Gå til innhold

Utkastelse av kommunal bolig etter 10 år. somalisk familie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for svar til innlegg skrevet av utestengt bruker. Elaine Marley, mod.

Skrevet (endret)
16 minutter siden, Trollugle said:

Hvorfor legges det vekt på at familien er Somalisk

Dette handler om bolig politikk

fordi tråden heter "Utkastelse av kommunal bolig etter 10 år. somalisk familie"?

Endret av Tiuren
Skrevet
Hedda79 skrev (På 17.2.2021 den 21.34):

Ja, har lest det tidligere. Jeg orker ikke å argumentere mer enn det som allerede er blitt skrevet i denne tråden. Det har kommet flere relevante opplysninger enn det som står i den artikkelen. Jeg var litt skeptisk til saken først, og hadde egentlig ikke noen spesielle meninger om bakgrunnen for utkastelsen. Men nå som jeg har fått vite mer føler jeg  med familien.

Jeg synes kommunen burde vist skjønn i denne saken. 

Men hvilket skjønn mener du de burde ha vist?

Skulle familien få et lån de ikke klarer å betjene, for å få kjøpe leiligheten? Er det kommunen eller en bank som i så fall skulle ta risikoen med å gi dem dette lånet?

Skulle de få snike i køen foran andre familier med større behov, for å bli prioritert først så snart en annen kommunal bolig blir ledig? 

• Liker 11
Skrevet
velociraptor skrev (18 timer siden):

Men hvilket skjønn mener du de burde ha vist?

Skulle familien få et lån de ikke klarer å betjene, for å få kjøpe leiligheten? Er det kommunen eller en bank som i så fall skulle ta risikoen med å gi dem dette lånet?

Skulle de få snike i køen foran andre familier med større behov, for å bli prioritert først så snart en annen kommunal bolig blir ledig? 

Hvorfor prøver du å tilegne meg meninger jeg ikke har? 

Skrevet

Jeg reagerer mest på hvor mye penger som er samlet inn til denne familien. 

Det er nok til at de faktisk kan kjøpe egen bolig... 

• Liker 6
Skrevet
Hedda79 skrev (5 timer siden):

Hvorfor prøver du å tilegne meg meninger jeg ikke har? 

Jeg tilegner deg ingen mening, jeg spør deg fordi det er svært uklart hva du mener hadde vært løsningen.

• Liker 2
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (55 minutter siden):

Jeg tilegner deg ingen mening, jeg spør deg fordi det er svært uklart hva du mener hadde vært løsningen.

Altså - familien ble satt på gaten i mange minus  i en pandemi med tilbud om hospits. Da sier det seg selv at systemet, som i utgangspunktet er ment å hjelpe vanskeligstilte, ikke har fungert tilstrekkelig. Kommunen burde vist skjønn ved å la familien bo i leiligheten til en  løsning er på plass, dvs satt fravikelsen i bero, eller eventuelt planlagt utkastelsen bedre. 

https://www.stortinget.no/nn/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2001-2002/dok8-200102-002/8/

Endret av Hedda79
  • Liker 1
Skrevet
Hedda79 skrev (42 minutter siden):

Altså - familien ble satt på gaten i mange minus  i en pandemi med tilbud om hospits. Da sier det seg selv at systemet, som i utgangspunktet er ment å hjelpe vanskeligstilte, ikke har fungert tilstrekkelig. Kommunen burde vist skjønn ved å la familien bo i leiligheten til en  løsning er på plass, dvs satt fravikelsen i bero, eller eventuelt planlagt utkastelsen bedre. 

https://www.stortinget.no/nn/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2001-2002/dok8-200102-002/8/

De fikk beskjed i god tid om å forlate leiligheten. Man må ta ansvar for eget liv og ikke vente på at staten skal alltid fikse alt.

Denne umyndiggjøringen av foreldrene i denne saken er uverdig.

• Liker 17
Skrevet
Drizzt skrev (8 minutter siden):

De fikk beskjed i god tid om å forlate leiligheten. Man må ta ansvar for eget liv og ikke vente på at staten skal alltid fikse alt.

Denne umyndiggjøringen av foreldrene i denne saken er uverdig.

Har du kilder som beviser at noe ikke ble gjort av foreldrene? 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Hedda79 said:

Tja, har du pålegg om å flytte og ikke flytter så har du pr definisjon ikke gjort noe... Slik ville i det minste jeg tenkt om det var jeg som leide ut leilighet. 

• Liker 9
Skrevet
Tiuren skrev (1 minutt siden):

Tja, har du pålegg om å flytte og ikke flytter så har du pr definisjon ikke gjort noe... Slik ville i det minste jeg tenkt om det var jeg som leide ut leilighet. 

Men her er det jo kommunen som leier ut med det formålet å hjelpe de som har vansker på boligmarkedet. Denne familien flyttet ikke fordi de ønsket å bryte regler, men fordi de ikke klarte å finne et sted å bo. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Hedda79 said:

Men her er det jo kommunen som leier ut med det formålet å hjelpe de som har vansker på boligmarkedet. Denne familien flyttet ikke fordi de ønsket å bryte regler, men fordi de ikke klarte å finne et sted å bo. 

