bjarte Breiteig, at de er bevæpnet med pistoler: Bevæpnet politi kastet Mohamed og familien ut av den kommunale leiligheten på Tøyen (vartoslo.no) Det står jo også at de er "høflige og vennlige", og at de bare gjør jobben sin. Huff, var politiet "bevæpnet med skarpladde og livsfarlige skytepistoler"..... 5
Nastine Skrevet 15. februar 2021 #26 Skrevet 15. februar 2021 oleidole1999 skrev (10 minutter siden): ja, de er jo ikke likeverdig som oss, de. la oss drite i om barn kastes ut. de er jo utlendinger! ærlig talt?! tror pipa får en annen lyd når det kan skje deg! Hæh? Hvem nordmann har fått samme mediedekning og spleis på over 1 mill etter å ha blitt kastet ut? 41
Stina234 Skrevet 15. februar 2021 #27 Skrevet 15. februar 2021 oleidole1999 skrev (11 minutter siden): ja, de er jo ikke likeverdig som oss, de. la oss drite i om barn kastes ut. de er jo utlendinger! ærlig talt?! tror pipa får en annen lyd når det kan skje deg! Jeg tror virkelig om det skjedde meg så hadde ikke TV2 giddet å ha en stor nyhetsartikkel. Sannsynligvis hadde dette ikke blitt lagt merke til om det var en etnisk norsk person. 36
Tiuren Skrevet 15. februar 2021 #28 Skrevet 15. februar 2021 13 minutter siden, oleidole1999 said: ja, de er jo ikke likeverdig som oss, de. la oss drite i om barn kastes ut. de er jo utlendinger! ærlig talt?! tror pipa får en annen lyd når det kan skje deg! Det kastes ut mange hver dag, og flere kommer det til å bli ettersom økonomien kjølner, det leser vi ikke mye om. PS: Hvor mange barn var det i familien? 11
Topplue Skrevet 15. februar 2021 #29 Skrevet 15. februar 2021 Stina234 skrev (3 timer siden): Jeg så TV2 sin nyhetssak her. Må si jeg ble provesert over TV2 sin fullstendig ensporede side av saken. Dette innslaget tok nesten hele nyhetssendingen. Finnes det ikke noe annet som foregår i verden som har større nyhetsverdi en dette? Jeg blir også provosert over TV2 tabloidnyheter. De har tatt helt av de siste årene, og har fullstendig sluttet å bry seg om kildekritikk og tar ikke lenger sitt presseansvar på alvor. De er på full fart på vei til å bli like useriøse og upålitelige som en del amerikanske medium. Når Se&Hør har bedre presseetikk enn TV2 sier det meg at det er på tide å avvikle ordningen der TV2 får lisenspenger. Lisenspenger til nyhetsformidlere bør være forbeholdt de som faktisk tar sitt ansvar på alvor. 16
Apis Skrevet 15. februar 2021 #30 Skrevet 15. februar 2021 Ann Mo skrev (4 timer siden): Hvorfor så dømmende? Når ble HRS opptatt av sosialpolitikk? Uten at det går utover minst en innvandrer? 5
Ann Mo Skrevet 15. februar 2021 Forfatter #31 Skrevet 15. februar 2021 (endret) Apis skrev (24 minutter siden): Når ble HRS opptatt av sosialpolitikk? Uten at det går utover minst en innvandrer? Slutt med «anti»rasisme-propaganda. Folk her diskuterer sak, faktum og forskjeller som gjøres. HRS er bare en av de veldig få som tar opp kritikkverdige problemstillinger, også når det omhandler innvandrere. Og om du hadde lest litt vet du de har gjort mye for å sikre oppfølging av jenter og barn som lever under og opplever kritikkverdige forhold. Her har du et eksempel fra bare et pr dager siden om HRS sak om familievold i etnisk norsk familie: https://www.rights.no/2021/02/nar-fengselsstraff-ikke-er-nok/ Endret 15. februar 2021 av Ann Mo 16
NorthernLight Skrevet 15. februar 2021 #32 Skrevet 15. februar 2021 Blir kvalm av de gråte historiene som msm kommer med. Folk blir kastet ut nå og da uten at det får stort mediaoppslag. Men nå vet vi jo at msm elsker innvandring, spesielt fra enkelte land. 14
Gjest In absentia Skrevet 15. februar 2021 #33 Skrevet 15. februar 2021 Rosa Sitron skrev (5 timer siden): Så lenge man har en klage inne så skal man ikke kastes ut. Det går på rettsikkerheten. Og selv om de har visst lenger at de mest sannsynlig måtte ut er ikke 30 min nok på å gjøre det på en skikkelig ok måte. Resten er irrelevant for meg. Klagen gjaldt ikke vedtaket om å kaste dem ut, men avslag om lån fra husbanken.
Gjest In absentia Skrevet 15. februar 2021 #34 Skrevet 15. februar 2021 Sylveon skrev (5 timer siden): Jeg syns hele saken fremstår om rimelig klønete. Som Gulle nevner, så er det en del punkter som man får seg til å undre over hva som skjer. Klage, ja, la oss kaste ut, ja, medhold i klagen, skal vi se... ja, nei, nå bor det noen andre her... shit.. hva gjør vi nå? Byråkratiet er ikke akkurat kjent for å behandle klager fort. Jeg må si at jeg undrer meg litt over dette med inntektsgrense. Prøvde å søke på Oslo Kommune sine hjemmesider. Uansett, så har jeg inntrykk av at kommunale boliger har mer gått over til å bli et permanent botilbud for mange. Nå syns jeg ikke 15.000 over inntektsgrensen var så ille, med mindre inntektsgrensen er på noe som 800.000 i året. Oslo Kommune skal selge leiligheten. Det er ny kjøper som skal ta over, så de må flytte uansett. Det er uansett rimelig usolidarisk å bite seg fast slik denne familien gjør. Slik oppførsel ødelegger velferdsstaten for alle.
Gjest In absentia Skrevet 15. februar 2021 #35 Skrevet 15. februar 2021 oleidole1999 skrev (1 time siden): ja, de er jo ikke likeverdig som oss, de. la oss drite i om barn kastes ut. de er jo utlendinger! ærlig talt?! tror pipa får en annen lyd når det kan skje deg! Det skjer jo med norske hele tiden. Ingen lager sak av det.
Druid Skrevet 15. februar 2021 #36 Skrevet 15. februar 2021 Rosa blomst skrev (1 time siden): Det er ikke kynisk å si at denne saken ikke fortjener mediedekning. Folk kastes ut av hjemmene sine hver eneste dag. Dette tror jeg er første gang jeg leser om det i avisen. Skulle tatt seg ut at alle som ble kastet ut skulle fått saken sin i avisa. Hadde ikke blitt dekket annet da. Ikke bare er de I avisene heller, de hadde hovedoppslaget i 21-nyhetene med et fem minutters innslag. Helt sykt! Vel, hvis vi hadde klart å få en høyere andel saker i pressen, kansje man hadde fått gjort noe med problemene. Det er noe grotesk med tankegangen at dette er akseptabelt og vanlig. 5
Rosa blomst Skrevet 15. februar 2021 #37 Skrevet 15. februar 2021 Druid skrev (Akkurat nå): Vel, hvis vi hadde klart å få en høyere andel saker i pressen, kansje man hadde fått gjort noe med problemene. Det er noe grotesk med tankegangen at dette er akseptabelt og vanlig. At det er grotesk at man blir kastet ut av hjemmet sitt? Ja, det kan man vel for så vidt si, men det er mange årsaker til at man blir det. Utrolig trist, selvfølgelig, men hva er alternativet da? Man er vel garantert tak over hodet i Norge?
Elaine Marley Skrevet 15. februar 2021 #38 Skrevet 15. februar 2021 (endret) Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett (husk at link må være med), spekulasjoner, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod. Endret 15. februar 2021 av Elaine Marley
Ann Mo Skrevet 15. februar 2021 Forfatter #39 Skrevet 15. februar 2021 (endret) De hadde 15.000 over grensa på 585.000 kr inntekt. Ser ut som de har fått vedtak om å mistet bolig for 12 måneder siden, klaget og så endelig vedtak om utkastelse. Så har de lagt inn ny søknad om ny rettighet til kommunal bolig, fått avslag på dette, klaget på dette og venter på endelig svar om dette. Kilde: TV2 artikkelen Endret 15. februar 2021 av Ann Mo 5
Ann Mo Skrevet 15. februar 2021 Forfatter #40 Skrevet 15. februar 2021 (endret) Spleis.no - nesten 1,5 millioner innsamlet hittil Beskrivelse: «Mohamed og hans familie på sju er kastet ut av sin leilighet på Tøyen, selv om klagesak på vedtaket fortsatt var under behandling, og selv om vi er midt i en pandemi og hele tre i denne familien er i risikogruppe for Covid 19. Utkastelsen ble utført ved bevæpnete politi-patruljer tilstede. Nå bor de hos slekt og venner, mens de prøver å holde hverdagen i hop. Alle tingene deres i leiligheten skal kastes i løpet av to uker, uten at familien har noe sted til å oppbevare dette. De er rett og slett husløse! Satt på gaten av systemet som skal være til for å ta vare på dem.» Kommentarene om saken til TV2 Endret 15. februar 2021 av Ann Mo 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå