Gå til innhold

Utkastelse av kommunal bolig etter 10 år. somalisk familie

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Tiuren skrev (14 minutter siden):

Nettopp, og det er påstått (ubekreftet) at den muligheten var oppbrukt. 

Edit: slettet noe jeg ikke har dekning for 

Altså, dette er utfordringen i denne saken: 

1. Den er dypt politisk: grunnen for at denne har kommet så markant opp i pressen, handler om at det er flere her med klare politiske målsetninger som bruker saken og har frontet den. Som flere har påpekt, er det svært mange som blir kastet ut uten at noen oppdager det.  Her ser jeg helt klart 2 personer som har en politisk agenda og bruker denne familien  for å få den frem. 

2. Det er mange motstridende påstander, og mengder av rykter. Noe fremstår som ubekreftede påstander, noen fremstår spisset. Noe er antagelig ren løgn. Vi VET alt for lite i denne saken.

Normalt ville jeg umiddelbart støttet meg til at utkastelsen var korrekt , om enn timingen litt shitty, for jeg tendenser til å ha tillit til offentlig saksbehandling. Det er påstander fra Oslo kommune som dog får meg til å reagere, og andre påstander i etterkant som får Oslo sin offisielle mening til å fremstå tonedød. 

Derfor har jeg valgt å ikke mene så veldig mye utover generell juridisk saksbehandling og det direkte innlysende i argumentasjonen fra ansatte i Oslo kommune.

Der er ikke noe grunnlag å mene noe på. 

Endret av Druid
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Godhelg2019
Skrevet
Ann Mo skrev (3 timer siden):

Etter å lest hva som kommenteres i artikler og kommentatorfelt nå om hva som er historien i saken, så tenker jeg at TV2 har brutt vær varsom-plakaten. 

Det er uheldig at de bedriver en slik fråtsing i «anti»rasisme-saker, da et ensidig tåredryppende skjevt bilde på innvandrerfamiliers versjon av historie gir først svært mye empati og deretter kanskje sinne og hets når flere sider av saken kommer frem. 

Det gjelder for både saken her og i «rasistisk motivert mobbesak i Lillesand». 

Mediene tjener penger på alle klikkene som genereres av å lage «rasisme» eller «urett mot innvandrere»-saker, da dette er det mest følelses-tåredyppende man har i Norge. Det genererer enorm respons. 

Men de som portretteres er de som kan sitte igjen som syndebukker for dette. 

Og det synes jeg er feil. 

Hva er problemet med dette? Om man viser sympati med innvandrerfamilier, så er det flott synes jeg. Samhold skaper godt liv. 

Skrevet
Godhelg2019 skrev (3 minutter siden):

Hva er problemet med dette? Om man viser sympati med innvandrerfamilier, så er det flott synes jeg. Samhold skaper godt liv. 

Hva med sympatien for de mange andre som står i en lang kø for å få en kommunal leilighet?, og hvorfor er det relevant at dette er en innvandrerfamilie?.

Hvis det stemmer at denne familien ikke lenger kvalifiserer til kommunal bolig p.g.a økonomi samt at to av "barna" som er voksne fremdeles bor hjemme og det at de har fått beskjed for lenge siden om å flytte ut så ser jeg ikke noe problem med utkastelsen.

Det er også helt normalt at politiet blir tilkalt ved en utkastelse og spesielt hvis det er snakk om tre voksne menn, at politiet var bevæpnet burde ikke vært nevnt en gang siden politiet har vært bevæpnet i flere år nå. 

Denne familien har altså da fire voksne personer som potensielt burde være i full jobb, om mor jobber vet jeg ikke men hvis statistikken stemmer så gjør hun sannsynligvis ikke det p.g.a kultur eller religion men det burde ikke være en unnskyldning så lenge man bor i Norge. 

Reglene er de samme uansett religion eller etnisitet, men i denne saken har media gjort en stor feil siden de ikke har gjort grundig journalistikk før saken ble publisert.

De slår mynt på denne saken og prøver å vri det til at en innvandrerfamilie har blitt urettferdig behandlet når sannheten sannsynligvis er at det er familien sin egen feil at man må ty til drastiske skritt for å få de til å flytte fra en leilighet de ikke lenger har krav på.

• Liker 27
Skrevet

Husstanden hadde en samlet inntekt på 605.000 kr i 2020. De har betalt 17500 i mnd for å leie leiligheten og forsøkt å jobbe hardt for å klare å betale leien. Så tjente far 15000 kr over grensen for å kunne beholde den. De ventet på svar på en klage da de ble kastet ut.  De søkte også om lån for å kunne få kjøpe leiligheten selv men fikk da avslag. Grunnen var at de hadde for høy inntekt til å være berettiget et lån og for lav inntekt til å kunne betjene det.  Saken belyser et system med midlertidige kommunale leiligheter som virker uheldig. 

• Liker 8
Skrevet

Folkens, det er fullt lovlig å opprette spleis på vegne av andre folk også. Just saying. 

• Liker 4
Skrevet
Ann Mo skrev (1 time siden):

Med en skattbar inntekt på 600.000 kr. Har man ikke da råd til å være på det ordinære leiemarkedet?

Sikkert ikke når man absolutt skal bo midt i Oslo sentrum, og man i tillegg velger å være en familie på 7. Jeg skjønner ikke at man kan få kommunal bolig for å ha voksne barn boende hjemme.

• Liker 12
Skrevet
Ann Mo skrev (1 time siden):

Med en skattbar inntekt på 600.000 kr. Har man ikke da råd til å være på det ordinære leiemarkedet?

Jo. Men det er dessverre slike som gjør at andre mindre bemidlede står uten bolig. At de i det hele tatt får simpati er sykt.

• Liker 12
Skrevet
kylling1 skrev (1 time siden):

En familie med iaf fire voksne og to til som også er på vei til å bli det. Bare mannen jobber, de tre andre voksne gidder tydeligvis ikke - men han tjener godt og over snittet. De har fått varsel etter varsel etter varsel (det går lang tid før namsmannen kommer!), men likevel ikke giddet å ordnet seg noe annet å bo i. Til tross for at leiemarkedet er leietakers om dagen med mange flere leieboliger i markedet og lavere priser enn normalt.

Kona og «barna» på 19 og 20 er voksne og bør bidra i et slikt hushold, men de gidder ikke det for de bor omtrent gratis på skattebetalernes regning. Bevæpning av politiet er forøvrig helt normalt i en tid med høy terrortrussel (alle er bevepnet hele tiden!), og at namsmannen har med seg politi til utkastelse for de ikke fysisk kan dra leietaker ut av leiligheten selv er helt innafor og slik det alltid er.

Og nå har folk spleiset på 1,5 mill til dem? Er folk blitt helt idioter? Og hva i alle dager skjedde i hodet på journalisten?!  Kommunale boliger er ment for de som har det vanskelig - ikke late voksne eller de som har helt normal inntekt. Men nå er hele SV-MdG-rødt fløyen på Facebook gått berserk i støtteerklæringer til denne familien som i mitt hode består av snyltere. Snakk om å undergrave velferdsstaten.

Så du tror det er enkelt For 19 - 20 åringer å finne jobb i disse koronatidene med mange bedrifter som holder stengt og hvor folk er permitterte???

• Liker 5
Skrevet
Ann Mo skrev (11 timer siden):

Det ville vært å forvente at en journalist stilte i alle fall noen av spørsmålene her:

• Hvor lenge har dere visst at familien burde finne et annet sted å bo?
  • Hvorfor fortjener du og din familie kommunal leilighet når dere tjener nok til å leie på det ordinære leiemarkedet?
  • Hvorfor bor dere i kommunal bolig i ti år når dere har fast inntekt, vel vitende om at kommunale boliger er et tidsavgrenset tilbud?
  • Hvorfor må dere bo i Oslo sentrum?
  • Hvorfor har dere ikke forsøkt å leie noe annet i tiden som har gått siden oppsigelsen kom i posten?

Men ingen kritiske spørsmål stilles.

https://www.rights.no/2021/02/somalisk-familie-belonnes-for-at-vi-er-lettlurt/

Er det bra at HRS stiller spørsmål her? 

Jeg lurte også på det samme. Saken ble fremstilt ganske ensidig i media hvor familien var stakkars ofre som ikke ble stilt ett eneste kritisk spørsmål. Man skulle tro at de ble kastet ut av leiligheten uten forvarsel og at det kom som lyn fra blå himmel på dem, men det er ikke tilfelle. 

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor det finnes kommunale boliger i sentrale strøk i Oslo med tanke på boligprisene i byen. Det er ikke slik at man MÅ bo i sentrum. Man klarer seg fint i utkanten av byen også med kollektivtrafikk og sykkel, ikke sant?

Men på grunn av den ensidige følelsesladede fremstillingen av saken i media, så har familien fått 1 mil kroner fra godhjertede mennesker. Det bør vel være nok til egenkapital å kjøpe en liten leilighet i Oslo eller?

• Liker 20
Skrevet

Sosialhjelp er også ment å være et midlertidig tilbud, men sånn er det dessverre ikke for alle. Verden er ikke perfekt og noen faller alltid utenfor den firkantede boksen. 

Å være vanskeligstilt på boligmarkedet handler ikke bare om inntekt, det finnes andre ting som også kan kvalifisere som vanskeligstilt på boligmarkedet. Det er ikke like lett for alle å få seg leilighet på det private markedet, det er nok vanskeligere for enkelte f.eks uføre, utlendinger, folk som er arbeidsledige, store familier, folk med depositumsgaranti fra Nav, straffedømte, psykisk syke, fysisk syke osv....

• Liker 2
Skrevet

Er det sånn at kommunal bolig kun er midlertidig uansett? Trodde igrunn det var noe fast så lenge de hadde behov (jeg tenker på uføre og rusmisbrukere).

Skrevet
Ann Mo skrev (12 timer siden):

Det ville vært å forvente at en journalist stilte i alle fall noen av spørsmålene her:

• Hvor lenge har dere visst at familien burde finne et annet sted å bo?
  • Hvorfor fortjener du og din familie kommunal leilighet når dere tjener nok til å leie på det ordinære leiemarkedet?
  • Hvorfor bor dere i kommunal bolig i ti år når dere har fast inntekt, vel vitende om at kommunale boliger er et tidsavgrenset tilbud?
  • Hvorfor må dere bo i Oslo sentrum?
  • Hvorfor har dere ikke forsøkt å leie noe annet i tiden som har gått siden oppsigelsen kom i posten?

Men ingen kritiske spørsmål stilles.

https://www.rights.no/2021/02/somalisk-familie-belonnes-for-at-vi-er-lettlurt/

Er det bra at HRS stiller spørsmål her? 

Skjerp deg!  Har du sett opptakene av hva som skjer i den leiligheten når politiet kommer?   Det er ikke greit at det skal være sånn her til lands at politiet kommer bevæpnet og med skjold for å kaste en familie på gata!  To ungdomsskoleelever satt på hjemmeskole, og et barn var på skolen (heldigvis).  Uansett sak så er ikke dette verdig for oss.  Slik kan ikke myndighetene gå fram!  
Nå håper og tror jeg at praksis i slike saker blir gjennomgått og endret.  Jeg har ingen tro på at dette var et enkelttilfelle, men heller at dette er den måten som man har praktisert på.  

Du henviser til right.no og HRS.   Vil tro de aller fleste her på KG vet at HRS er fremmedfientlige ytterste høyre.     

• Liker 7
Gjest Kristina S.
Skrevet (endret)

-

Endret av Kristina S.
Skrevet
Zienna skrev (2 minutter siden):

Skjerp deg!  Har du sett opptakene av hva som skjer i den leiligheten når politiet kommer?   Det er ikke greit at det skal være sånn her til lands at politiet kommer bevæpnet og med skjold for å kaste en familie på gata!  To ungdomsskoleelever satt på hjemmeskole, og et barn var på skolen (heldigvis).  Uansett sak så er ikke dette verdig for oss.  Slik kan ikke myndighetene gå fram!  
Nå håper og tror jeg at praksis i slike saker blir gjennomgått og endret.  Jeg har ingen tro på at dette var et enkelttilfelle, men heller at dette er den måten som man har praktisert på.  

Du henviser til right.no og HRS.   Vil tro de aller fleste her på KG vet at HRS er fremmedfientlige ytterste høyre.     

Eventuelle videoopptak viser bare det som skjer når politiet er der for å utføre jobben sin, de viser ingenting om det som skjedde før. De viser heller ingenting om bakgrunnen til at det faktisk var nødvendig at politiet var der i første omgang.

Normalt så er det ikke nødvendig at politiet er til stede ved en utkastelse, i de fleste tilfeller med en oppsigelse så flytter leietager ut på egen hånd lenge før at namsmannen og loven kommer inn i bildet.

Hvis leietageren har fått varsel om at kontrakten opphører p.g.a mislighold av vilkårene og har i tillegg hatt over et år på å flytte ut frivillig så er det helt normalt at politiet bistår, spesielt i tilfeller der det bor tre voksne menn i boligen som nekter å på å flytte ut frivillig.

Det er familien selv eller rettere sagt mannen i familien som har satt familien sin i denne sitasjonen, følg reglene som alle andre så unngår man sitasjoner som dette.

Merkelig dette med at folk synes synd på denne familien som ikke lenger fyller vilkårene for kommunal bolig mens det samtidig er alenemødre og virkelig vanskeligstilte som står i kø i årevis for å få bolig... 

• Liker 24
Skrevet
FryNor skrev (15 minutter siden):

Eventuelle videoopptak viser bare det som skjer når politiet er der for å utføre jobben sin, de viser ingenting om det som skjedde før. De viser heller ingenting om bakgrunnen til at det faktisk var nødvendig at politiet var der i første omgang.

Normalt så er det ikke nødvendig at politiet er til stede ved en utkastelse, i de fleste tilfeller med en oppsigelse så flytter leietager ut på egen hånd lenge før at namsmannen og loven kommer inn i bildet.

Hvis leietageren har fått varsel om at kontrakten opphører p.g.a mislighold av vilkårene og har i tillegg hatt over et år på å flytte ut frivillig så er det helt normalt at politiet bistår, spesielt i tilfeller der det bor tre voksne menn i boligen som nekter å på å flytte ut frivillig.

Det er familien selv eller rettere sagt mannen i familien som har satt familien sin i denne sitasjonen, følg reglene som alle andre så unngår man sitasjoner som dette.

Merkelig dette med at folk synes synd på denne familien som ikke lenger fyller vilkårene for kommunal bolig mens det samtidig er alenemødre og virkelig vanskeligstilte som står i kø i årevis for å få bolig... 

La meg gjøre det helt klart:  Jeg synes ikke at det er greit at politiet stiller opp i en leilighet hos en familie med våpen og våpenskjold!  Hva som evt. har skjedd før spiller ingen rolle!  Slik går man bare ikke fram i Norge.  

• Liker 5
Skrevet
Zienna skrev (3 minutter siden):

La meg gjøre det helt klart:  Jeg synes ikke at det er greit at politiet stiller opp i en leilighet hos en familie med våpen og våpenskjold!  Hva som evt. har skjedd før spiller ingen rolle!  Slik går man bare ikke fram i Norge.  

Selvfølgelig spiller det en rolle, hva om de som blir kastet ut tidligere har kommet med trusler eller ytret at de kommer til å gjøre motstand hvis de blir kastet ut?.

Sånn som det kommer frem i dette tilfellet så ser det ut som om saken har vært trenert i lang tid fra leieboer sin side, da kommer det til et punkt der myndighetene faktisk må bruke makt hvis leietager ikke fraviker boligen frivillig.   

Det er naturlig og i mange tilfeller nødvendig at politiet er til stede når en utkastelse skal gjennomføres, politiet er forresten den etaten som gjennomfører beslutninger fra namsmannen og politiet i Norge har vært bevæpnet i flere år så selve bevæpningen burde ikke være et tema engang.

Politiet er forresten ikke en gjeng med inkompetente idioter i saker som dette, hvis de føler at det er nødvendig å stille opp "mannsterke" så har de helt sikkert grunn til det basert på tidligere erfaringer.

Igjen så hadde ikke denne saken eksistert hvis de involverte hadde fulgt reglene, slik går man fram i Norge med de som ikke følger spillereglene og bra er det!. Vi er ikke tjent med et samfunn der enkelte er unntatt fra å følge lovene og premissene for et fungerende samfunn. 

• Liker 16
Skrevet
Sylveon skrev (13 timer siden):

Jeg syns hele saken fremstår om rimelig klønete. Som Gulle nevner, så er det en del punkter som man får seg til å undre over hva som skjer. Klage, ja, la oss kaste ut, ja, medhold i klagen, skal vi se... ja, nei, nå bor det noen andre her... shit.. hva gjør vi nå? :klaske: Byråkratiet er ikke akkurat kjent for å behandle klager fort. 

Jeg må si at jeg undrer meg litt over dette med inntektsgrense. Prøvde å søke på Oslo Kommune sine hjemmesider. Uansett, så har jeg inntrykk av at kommunale boliger har mer gått over til å bli et permanent botilbud for mange. Nå syns jeg ikke 15.000 over inntektsgrensen var så ille, med mindre inntektsgrensen er på noe som 800.000 i året. 

Var vel 600k i året hovedforsørger hadde + at 3 i husholdningen var pr def voksne.

De hadde visstnok 10 år de hadde bodd der, + at de fikk første beskjed for 12 mnd siden

• Liker 14
Skrevet
Rosa blomst skrev (13 timer siden):

Å ha med politiet på utkastelse har jeg ikke noe problem med, det er vel ofte vanlig. Men bevæpning var kanskje ikke nødvendig? Det var mest det jeg reagerte på. Når tv2 skriver at det var bevæpnet politi som var med på utkastelsen så ser jeg for meg at de har mer enn standardutrustningen, en pistol i beltet, men det kan hende jeg misforstår og at tv2 ønsker å fremstille det mer dramatisk enn det er.

1) Normalt sett trenger de ikke assistanse fra politiet ved utkastelse

2) bevepningen er normalen nå for tiden

• Liker 12
Skrevet
oleidole1999 skrev (10 timer siden):

ja, de er jo ikke likeverdig som oss, de. la oss drite i om barn kastes ut. de er jo utlendinger!

ærlig talt?! tror pipa får en annen lyd når det kan skje deg!

Andre familier med barn under 18 år kastes da ut av div grunner uten at det kommer på nyhetene. 

• Liker 17
Skrevet
Kristina S. skrev (1 time siden):

Typisk Høyre-retorikk: "det er bare å"

Det er bare å ikke bo i Oslo. Det er bare å finne seg en annen jobb. Det er bare å flytte.

Pendle? 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...