Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg: eiger 50% av en bolig som i dag har en verdi omkring 6,5 mill. Sparer 2500 i fond (vil øke dette etter neste boligkjøp), setter 10 000,- i mnd på «rekkehus» kontoen. Etter alle faste utgifter sitter jeg igjen med 10 000,- jeg kan leve for, sjeldent jeg bruker opp absolutt alt.

samboer sparer mer enn meg da han har mulighet. 

Er dere flinke med økonomi? Hva er deres beste sparetriks?

Anonymkode: 5e7f2...72e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

0 kr 

Anonymkode: ec650...ee7

• Liker 4
Skrevet

24.000 kroner sparer jeg. I slutten av 20-årene og enslig.

Anonymkode: a10f2...312

• Liker 2
Skrevet

Forsøker å spare i snitt rundt 11 000 kr per måned.

Anonymkode: 69c68...4dc

• Liker 1
Skrevet

Kommer litt an på. Typisk før vinteren er det mye vintertøy som må kjøpes til barna. Hver semester er det avgift på aktiviteter til barna. I starten av året er det utbetaling av trumf, coop og det jeg får igjen på forsikring. Sommeren må vi fornye sommergarderobwn til barna. Prøver å kjøpe på salg javnt over året, men ikke alltid det går. Gj.snitt 5000 kr mnd. 

Anonymkode: b6dc0...cc3

• Liker 1
Skrevet

Betaler ned 8.500kr i rene avdrag på boliglånet hver måned. Pluss 200kr i fond hver måned til pensjonisttilværelsen om 40 år🤣 Litt ekstra når storstipendet kommer i august og januar.  Hilsen student 21 år 

Anonymkode: 02bf8...2f0

• Liker 1
Skrevet

5000 i måneden. Har snudd økonomien, så foreløpig går det til buffer og sommerferie. Men fra høsten blir det aksjesparekonto.

Ufør og enslig forsørger, med rekkehus :)

Trenger også å spare penger for har planer om å flytte til et mer sentralt sted og trenger dermed mer egenkapital enn hva nåværende bolig vil gi ved et salg.

Anonymkode: 24fc4...491

• Liker 3
Skrevet

Betaler fortsatt ned  på lån vi. Betaler ca 300 000 i året. Når vi er gjeldfrie om få år vil vi begynne å spare til å hjelpe ungene å komme seg inn på boligmarkedet.

Anonymkode: ad8a1...fe3

• Liker 1
Skrevet

0,- prøver frustrert å få samboer til å søke ny jobb. Med yrkeserfaringen og utdanningen hans kunne han glatt fått jobb med minst 100 000,- mer i året. 

Jeg er på utkikk etter ny jobb jeg også, men jeg studerer i tillegg (for å få bedre jobb når jeg er ferdig!!) og liker å gå på autopilot i jobbsammenheng for tida.

Vi går i 0 hver fuckings mnd og jeg er drittlei... 

Anonymkode: 3e622...4d7

• Liker 1
Skrevet

Jeg sparer mellom 15 og 20 000 i måneden. 

Hovedfokuset nå er å spare mest mulig EK for å kunne kjøpe noe større sammen med samboeren min, samtidig som jeg setter av noen tusenlapper i fond (til pensjon) hver måned. Sparer i tillegg litt i krypto, som for øvrig har flredoblet seg på veldig kort tid. 

Anonymkode: cc77d...841

Skrevet

Vi har fellesøkonomi. I tillegg til å betale ca 10 000,- ned på boliglånet pr mnd, sparer vi 10000 til pensjonssparing i aksjefond og 5000 på sparekonto som går til hus, ferie og uforutsette utgifter. De siste månedene har vi hatt ca 6000 igjen på konto i slutten av måneden, så da har det blitt satt inn på bufferkonto. Tror det må skyldes at vi bruker lite penger nå som det er pandemi, så regner ikke med at det vil fortsette 

Anonymkode: 4e6d5...c09

Skrevet

Vet ikke helt, for å være helt ærlig. 
Vi betaler 25 000 på boliglånet hver måned - vi betaler ned lånet veldig raskt, så mesteparten av dette er avdrag (godt over 20k per måned) 

Barnetrygd x3 spares til barna. 
Jeg sparer 2500kr per måned til pensjon. 
I tillegg sparer vi fast 2500kr i fond. 
Jeg har mikrosparing, trekker 35kr til sparekonto hver gang jeg trekker kortet. Disse pengene brukes til å kjøpe fond eller krypto.

I tillegg sitter vi de fleste måneder igjen med penger, som enten går til å kjøpe aksjer/fond, krypto, eller bygge opp sparekontoen (vi skal straks pusse opp). 
Vi tjener begge mer enn medianen (mannen tjener ganske mye mer), har lite lån, og bruker dermed mye mindre enn det vi tjener. Selv om vi har to biler, tre barn, hus og hytte (både hytte og hus er riktignok av det rimelige slaget). Da er det ganske lett å spare mye hver måned. 

Anonymkode: 6d61c...f5a

Skrevet

Jeg sparer ca 10-11000 per måned, er relativt nyutdannet sivilingeniør som nettopp har kjøpt leilighet.

Anonymkode: 8cb9a...9e7

• Liker 1
Skrevet

Ca 17 000 pr mnd

Anonymkode: 22035...2e8

Skrevet

Null... Det er utrolig hardt å leve fra lønning til lønning. Evig bekymring for at noe uforutsett skjer... 

Eier hus, men har boliglån på 2,5 mill (alene). 
Angrer på at jeg kjøpte så dyrt, men stabilitet er også viktig for barnet.. 

Anonymkode: 5a897...bb0

• Liker 4
Skrevet

Wow så mye dere sparer.
Jeg er ufør minstesats ikke ungufør sparer 1000kr i sparekonto/buffer

250kr i fond og 250kr i ips.

Anonymkode: bef51...eb5

• Liker 4
Skrevet

Ufør, enslig, eier enebolig og bil. Så alle utgiftene er jeg alene om, i stedenfor å være to om det slik samboere er. 

Følger strengt budsjett og fører regnskap. Sparer alt mellom 0,- og 13.000,- i mnd, alt etter utgiftstrykket. Men over et år så ligger jeg rundt 6-7.000,- i mnd i ren sparing av kontanter. Så kommer økning i fondene og aksjene mine, samt innbetaling inn til boliglån, som tillegg. Da snakker vi fort om 7-8.000,- i mnd til. 

Anonymkode: 4c85c...ec9

• Liker 3
Skrevet

Varierer litt. Eier ingenting, har ikke barn. Pleier å sette av 10 000 hver mnd, men i blant dukker det jo opp noen større regninger som må betales, eller jeg bruker penger på noe dyrt. Som fks da jeg kjøpte ny sykkel, eller når jeg har vært på tur i utlandet. 

Ellers bruker jeg lite penger. Betaler husleie og kjøper mat. Kjøper lite klær og sånn. Bruker det jeg har. 

Anonymkode: 80961...319

• Liker 1
Skrevet

Det er liksom aldri noen mellomting i svarene her i slike tråder 😝

Anonymkode: 38d02...f33

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Betaler fortsatt ned  på lån vi. Betaler ca 300 000 i året. Når vi er gjeldfrie om få år vil vi begynne å spare til å hjelpe ungene å komme seg inn på boligmarkedet.

Anonymkode: ad8a1...fe3

Nedbetaling av lån ER sparing! :)

Høres ut som at dere har god økonomi og har en god plan for framtiden.

Til spørsmålet fra TS:

Personlig så sparer jeg 2000 i fond per mnd, men legger i tillegg tilside 5000-10000 hver mnd til bufferkontoen. Der tar jeg større kostnader som oppussing o.l. Nå skal jeg f.eks bytte to sikringsskap, da er bufferen kjekk å ha! Grunnen til at jeg legger så mye i bufferen er rett og slett at jeg har en del oppgraderinger på huset som finaniseres derfra og dermed må pengene være tilgjengelige.

Anonymkode: f0ca5...25f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...