Gå til innhold

Utkastelse av kommunal bolig etter 10 år. somalisk familie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge man har en klage inne så skal man ikke kastes ut. Det går på rettsikkerheten. Og selv om de har visst lenger at de mest sannsynlig måtte ut er ikke 30 min nok på å gjøre det på en skikkelig ok måte. 

Resten er irrelevant for meg. 

• Liker 27
Skrevet

HRS er ikke det veninnene til Bertheussen? Så da er det vel dissing av innvandrere som er hovedagendaen som vanlig, og ikke kritikk av sosialpolitikk.

• Liker 19
Skrevet

Ordningen med kommunal leiebolig ment å være et midlertidig tilbud. Tiden i kommunal bolig skal brukes til å planlegge hvordan du skal bo på egen hånd i fremtiden, heter det på Oslo kommunes boligsider

- Er dette relevant i saken og publisiteten? 

• Liker 35
Gjest Lunaris
Skrevet

Mens fattige alenemødre får beskjed om å bo i telt når de ikke får leid seg bolig engang pga altfor høye leiepriser...

Skrevet

Jeg synes det er viktig å finne gode ordninger for alle de som sliter og strever. Alle har ikke samme forutsetninger.

Men jeg synes det er feil å forskjellsbehandle fra hvem som får mikrofonstativ. Så mange lider. Mye mer enn de som får mikrofonen. Men fokus blir på de enkeltfamiliene som får omtalen, ikke den store mengden med verre stilte. 

• Liker 22
Skrevet

5 barn, selv om du ikke har råd til det. Bedre å la norske skattebetalere ta regningen! 🤑

Skrevet
Rosa Sitron skrev (18 minutter siden):

Så lenge man har en klage inne så skal man ikke kastes ut.

👍

Toppen av idioti ville vært om noen andre flytter inn før klagen blir behandlet, og familien som ble kastet ut etter hvert får medhold. Skal de da få flytte tilbake igjen? Og de nye leietakerne bli sagt opp, "beklager, dere kan ikke bo her likevel"?

Kommunen gjør det vanskelig for seg selv ved å være så trigger happy. 

Nå har det jo blitt samlet inn over en million til denne familien, så det blir vel en fin løsning for dem. Men denne saken var skikkelig klønete håndtert. 

Skrevet
3 minutter siden, Guile said:

👍

Toppen av idioti ville vært om noen andre flytter inn før klagen blir behandlet, og familien som ble kastet ut etter hvert får medhold. Skal de da få flytte tilbake igjen? Og de nye leietakerne bli sagt opp, "beklager, dere kan ikke bo her likevel"?

Kommunen gjør det vanskelig for seg selv ved å være så trigger happy. 

Nå har det jo blitt samlet inn over en million til denne familien, så det blir vel en fin løsning for dem. Men denne saken var skikkelig klønete håndtert. 

Ja, jeg har ikke gjort meg meg opp noen mening om disse skulle kastes ut eller ikke, det har jeg ikke nok informasjon til å uttale meg om. Men gjennomføringen virker håpløs for meg. 

• Liker 2
Skrevet
Apis skrev (24 minutter siden):

HRS er ikke det veninnene til Bertheussen? Så da er det vel dissing av innvandrere som er hovedagendaen som vanlig, og ikke kritikk av sosialpolitikk.

Hvorfor så dømmende? 

• Liker 7
Skrevet

Jeg syns hele saken fremstår om rimelig klønete. Som Gulle nevner, så er det en del punkter som man får seg til å undre over hva som skjer. Klage, ja, la oss kaste ut, ja, medhold i klagen, skal vi se... ja, nei, nå bor det noen andre her... shit.. hva gjør vi nå? :klaske: Byråkratiet er ikke akkurat kjent for å behandle klager fort. 

Jeg må si at jeg undrer meg litt over dette med inntektsgrense. Prøvde å søke på Oslo Kommune sine hjemmesider. Uansett, så har jeg inntrykk av at kommunale boliger har mer gått over til å bli et permanent botilbud for mange. Nå syns jeg ikke 15.000 over inntektsgrensen var så ille, med mindre inntektsgrensen er på noe som 800.000 i året. 

• Liker 3
Skrevet
Rosa blomst skrev (21 minutter siden):

Det er litt rart at det blir fremhevet at de er en fembarnsfamilie. Vanligvis går ikke 20 og 21 som barn, og den på 17 er også straks voksen. Med to voksne avkom burde familien ha mulighet til enda høyere inntekt og dermed ha enda mindre behov for kommunal leilighet. 

For øvrig er måten de ble kastet ut på ganske forferdelig, flaks at de medlemmene av familien som faktisk er barn ikke var hjemme.

Ellers har de jo en ok inntekt, men kanskje ikke en inntekt som harmonerer med hvor de bor da.

Det er greit at det ikke er så hyggelig å få politiet på døra med beskjed om at man må ut, det skjønner vi alle, men hvordan skal kommunen egentlig ellers gjøre det, når familien faktisk har fått beskjed om at de må flytte, har fått avslag på klage osv. Hvis familien klager på nytt hver gang de får avslag, skal de bare få fortsette å bo der i mellomtiden? 

Og hvis de har bodd der i ti år, nå burde de begynne å bli i stand til å finne bolig selv, så da må jo Oslo kommune sette foten ned på et tidspunkt.

Men det burde jo i utgangspunktet være tidsbegrenset hvor lenge arbeidsføre personer kan få bo i kommunale boliger. Det kan virke som det blir en slags sovepute for enkelte.

Skrevet
ti10 skrev (3 minutter siden):

Det er greit at det ikke er så hyggelig å få politiet på døra med beskjed om at man må ut, det skjønner vi alle, men hvordan skal kommunen egentlig ellers gjøre det, når familien faktisk har fått beskjed om at de må flytte, har fått avslag på klage osv. Hvis familien klager på nytt hver gang de får avslag, skal de bare få fortsette å bo der i mellomtiden? 

Å ha med politiet på utkastelse har jeg ikke noe problem med, det er vel ofte vanlig. Men bevæpning var kanskje ikke nødvendig? Det var mest det jeg reagerte på. Når tv2 skriver at det var bevæpnet politi som var med på utkastelsen så ser jeg for meg at de har mer enn standardutrustningen, en pistol i beltet, men det kan hende jeg misforstår og at tv2 ønsker å fremstille det mer dramatisk enn det er.

• Liker 4
Gjest Paramount
Skrevet

Typisk journalister å lage drama av ett enkelt tilfelle for å fyre opp innvandrerdebatten, og skape en empatibevegelse. Jeg synes mer synd på unge generelt, som skal forsøke å skaffe seg sin første bolig. 

Skrevet
Rosa blomst skrev (4 minutter siden):

Å ha med politiet på utkastelse har jeg ikke noe problem med, det er vel ofte vanlig. Men bevæpning var kanskje ikke nødvendig? Det var mest det jeg reagerte på. Når tv2 skriver at det var bevæpnet politi som var med på utkastelsen så ser jeg for meg at de har mer enn standardutrustningen, en pistol i beltet, men det kan hende jeg misforstår og at tv2 ønsker å fremstille det mer dramatisk enn det er.

Det kan virke som at TV2 overdramatiserer, det er vel ikke første gangen heller. Jeg har sett bildene og kan ikke se noe bevæpning utover det "vanlige", dessuten kommenterer denne "hjelperen", Bjarte Breiteig, at de er bevæpnet med pistoler: Bevæpnet politi kastet Mohamed og familien ut av den kommunale leiligheten på Tøyen (vartoslo.no)

Det står jo også at de er "høflige og vennlige", og at de bare gjør jobben sin.

Skrevet
ti10 skrev (Akkurat nå):

Det kan virke som at TV2 overdramatiserer, det er vel ikke første gangen heller. Jeg har sett bildene og kan ikke se noe bevæpning utover det "vanlige", dessuten kommenterer denne "hjelperen", Bjarte Breiteig, at de er bevæpnet med pistoler: Bevæpnet politi kastet Mohamed og familien ut av den kommunale leiligheten på Tøyen (vartoslo.no)

Det står jo også at de er "høflige og vennlige", og at de bare gjør jobben sin.

Ja, da er det nok tv2 som overdramatiserer for å høste mer sympati. Da vil jo dette gå under en helt vanlig utkastelse og ikke noe å lage en sak av.

• Liker 11
Skrevet

Jeg så TV2 sin nyhetssak her.  Må si jeg ble provesert over TV2 sin fullstendig ensporede side av saken. Dette innslaget tok nesten hele nyhetssendingen.  Finnes det ikke noe annet som foregår i verden som har større nyhetsverdi en dette?

• Liker 33
Skrevet
ti10 skrev (16 minutter siden):

Hvis familien klager på nytt hver gang de får avslag, skal de bare få fortsette å bo der i mellomtiden? 

Ja.

Det er alltid en prosess på klagebehandling som definerer hva man kan klage på, hvor mange ganger du kan klage og hvilke premisser som må dekkes av saksbehandlingen.

I motsetning til hva som det fremstilles her, kan man ikke klage på det samme gjentatte ganger for å hindre vedtak. 

Men fra det tidspunktet det er sendt inn en klage, til den er avvist eller godkjent, er det ingen rettslig godkjent vedtak. Og hvis en klage avvises, må det gis rimelig tid for å vurdere avslaget. 

Argumentet til Boligbygg har absolutt ingen betydning for saken: å bruke egen inkompetanse (manglende boligdekning til å utføre oppgaven sin) som argument til å forsere  utkastelse er totalt idiotisk. 

(Jeg har ingen mening om resten av saken. )

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...