At det ikke var mulig, det antar jeg du kan dokumentere? At noen sier "fikk det ikke til" er ikke dokumentasjon, det kan være resultat av "gidder ikke for noen ordner opp for meg". Jeg tror ingen av oss her vet, men erfaring forteller meg at ikke alt nødvendigvis er som avisene forteller. 

• Liker 9
Skrevet
Tiuren skrev (2 minutter siden):

At det ikke var mulig, det antar jeg du kan dokumentere? At noen sier "fikk det ikke til" er ikke dokumentasjon, det kan være resultat av "gidder ikke for noen ordner opp for meg". Jeg tror ingen av oss her vet, men erfaring forteller meg at ikke alt nødvendigvis er som avisene forteller. 

🙄

Skrevet
Hedda79 skrev (2 timer siden):

Det er kjent at de ikke flyttet ut da de ble pålagt å flytte ut. De ble pålagt å flytte ut fordi de ikke lenger oppfyller kravene for å bli og fordi det er andre i verre situasjon som trenger et sted å bo. Hvis du trenger kilder til dette, så har du ikke fulgt med mediaomtalen.

Det er selvfølgelig vanskeligere og mye dyrere å finne ny bolig å leie midt i Oslo sentrum akkurat på Tøyen, men ved å velge å gjøre det vanskelig for seg, har de i praksis ikke gjort det nødvendige for å finne selv et annet sted å bo. 

Ved å umyndiggjøre dem slik du gjør, så gjør du dem en bjørnetjeneste. Når man får beskjed om å flytte, så må man gjøre det som trengs for å finne et annet sted å bo. De har ikke gjort dette.

• Liker 8
Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Det er kjent at de ikke flyttet ut da de ble pålagt å flytte ut. De ble pålagt å flytte ut fordi de ikke lenger oppfyller kravene for å bli og fordi det er andre i verre situasjon som trenger et sted å bo. Hvis du trenger kilder til dette, så har du ikke fulgt med mediaomtalen.

Det er selvfølgelig vanskeligere og mye dyrere å finne ny bolig å leie midt i Oslo sentrum akkurat på Tøyen, men ved å velge å gjøre det vanskelig for seg, har de i praksis ikke gjort det nødvendige for å finne selv et annet sted å bo. 

Ved å umyndiggjøre dem slik du gjør, så gjør du dem en bjørnetjeneste. Når man får beskjed om å flytte, så må man gjøre det som trengs for å finne et annet sted å bo. De har ikke gjort dette.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lEOjAe/utkastet-familie-til-sak-mener-kommunen-regnet-feil?fbclid=IwAR3gq9yWRG0RkYEV8WQl3v_j596G84gRTn0A8t5Gz2cMX6QumqGdkBPuKgk

Skrevet (endret)
Hedda79 skrev (13 minutter siden):

Jeg har lest dette før og fant flere logiske brister i advokatens tankegang.

To av barna er 20 og 21, foreldrene har ikke plikt å forsørge dem. Kommunen har regnet riktig.

Det er også en annen ting det ikke snakkes høyt om. Har du ikke råd å bo i Oslo, flytter du et sted du har råd til. Det er ikke kommunens plikt å sponse deg med bolig i landets dyreste by å bo i.

Det er ikke så vanlig å bo hjemme mens man er under utdanning og er 20. Da er man på studenthybel. Advokaten finner på ting her.

Endret av Drizzt
  • Liker 9
Skrevet
Drizzt skrev (25 minutter siden):

Jeg har lest dette før og fant flere logiske brister i advokatens tankegang.

To av barna er 20 og 21, foreldrene har ikke plikt å forsørge dem. Kommunen har regnet riktig.

Det er også en annen ting det ikke snakkes høyt om. Har du ikke råd å bo i Oslo, flytter du et sted du har råd til. Det er ikke kommunens plikt å sponse deg med bolig i landets dyreste by å bo i.

Det er ikke så vanlig å bo hjemme mens man er under utdanning og er 20. Da er man på studenthybel. Advokaten finner på ting her.

Hvis du mener at du vet bedre enn advokaten kan du gjerne vise til kilder. 

Om man skal flytte ut av Oslo er en  annen diskusjon. Jeg personlig er ikke så sikker på om det er bra for Oslo at alle fattige jages ut av byen. 

Hva mener du med at kommunen sponser bolig? Man betaler gjengs leie for kommunale boliger, samtidig som at Oslo kommune tar ut store summer som aksjeutbytte hvert år fra boligbygg som drifter de kommunale boligene. 

• Liker 1
Gjest DislayName
Skrevet

Jeg veit ikke, ass. 5 barn uten å ha økonomi til det.... Men, skal barna lide for det? I think not. Dette er jo liksom et sivilisert land..

Skrevet
10 hours ago, DislayName said:

Jeg veit ikke, ass. 5 barn uten å ha økonomi til det.... Men, skal barna lide for det? I think not. Dette er jo liksom et sivilisert land..

Det er gjerne sånn at dårligere råd man har desto flere barn har man.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...