AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Har ei som nylig har blitt 11, og hun er i full fart inn i puberteten. Likevel så er hun ekstremt enkel å ha med å gjøre, nesten alltid i godt humør, og sier ofte hvor glad hun er i oss osv. Når jeg ser tilbake på årene som har gått så må jeg si at nå er den "enkleste" tiden. Må jeg regne med at hun snart blir en uregjerlig drittunge? Merket dere store endringer i barnas oppførsel når de kom inn i tenåra? Jeg kan ikke huske at jeg var så ille selv, men det kan tenkes at min mor ville vært uenig Anonymkode: 40b30...6f3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Bare vent til de fyller 13.. Anonymkode: 96716...798
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #3 Skrevet 15. februar 2021 Veldig personavhengig, har to som alltid har hatt en enkel og grei adferd og ei som har vært vanskelig fra hun var liten og er ekstremt egoistisk nå som tenåring. Løsrivelse skal det være, men peronligheten ser du tidlig. Anonymkode: 5f5ef...012
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #4 Skrevet 15. februar 2021 13 år og start på ungdomsskolen ga en stor forandring her. Forventer veldig mye, mye latere og trøttere, himler med øynene, alt jeg sier er teit, sitter veldig mye på rommet sitt, mer interessert i gutter og går rundt og danser tik tok danser hele tiden. Hun har blitt litt mer uspiselig til tider men noen ganger er hun samme gamle så forskjellen er vel at humøret svinger mye mer og man vet aldri helt hva man får. Hun sier enda at hun er glad i oss og ser noen ganger film med oss på stua osv men mindre en før. Føler det er en del av den naturlige utviklingen. Anonymkode: b5b14...442 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #5 Skrevet 15. februar 2021 Etter min erfaring med tre er at personligheten er ganske konsistent. De «lette» har det vært mindre problemer med selv i tenårene, mens hun med det vi kan kalle en mer utfordrende personlighet ble enda mer krevende å forholde seg til som tenåring. Snakk om jenter her. Anonymkode: 48fef...bbd
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Skrevet 15. februar 2021 Her ble det et tydelig skille når hun var rundt 13... ikke tvil lenger om at hun var tenåring for å si det slik. Mer hormonell og det som hører med. Kortere lunte, kunne smelle av ingenting. Trodde også en periode rundt 11 at «dette er jo ingenting, forstår ikke hvorfor de sier ungdom er så vanskelig...», litt naiv 😅 Anonymkode: 6c5b3...e3a 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #7 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): 13 år og start på ungdomsskolen ga en stor forandring her. Forventer veldig mye, mye latere og trøttere, himler med øynene, alt jeg sier er teit, sitter veldig mye på rommet sitt, mer interessert i gutter og går rundt og danser tik tok danser hele tiden. Hun har blitt litt mer uspiselig til tider men noen ganger er hun samme gamle så forskjellen er vel at humøret svinger mye mer og man vet aldri helt hva man får. Hun sier enda at hun er glad i oss og ser noen ganger film med oss på stua osv men mindre en før. Føler det er en del av den naturlige utviklingen. Anonymkode: b5b14...442 Kjenner meg igjen her, jenta mi på 13 er helt lik. Anonymkode: 6c5b3...e3a 1
Million Skrevet 15. februar 2021 #8 Skrevet 15. februar 2021 Jeg har en sønn på 20, og vi foreldre har aldri hatt noe voldsomt opprør, sinneutbrudd etc fra hans side. Han har vært en grei gutt hele puberteten og videre. Jeg vet altså ikke hvordan det er å ha pubertale, hormonstinne tenåringsjenter (som kan være verre enn gutter, har jeg hørt). Tenker jeg veldig hardt etter, kan det være at han ble litt mere bestemt i sine meninger, og ropte nei om han absolutt ikke ville noe i tenårene, men ikke noe voldsomme greier, og ikke noe vi reagerte nevneverdig på. Jeg har imidlertid en venninne med tre døtre, og de har sannelig fått kjørt seg etterhvert som alle tre kom i puberteten og før-puberteten.... 😆
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #9 Skrevet 15. februar 2021 Jeg har to gutter som nå har passert 18. Den ene kom i voldsom opposisjon da han begynte på ungdomsskolen, med sterk søken etter alt som ikke var lov. Han er en sosial type med mange venner, og var helt umulig å få noe informasjon ut av om hva de drev med eller hvor de var. Den andre øste alle sine følelser ut av seg som i en høylydt opera, og hadde ingen hemmeligheter. Hans opprør var mest inni han på en måte, og opplevdes mer dramatisk. Begge kom ut av det på begge bena i andre enden. Den siste ut er jenta som nå er ti. Jeg gruer meg litt. Anonymkode: 7946c...579
Ulrikke Skrevet 15. februar 2021 #10 Skrevet 15. februar 2021 Her i huset har vi ei på 15, går i 10.klasse. Hun er fortsatt ekstremt enkel å ha med å gjøre. Det hender hun har en dårlig dag, men det er jo normalt, og hun kommer uoppfordret og ber om unnskyldning etterpå. Hun forteller daglig at hun er glad i meg/oss, og setter pris på det jeg gjør for henne osv. Har hatt tre eldre i hus også, synes egentlig det har gått greit hele tiden med alle, og det har bare vært hyggelig å se dem bli voksne. Det MÅ ikke bli pyton med tenåringer! (Denne 15-åringen var pyton da hun var 3,5 år, kanskje hun gjorde det unna da?? ).
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #11 Skrevet 15. februar 2021 Min var ett mareritt. Nå er han 19 og er endelig blitt normal 🤣 Anonymkode: aa0fa...b13
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #12 Skrevet 15. februar 2021 Har ei på 11 som alltid har vært superenkel, men nå ser vi nye tendenser. Mer opposisjon, mer humørsvingninger, mer egosentrisk og konstant opptatt av telefonen. Men også fortsatt den samme gode jenta som vil sitte på fanget, kommer opp i senga til oss hvis hun har mareritt etc. Som voksen er det litt vanskelig å følge med på det store spennet, men stortsett går det fint. Anonymkode: a0aff...120
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): 13 år og start på ungdomsskolen ga en stor forandring her. Forventer veldig mye, mye latere og trøttere, himler med øynene, alt jeg sier er teit, sitter veldig mye på rommet sitt, mer interessert i gutter og går rundt og danser tik tok danser hele tiden. Hun har blitt litt mer uspiselig til tider men noen ganger er hun samme gamle så forskjellen er vel at humøret svinger mye mer og man vet aldri helt hva man får. Hun sier enda at hun er glad i oss og ser noen ganger film med oss på stua osv men mindre en før. Føler det er en del av den naturlige utviklingen. Anonymkode: b5b14...442 Haha, går rundt å danser tiktok danser 🤣 men det er jo positivt da , vil jeg si 😁 dans blir man jo som regel i godt humør av 😁 Anonymkode: bf7e7...fb5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Veldig personavhengig, har to som alltid har hatt en enkel og grei adferd og ei som har vært vanskelig fra hun var liten og er ekstremt egoistisk nå som tenåring. Løsrivelse skal det være, men peronligheten ser du tidlig. Anonymkode: 5f5ef...012 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Etter min erfaring med tre er at personligheten er ganske konsistent. De «lette» har det vært mindre problemer med selv i tenårene, mens hun med det vi kan kalle en mer utfordrende personlighet ble enda mer krevende å forholde seg til som tenåring. Snakk om jenter her. Anonymkode: 48fef...bbd Vi har samme erfaring her. Barnet var krevende helt fra småbarnsalderen og ble en ekstremt krevende tenåring. H*n slet oss fullstendig ut. Jeg føler at jeg ble 15 år eldre på 5 år. (Jeg tror ikke du har det i vente, ts!) Anonymkode: 34b4d...033 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #15 Skrevet 16. februar 2021 Vår snart 15 åring hadde en dårlig periode da han begynte på ungdomsskolen. Han var frekk, lat, vanskelig å få opp om morgenen, frekk mot lærere, søsken, ja rett og slett ikke enkel å ha med å gjøre. Ville ingenting med oss, alt var kjedelig. Dette varte ca et år. Plutselig så snudde det, nesten over natta. Nå er han helt super, høflig, hjelpsom, er med på alt, positiv. Vet ikke hva som har skjedd, tipper det bare var en periode han måtte gjennom. Vår nesten 12 åring, alltid vært enkel å ha med å gjøre. Merker ingenting enda, kan muligens bli sint og lei seg noe raskere enn tidligere, men det går veldig fort over. Men regner med at det blir verre der også om ikke lenge Anonymkode: 18517...ee2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #16 Skrevet 16. februar 2021 Sønnen min har alltid vært skoleflink og veldig snill mesteparten av tiden, men med kort lunte av og til. Nå blir han 17 og han har samme type personlighet. Jeg vet at han drikker litt med kamerater og at han kan ta seg en røyk eller snuser litt av og til, men jeg gjør ikke noe nummer ut av det, siden det skjer sjelden. Hadde jeg kjeftet ham huden full pga dette hadde jeg nok fått en opprørsk gutt, men istedenfor er han en medgjørlig og god gutt som prøver seg litt frem med voksenlivet. Anonymkode: 45990...3cd 1
Bingo Bongo Skrevet 16. februar 2021 #17 Skrevet 16. februar 2021 Gutt på 14; ganske uspiselig store deler av tiden, men har også sine gode stunder innimellom. 😉 Han lager til tider så dårlig stemning at jeg faktisk har lurt på om dette kan være helt normalt. Han er konge og verdensmester, tåler ikke noen form for "tilsnakk" (og da mener jeg ikke nødvendigvis at vi kjefter på han, men alt annet enn ros og hyllest tas opp i verste mening), verdens korteste lunte (les: ingen lunte), brøler, langsint osv. Det er skikkelig slitsomt. I utgangspunktet er han en forholdsvis rolig gutt, men hadde også en voldsom trassalder i sin tid. Lurer på hvor lenge dette varer; kjenner jeg blir litt svett når noen skriver at de ikke blir "normale" før de blir 19, liksom...
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #18 Skrevet 16. februar 2021 Vi har ei på 11 år som er har blitt svært vanskelig å ha med å gjøre. Jeg er helt utslitt av krangler og trass. Bare å få henne på skolen er vanskelig, få henne i dusjen, gjøre lekser, alt som ikke innebærer skjerm og sisoale medier. Jeg lurer på når dette skal gå over... Hun har alltid vært litt utfordrende og bestemt, men ikke noe som ligner på dette vi har i hus i dag. Anonymkode: 11c1b...d6d
Kristin70 Skrevet 16. februar 2021 #19 Skrevet 16. februar 2021 13 hours ago, Ulrikke said: (Denne 15-åringen var pyton da hun var 3,5 år, kanskje hun gjorde det unna da?? ). Slik var datteren min også. Hun startet løsrivelsen da hun var 1 år og da hun ble tenåring var hun ferdig.
MarianneE Skrevet 16. februar 2021 #20 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): 13 år og start på ungdomsskolen ga en stor forandring her. Forventer veldig mye, mye latere og trøttere, himler med øynene, alt jeg sier er teit, sitter veldig mye på rommet sitt, mer interessert i gutter og går rundt og danser tik tok danser hele tiden. Hun har blitt litt mer uspiselig til tider men noen ganger er hun samme gamle så forskjellen er vel at humøret svinger mye mer og man vet aldri helt hva man får. Hun sier enda at hun er glad i oss og ser noen ganger film med oss på stua osv men mindre en før. Føler det er en del av den naturlige utviklingen. Anonymkode: b5b14...442 Du kunne vært flue på veggen hjemme hos oss...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå