AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Jenta vår er nå 11 uker. Og hun har i over en mnd hylskreket ved legging, hver eneste kveld. Jeg legger henne ned i sengen og ammer henne en gang mellom 1930 og 21. Like mye vræl uansett når hun legges. Hun ligger å dier i kanskje 10 min, så hyler hun en stund, så kanskje sier hun litt til, og hyler og kaver igjen. Sånn holder hun på i timesvis. Sovner som regel ikke skikkelig før 22-23 tiden. Hjelper ikke å ta henne opp av sengen å bysse i søvn. Enten sovner hun ikke eller så sovner hun men tror det er en dupp og våkner etter 10-15 min og er lysvåken. Har også prøvd å ikke legge henne, altså å ha henne oppe i stua med oss. Men det er sutring og klaging der også, selv om vi demper lys og lyd. Da driver jeg å går frem og tilbake i Stua i timesvis. Til ingen nytte. Hun tar ikke smokk. Nekter alle typer jeg har prøvd. Hun hater smokken som pesten. Men hun henger ikke på puppen hele kvelden. Hun er mett men skriker likevel. Ikke magevondt. Sover lite på dagtid, det har hun gjort siste måneden nå. Går rundt og bysser henne i lang tif før hun kaaaanskje sovner, i 10-15 min Max. Blir helt utslitt av dette her jeg.. føler alle andre med babyer som er like gamle får de til å sovne fort både på Dag og kveld. Og mange av dem sovnet for seg selv eller tar smokk og roer seg med den. Alle bortsett fra min baby. Pleeeease si at det går over snart? Greier ikke kose meg med babytiden pga dette styret... Vil bare hun skal bli stor:( Anonymkode: a6f23...992
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Kveldsuro er jo veldig vanlig i begynnelsen, men hos oss var det omtrent fra starten, gråt fra 5-6 om kvelden til 11-12, hang ikke på puppen men ammet omtrent hver time. Kanskje dere har vært heldige med å slippe unna så langt? Det går i alle fall over! Min våknet også veldig på dagtid rundt ti uker, bare mikrolurer hele dagen lang. Endte opp med å kjøpe søvnprogram og innføre rutiner rundt 13 uker, det var veldig fokusert på våkentid og det hjalp veldig for oss. Og du, alle andre babyer sover ikke bedre en din, lover. Min var «værst» av alle i barselgruppen men det varte ikke lenge, alle slet med søvn, spesielt de første 6 mnd. Det blir bedre! Anonymkode: 990b3...ec9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #3 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kveldsuro er jo veldig vanlig i begynnelsen, men hos oss var det omtrent fra starten, gråt fra 5-6 om kvelden til 11-12, hang ikke på puppen men ammet omtrent hver time. Kanskje dere har vært heldige med å slippe unna så langt? Det går i alle fall over! Min våknet også veldig på dagtid rundt ti uker, bare mikrolurer hele dagen lang. Endte opp med å kjøpe søvnprogram og innføre rutiner rundt 13 uker, det var veldig fokusert på våkentid og det hjalp veldig for oss. Og du, alle andre babyer sover ikke bedre en din, lover. Min var «værst» av alle i barselgruppen men det varte ikke lenge, alle slet med søvn, spesielt de første 6 mnd. Det blir bedre! Anonymkode: 990b3...ec9 Takk for svar:) hva er søvnprogram? Jeg kommer ikke til å kjøre noen skrikekur, men er åpen for alle «snille» forslag 😅 ja, vet jo det blir bedre. Men vil jo så gjerne at babytiden skal være kos også, og ikke kun være et mas. Men såklart man kan selvfølgelig ikke styre sånne ting, og må bare gjøre det beste man kan. Bare synes det er så forbanna urettferdig. Forrige barnet var noe likt, og hun slet med dagsovingen. Hver dag var et pes, hun Sov Max 30 min i gangen og var kronisk overtrøtt og sur hele tiden. Helt til dagen før pappaen skulle i perm. Da skulle hun sove 1,5-2 timer på dagen og var en drøm å legge i følge han. Såå typisk..! Jeg får liksom ikke kosen med babyene mine i det hele tatt. For det er det faren som får. Føler meg snytt for babytiden på en måte. Selv om det er teit å si. Ts Anonymkode: a6f23...992 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #4 Skrevet 15. februar 2021 Jeg har hatt to babyer med lakenskrekk. I begge tilfellene har det vist seg at de har hatt låsninger i nakken, så det er greit å utelukke at de har noe sånt. Med første gikk jeg rundt og rundt og bysset så jeg holdt på å bli gal. Bæresjal og bæresele med dype knebøy, både inne og ute. Han sov ikke mer en ti min i strekk fram til 10 mnd ca uansett. Med baby nummer to orket jeg ikke å bysse lenger, så jeg kapitulerte og satte meg til i sofaen og ble der. Kjøpte cozyfix ammepute som festes bak og babyen eeeelsket å ligge tett-tett inntil og småsove og amme om hverandre. Babyer sover annerledes enn oss voksne og har mye mer drømmesøvn og ser ikke ut til å sove like dypt. Det ble mindre kaving og misnøye med en gang. Og det samme gjorde jeg på natten i form av samsoving. Det er ingen som klarer å roe babyen som mamma, og nærhet er det beste middelet. Babyer i den alderen kaver også mye, og mye kveldsuro har de også som nevnt over. Om det er magesmerter, låsninger eller overstimulert baby er ikke godt å si, men det roer i alle fall babyen med nærhet. Anonymkode: 7f587...96d 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #5 Skrevet 15. februar 2021 Jeg anbefaler godt bæretøy, og å huske at baby ikke nødvendigvis har noen døgnrytme enda. Kanskje vil den ikke sove enda, bare. Anonymkode: d6301...bfb
Blekkulfina Skrevet 15. februar 2021 #6 Skrevet 15. februar 2021 Er på baby nummer fire nå, og klok av skade dropper jeg å styre så mye med kveldslegging og strikte rutiner. Lar baby sove når han er trøtt iløpet av dagen, enten i bæresjal eller vogn, og på kvelden rigger jeg meg til på sofaen og lar han ligge i armene mine og småpuppe seg gjennom de første par urolige timene av natta. Rundt kl 23- 00 sovner han dypt og skikkelig, da kan han legges ned i senga og sover godt der i noen timer før første nattpupp☺️ 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #7 Skrevet 15. februar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar:) hva er søvnprogram? Jeg kommer ikke til å kjøre noen skrikekur, men er åpen for alle «snille» forslag 😅 ja, vet jo det blir bedre. Men vil jo så gjerne at babytiden skal være kos også, og ikke kun være et mas. Men såklart man kan selvfølgelig ikke styre sånne ting, og må bare gjøre det beste man kan. Bare synes det er så forbanna urettferdig. Forrige barnet var noe likt, og hun slet med dagsovingen. Hver dag var et pes, hun Sov Max 30 min i gangen og var kronisk overtrøtt og sur hele tiden. Helt til dagen før pappaen skulle i perm. Da skulle hun sove 1,5-2 timer på dagen og var en drøm å legge i følge han. Såå typisk..! Jeg får liksom ikke kosen med babyene mine i det hele tatt. For det er det faren som får. Føler meg snytt for babytiden på en måte. Selv om det er teit å si. Ts Anonymkode: a6f23...992 Søvnprogram er egentlig bare en rutine, en plan på når det skal soves. Jeg brukte little ones, fikk det anbefalt av en venninne som var veldig fornøyd. Ikke noen skrikekur, du kan gjøre det du vil i forhold til å få baby til å sovne, jeg bar eller bysset i søvn i begynnelsen. De vil gjerne etterhvert at du lærer baby å sovne selv og har forskjellige metoder for det, veldig detaljert og mye «troubleshooting» når det går galt for det gjør det jo ofte, men igjen så er det opp til deg hvor «snill» du vil være. Men finnes sikkert utallige andre varianter hvis du vil prøve noe sånt. Ellers synes jeg det hele var ganske slitsomt frem til 6 mnd, tror ikke jeg koste meg ordentlig før det. «Heldigvis» mistet jeg jobben og er hjemme på ubestemt tid så nå får jeg med meg masse kos alikevel 🙈 Akkurat det anbefaler jeg ikke da. Anonymkode: 990b3...ec9 1
Thea82 Skrevet 15. februar 2021 #8 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søvnprogram er egentlig bare en rutine, en plan på når det skal soves. Jeg brukte little ones, fikk det anbefalt av en venninne som var veldig fornøyd. Ikke noen skrikekur, du kan gjøre det du vil i forhold til å få baby til å sovne, jeg bar eller bysset i søvn i begynnelsen. De vil gjerne etterhvert at du lærer baby å sovne selv og har forskjellige metoder for det, veldig detaljert og mye «troubleshooting» når det går galt for det gjør det jo ofte, men igjen så er det opp til deg hvor «snill» du vil være. Men finnes sikkert utallige andre varianter hvis du vil prøve noe sånt. Ellers synes jeg det hele var ganske slitsomt frem til 6 mnd, tror ikke jeg koste meg ordentlig før det. «Heldigvis» mistet jeg jobben og er hjemme på ubestemt tid så nå får jeg med meg masse kos alikevel 🙈 Akkurat det anbefaler jeg ikke da. Anonymkode: 990b3...ec9 Jeg bruker Huckleberry. Men har hørt veldig mye bra om little ones også. Det hjalp ihvertfall meg en masse. Ellers anbefaler jeg å prøve bæresele/vikle om du ikke har prøvd det ennå. Det var redningen for meg ihvertfall:)
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #9 Skrevet 15. februar 2021 Om ungen hylskriker er det fordi du allerede har oversett små tegn på at babyen er trøtt. Se etter små små tegn (tar seg til ansiktet, ser vekk) og legg ungen før det blir åpenbare tegn (blå under øynene, gjesper). Anonymkode: cfcee...5ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå