I Grosny Skrevet 16. februar 2021 #101 Skrevet 16. februar 2021 (endret) Rosa Sitron skrev (36 minutter siden): De betalte visst 17000 for den kommunale leiligheten. Kun som faktaopplysning. 17000 i inntekt på en slik leilighet på Tøyen burde kommunen egentlig være fornøyd med. Det er ikke akkurat kjempesosial husleie, og såpass dyrt at de som faktisk trenger rimelig kommunal bolig samtidig trenger bostøtte. Det er egentlig litt rart å kaste ut leietagere man tjener gode penger på. Endret 16. februar 2021 av I Grosny 2
Apis Skrevet 16. februar 2021 #102 Skrevet 16. februar 2021 Det er rart at en kan tjene for mye for å ha rett på kommunal leilighet og samtidig tjene for lite for startlån til kjøp av egen leilighet, her samsvarer tydelig ikke den sosiale boligpolitikken 13
Ab-bruker Skrevet 16. februar 2021 #103 Skrevet 16. februar 2021 I Grosny skrev (16 minutter siden): 17000 i inntekt på en slik leilighet på Tøyen burde kommunen egentlig være fornøyd med. Det er ikke akkurat kjempesosial husleie, og såpass dyrt at de som faktisk trenger rimelig kommunal bolig samtidig trenger bostøtte. Det er egentlig litt rart å kaste ut leietagere man tjener gode penger på. De har kanskje gode grunner til gjøre det de gjorde. Det er til syvende og sist utleier som bestemmer hvem de vil ha boende i leiligheten. 4
I Grosny Skrevet 16. februar 2021 #104 Skrevet 16. februar 2021 Apis skrev (Akkurat nå): Det er rart at en kan tjene for mye for å ha rett på kommunal leilighet og samtidig tjene for lite for startlån til kjøp av egen leilighet, her samsvarer tydelig ikke den sosiale boligpolitikken Det gapet her er ENORMT. De høye utleiprisene (markedspris) henger litt sammen med at det er umulig å kjøpe noe for store deler av befolkningen. OBOS har en stor del av skylda. OBOS sitt oppstartkonsept var sosial boligbygging, og de fikk masse billige kommunale tomter i sin tid. Nå er OBOS sin ide å makse inntjening. De er steinrike, men hvor er egentlig formuen? Hvem er det som rår over den? OBOS kunne lett ha dumpet Osloprisene med 30% , eller satset på billig utleie for å redusere prisnivået i leie- og boligkjøpmarkedet, men det strider mot deres ide om å skuffe inn milliarder. Når momsen i sin tid ble innført var det starten på en vill boligprisutvikling. Tenk at en vanlig liten blokkleilighet koster 6 millioner nå. Det er 12 årsverk før skatt og 18 etter skatt. I gamle dager satte man opp et lite hus i løpet av et år eller noe. Her er det et sykt misforhold. 13
Diamant20 Skrevet 16. februar 2021 #105 Skrevet 16. februar 2021 Stormxx skrev (11 timer siden): Så du tror det er enkelt For 19 - 20 åringer å finne jobb i disse koronatidene med mange bedrifter som holder stengt og hvor folk er permitterte??? De kan studere, 8000kr ekstra i måneden per pers. 10
Outlander Skrevet 16. februar 2021 #106 Skrevet 16. februar 2021 (endret) Jeg er mest oppgitt at disse stadig får ufør og aap penger å leve på. Her er derfor grensene skal være strengt. Faktum er at folk har samlet 1,5 mil for denne familien, i woke2021, men dritt fullstendig i mange herfra som sliter. Endret 16. februar 2021 av Outlander 15
NorthernLight Skrevet 16. februar 2021 #107 Skrevet 16. februar 2021 Lurer på hvor mange milliarder Norge har sløst bort på innvandring fra ikke vestlige land.. og ikke minst sendt milliarder av kr til land hvor det er mye korrupsjon i det de kaller "bistand". 20
Blitz21 Skrevet 16. februar 2021 #108 Skrevet 16. februar 2021 NorthernLight skrev (2 minutter siden): Lurer på hvor mange milliarder Norge har sløst bort på innvandring fra ikke vestlige land.. og ikke minst sendt milliarder av kr til land hvor det er mye korrupsjon i det de kaller "bistand". Det er noe som heter white guilt. 1
Gjest Paramount Skrevet 16. februar 2021 #109 Skrevet 16. februar 2021 NorthernLight skrev (4 minutter siden): Lurer på hvor mange milliarder Norge har sløst bort på innvandring fra ikke vestlige land.. og ikke minst sendt milliarder av kr til land hvor det er mye korrupsjon i det de kaller "bistand". Jeg håper stadig flere begynner å lure på hva politikerne egentlig holder på med. Jo mer jeg leser om denne saken jo mindre vil jeg egentlig vite om hvordan dette "systemet" fungerer. Jeg lurer på hva de eldste skattebetalende generasjonene i Norge tenker dersom de får med seg alle detaljer i slike saker. Det er mye som tyder på at dette er bare toppen av isfjellet. Den norske naive empatien vil brekke ryggen på hele nasjonen. I tillegg har vi i slike saker som krydder i det flotte "systemet" vi er så stolte av i Norge: https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/nav-ansatt-doemt-for-aa-ha-utnyttet-asylsoeker-seksuelt.N179fE-X_?utm_source=vgfront&utm_content=row-7 Håper Norge blir normalt igjen. Men det toget er nok gått for lenge siden. Eneste håpet er kanskje at nasjonen går fullstendig konkurs. Nordmenn var et langt bedre folkeslag som fattigfolk med normal mengde empati.
Druid Skrevet 16. februar 2021 #110 Skrevet 16. februar 2021 NorthernLight skrev (9 minutter siden): Lurer på hvor mange milliarder Norge har sløst bort på innvandring fra ikke vestlige land.. og ikke minst sendt milliarder av kr til land hvor det er mye korrupsjon i det de kaller "bistand". Jeg tror du vil bli overasket hvor lite det er snakk om. Innvandring koster mye mye mindre enn mange tror. Mange mennesker sliter fortsatt med å forstå penger i ett statlig perspektiv. Så ja, summerer vi kostnadene dedikert på budsjettet for innvandring, ser det ut at man bruker ekstremt mye penger, men ser man den økonomiske verdiskapningen for samfunnet, er det relativt lite som blir faktisk brukt. Og fra ett samfunnsøkonomisk ståsted er dette økonomisk viktig. De store pengesummene har typisk vært bistand, for det er jo penger som i utgangspunktet skal forlate landet, og der verdier flyttes . Men vi har vært flinke til å kapitalisere på det også: Vi gir penger til Norske organisasjoner for å organisere prosjekter, der vi understøtter med å betale for Norske produkter og tjenester : Hvis vi bruker 1 million for å sette opp ett sykehus i uggabugga, går mesteparten av pengene inn i Norsk verdiskapning, Vi gjør mye med kontantoverføringer også, men summert, tatt i betrakning at vi typisk jobber gjennom FN, vil jeg tro at vi skal passe oss for å se for nøyaktig på bistandsregnskapet. Det kan godt gå i pluss. 2
NorthernLight Skrevet 16. februar 2021 #111 Skrevet 16. februar 2021 Druid skrev (3 minutter siden): Jeg tror du vil bli overasket hvor lite det er snakk om. Innvandring koster mye mye mindre enn mange tror Er dette dagens spøk?:) Det har ikke kostet lite penger.. Det har rett og slett kostet milliarder av kr. Her foresten en link jeg fant i farten: https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand-mer-enn-52-000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/s/12-95-3423922192 14
Capt. Obvious Skrevet 16. februar 2021 #112 Skrevet 16. februar 2021 I Grosny skrev (5 timer siden): Skattbar 600000, hva blir det etter skatt? Drøyt 400000? Altså 34000 utbetalt pr måned. Hvis det koster 14000 18000 å leie en fireroms (passende for famile på fem) så sitter de igjen med 4000 drøyt 3000 pr pers til livsopphold pr måned. Dette er for lite, men de to voksne barna vil nok fort få studielån eller arbeidsinntekt, og da går det greit. (Etter søk på Finn så fant jeg at 14000 i Oslo er ganske urealistisk-tror det var fem leiligheter med 3+ rom. På 16000 var utvalget 21 leiligheter, og på 18000 var det 71.) Det er nå ganske mange som må finansiere sitt livsopphold på 600K og også lavere lønn enn det, men som ikke mottar noen offentlig støtte whatsoever. Og man må sette tæring etter næring. Har man ikke råd til en bolig midt i blinken på tøyen som er stor nok til alle som skal bo der, så får man søke ut av Oslo, slik veldig mange familier må gjøre. 21
Drizzt Skrevet 16. februar 2021 #113 Skrevet 16. februar 2021 Apis skrev (4 timer siden): Det er rart at en kan tjene for mye for å ha rett på kommunal leilighet og samtidig tjene for lite for startlån til kjøp av egen leilighet, her samsvarer tydelig ikke den sosiale boligpolitikken I Oslo, ja. På landet - nei. Det er ikke slik at alle må bo i Oslo. Eller Tøyen. EllerBelle skrev (7 timer siden): Familien ønsker ikke å bo andre steder enn Tøyen. Er jo ikke rart at de ikke har funnet noen ny leilighet å leie om de kun ser i et lite begrenset område av byen. Sitat fra artikkel i Aftenposten: "De har slett ikke forholdt seg passivt. De har prøvd hele tiden å finne en løsning. De har sett etter boliger på det private markedet på Tøyen, der barna har sterk tilknytning, men det har vært umulig å finne, sier Breiteig," https://www.aftenposten.no/oslo/i/yROxyA/her-ble-familien-kastet-paa-gaten-i-10-minusgrader-dette-er-bakgrunnen Kravstore. Enten har du økonomien å bo i Oslo sentrum, eller så har du ikke den og må flytte til en annen skolekrets. Ingen dør av å bytte skole. 18
Druid Skrevet 16. februar 2021 #114 Skrevet 16. februar 2021 NorthernLight skrev (45 minutter siden): Er dette dagens spøk?:) Det har ikke kostet lite penger.. Det har rett og slett kostet milliarder av kr. Her foresten en link jeg fant i farten: https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand-mer-enn-52-000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/s/12-95-3423922192 Andre avsnitt. Dette er dårlig forstått av mange, men det er en avsporing av tråden. Den korte versjonen er at det ikke er noen konflikt mellom linken din og min påstand. Faktisk underbygger linken endel av det. Men dette er OT
Gjest Paramount Skrevet 16. februar 2021 #115 Skrevet 16. februar 2021 NorthernLight skrev (1 time siden): Er dette dagens spøk?:) Det har ikke kostet lite penger.. Det har rett og slett kostet milliarder av kr. Her foresten en link jeg fant i farten: https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand-mer-enn-52-000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/s/12-95-3423922192 Enkelte tror at penger kun går rundt i sirkel, og at økte skatteinntekter er verdiskaping. Da kommer man fram til ganske vittige konklusjoner.
velociraptor Skrevet 16. februar 2021 #116 Skrevet 16. februar 2021 (endret) Zienna skrev (17 timer siden): Har du ikke skjønt at det dreier seg om MÅTEN? Jeg, og mangle flere, driter i fakta i saken. Vi synes bare ikke at det er greit at myndigheter og politi går fram på denne måten. og Zienna skrev (17 timer siden): La meg gjøre det helt klart: Jeg synes ikke at det er greit at politiet stiller opp i en leilighet hos en familie med våpen og våpenskjold! Hva som evt. har skjedd før spiller ingen rolle! Slik går man bare ikke fram i Norge. Hva er din løsning da? Hvis du hadde leieboere i kjelleren som fortsatt bare nektet å flytte et år etter at du hadde gitt dem beskjed om at leiligheten skulle selges, hvordan skulle du ønske at det ble løst? Å spørre pent har jo tydeligvis ikke fungert. EllerBelle skrev (11 timer siden): Familien ønsker ikke å bo andre steder enn Tøyen. Er jo ikke rart at de ikke har funnet noen ny leilighet å leie om de kun ser i et lite begrenset område av byen. Sitat fra artikkel i Aftenposten: "De har slett ikke forholdt seg passivt. De har prøvd hele tiden å finne en løsning. De har sett etter boliger på det private markedet på Tøyen, der barna har sterk tilknytning, men det har vært umulig å finne, sier Breiteig," https://www.aftenposten.no/oslo/i/yROxyA/her-ble-familien-kastet-paa-gaten-i-10-minusgrader-dette-er-bakgrunnen Nei sant. Apis skrev (7 timer siden): Det er rart at en kan tjene for mye for å ha rett på kommunal leilighet og samtidig tjene for lite for startlån til kjøp av egen leilighet, her samsvarer tydelig ikke den sosiale boligpolitikken Det er ege tlig ikke så rart. Venninnen min er sykepleier og har to barn 50 %. Hun tjener for lite til å få lån, men selvsagt for mye til å få kommunal bolig. Jeg vil tro dette gjelder alle lærere, sykepleiere, politifolk, bsrnehageansatte, butikkansatte etc, som er single og som bor noenlunde sentralt. Dog kan man med fordel velge å bo litt mindre sentralt enn Tøyen. Capt. Obvious skrev (3 timer siden): Det er nå ganske mange som må finansiere sitt livsopphold på 600K og også lavere lønn enn det, men som ikke mottar noen offentlig støtte whatsoever. Og man må sette tæring etter næring. Har man ikke råd til en bolig midt i blinken på tøyen som er stor nok til alle som skal bo der, så får man søke ut av Oslo, slik veldig mange familier må gjøre. Helt enig. De fleste jeg kjenner bosetter seg der de har råd til å bo og har jobb, og absolutt ikke der de har mest lyst å bo. Jeg kaster opp av folk som «ikke vil flytte fra nettverket sitt» - vel - det må alle vi andre gjøre. Endret 16. februar 2021 av Elaine Marley 19
Surikatt Skrevet 16. februar 2021 #117 Skrevet 16. februar 2021 I Grosny skrev (7 timer siden): Det gapet her er ENORMT. De høye utleiprisene (markedspris) henger litt sammen med at det er umulig å kjøpe noe for store deler av befolkningen. OBOS har en stor del av skylda. OBOS sitt oppstartkonsept var sosial boligbygging, og de fikk masse billige kommunale tomter i sin tid. Nå er OBOS sin ide å makse inntjening. De er steinrike, men hvor er egentlig formuen? Hvem er det som rår over den? OBOS kunne lett ha dumpet Osloprisene med 30% , eller satset på billig utleie for å redusere prisnivået i leie- og boligkjøpmarkedet, men det strider mot deres ide om å skuffe inn milliarder. Når momsen i sin tid ble innført var det starten på en vill boligprisutvikling. Tenk at en vanlig liten blokkleilighet koster 6 millioner nå. Det er 12 årsverk før skatt og 18 etter skatt. I gamle dager satte man opp et lite hus i løpet av et år eller noe. Her er det et sykt misforhold. Ja, de som ikke har råd til dette flytter ut av Oslo. Det er mange som må gjøre det spesielt barnefamilier. Det er ingen menneskerett for noen å bo sentralt i Oslo. 14
Gjest Kristina S. Skrevet 16. februar 2021 #118 Skrevet 16. februar 2021 (endret) - Endret 11. april 2021 av Kristina S.
Elaine Marley Skrevet 16. februar 2021 #119 Skrevet 16. februar 2021 (endret) Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett, spekulasjoner, avsporinger, hatefulle innlegg, innhold Kvinneguiden ikke vil assosieres med og svar til dette. Elaine Marley, mod. Endret 16. februar 2021 av Elaine Marley
Sinsiew Skrevet 16. februar 2021 #120 Skrevet 16. februar 2021 (endret) bluedot skrev (20 timer siden): Husstanden hadde en samlet inntekt på 605.000 kr i 2020. De har betalt 17500 i mnd for å leie leiligheten og forsøkt å jobbe hardt for å klare å betale leien. Så tjente far 15000 kr over grensen for å kunne beholde den. De ventet på svar på en klage da de ble kastet ut. De søkte også om lån for å kunne få kjøpe leiligheten selv men fikk da avslag. Grunnen var at de hadde for høy inntekt til å være berettiget et lån og for lav inntekt til å kunne betjene det. Saken belyser et system med midlertidige kommunale leiligheter som virker uheldig. Forsøkt å jobbe hardt? Hvis kun far har jobb, selv en godt betalt jobb, så er det ikke rart det blir dyrt å bo i oslo. Da må man flytte ut, vi er mange som ikke kan bo i Oslo fordi vi tjener for lite Endret 16. februar 2021 av Sinsiew 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå