Gå til innhold

Det er ikke så rart folk venter stadig lenger med å få barn

Anbefalte innlegg

Skrevet
Knirke skrev (15 timer siden):

Verden er overbefolket og det siste vi trenger er flere barn. 

Wow, så fordi det bor veldig mange mennesker i noen land i Asia så bør ikke norske kvinner få barn! Litt av en analyse...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 hours ago, Mr X said:

Wow, så fordi det bor veldig mange mennesker i noen land i Asia så bør ikke norske kvinner få barn! Litt av en analyse...

Om din båt holder på å synke, prøver du da å berge hele båten, eller bare den delen som det ikke er hull i?

• Liker 4
Skrevet
Knirke skrev (18 minutter siden):

Om din båt holder på å synke, prøver du da å berge hele båten, eller bare den delen som det ikke er hull i?

Norge og Asia er ikke en båt. De er naboen til naboen til naboen sin båt.

Skrevet
Just now, OlsenHansen said:

Norge og Asia er ikke en båt. De er naboen til naboen til naboen sin båt.

Jorda er båten, og vi bor alle på jorda.

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (Akkurat nå):

Jorda er båten, og vi bor alle på jorda.

Jorden synker ikke, men hvis du er opptatt av det, så er det asiatere og afrikanere som forurenser klart mest i forhold til industrien de har. De gir stort sett faen i miljøet.

Skrevet
10 minutter siden, OlsenHansen said:

Jorden synker ikke, men hvis du er opptatt av det, så er det asiatere og afrikanere som forurenser klart mest i forhold til industrien de har. De gir stort sett faen i miljøet.

Jeg snakker om  båt som i: "vi er alle i samme båt" (et vanlig språklig bilde som jeg tror du skjønner, men later som du ikke skjønner).  Jo flere mennesker, jo mer forbruk av ressurser. Et barn i Norge forbruker minst 10 ganger så mye som et barn i india eller Afrika. 

Vi er langt over baereevnen til jorda i skrivende stund, og fortsetter vi sånn ender det med massedød.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 20.53):

I Oslo eller Bærum kanskje eller rundt Oslo

I resten av landet vil jeg påstå at du kommer veldig langt med 4 millioner i byer som Trondheim, Bergen, Drammen, Stavanger, Kristiansand...

Anonymkode: d48e1...171

Da er din definisjon av "veldig langt" ganske langt fra oss andre sin. I Trondheim får du en 3-roms (maks 4-roms med gammelt bad) for 4 mill, med mindre du elsker å sitte i bilkø og vil bo en plass hvor det ikke er barnevennlig. Enebolig får du ikke uansett med den summen. Tror ikke Bergen er noe billigere akkurat. 

Anonymkode: a50f4...034

Skrevet

Får ikke hus i Molde heller for under 4 millioner. Så fremt man ikke slår til på et oppussingsprosjekt med skifte av isolasjon, tak, kjøkken og bad. 

Anonymkode: a6eb6...7db

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 11.38):

Oslo da?  

Huset mitt kostet 2 mill for to år siden. Fire soverom. Bor i Porsgrunn, greit arbeidsmarked. 

Anonymkode: 2e638...fdb

Skjønner ikke hvordan bolig du fikk i Porsgrunn for 2 millioner? Den må enten ha få soverom, dårlig stand eller renoveringsprosjekt? 

Anonymkode: 51d23...691

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da er din definisjon av "veldig langt" ganske langt fra oss andre sin. I Trondheim får du en 3-roms (maks 4-roms med gammelt bad) for 4 mill, med mindre du elsker å sitte i bilkø og vil bo en plass hvor det ikke er barnevennlig. Enebolig får du ikke uansett med den summen. Tror ikke Bergen er noe billigere akkurat. 

Nei. Jeg bor i Bergen, og hus med god stand som har tre soverom eller mer koster gjerne over 6.5 millioner om du ikke skal ha rekkehus. Har funnet noen rekkehus til 4.5 men dårlig stand. Bergen er svindyrt, men jeg vet Trondheim er enda verre.

Anonymkode: 51d23...691

Skrevet
Knirke skrev (13 timer siden):

Regner med at du er ironisk nå og ikke stiller dette som et seriøst spørsmål?

Skrevet

Der jeg kommer finnes det leiligheter til salgs rundt 900.000 kr... Store eneboliger med stor hage til rundt 1.5 million. Så nettopp på finn at et stort fint hus (5 soverom!) med stor hage var ute til 1.69 millioner. Og disse er ikke oppussingsprosjekter engang! Er jo hus opp mot 3-4 millioner, men var også nylig et hus til 300.000 til salgs (oppussingsprosjekt)

Du skriver at det ikke går an å finne boliger å oppdra barn i, under 10 millioner🙄 Da antar jeg du mener Oslo, for den påstanden er rett og slett feil. Og Oslo er ikke hele Norge, da skriver du at du mener i Oslo.

Anonymkode: f97bd...97a

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, Mr X said:

Regner med at du er ironisk nå og ikke stiller dette som et seriøst spørsmål?

Hvis du hadde norsk på barneskolen så var språklige bilder en del av pensum. Du får google det. 

Skrevet

10 millioner? Man trenger da ikke en herskapelig villa å vokse opp i. 

Det jeg derimot tenker er grunnen for at mange venter med å få barn, er at samfunnet er ikke tilpasset det å få barn tidlig. 

Ja, man kan ta utdanning på videregående. Men man skal jo også finne noe man har lyst til. Ikke alle yrkesrettede utdanninger har så veldig gode lønninger. Problemet er også at mange sliter med å få lån. En del kan ha relativt greie lønninger, men så må man ha 15% EK. Og det er ikke lett å spare opp med mindre man har mulighet å bo hjemme mens man studerer. Når man studerer er det mer enn nok utgifter og tid som går til studier. Litt jobb klarer de fleste, men å spare minst 300 000 til bolig er ikke lett. 

Og når man har råd til en leilighet så er det kanskje bare en 2-roms. Med barn bør man ha en 3-roms. Det trenger ikke være villa. Men litt plass trenger de fleste. Barn koster og om alt er brukt på bolig, hva skal gå til barnet? Ellers må man også tenke på andre økonomiske spørsmål. Som f.eks å ha en trygg jobb. Og ha jobbet lenge nok til å ha rett på f.eks sykepenger. Utenom det er det jo alt av barneutstyr! 

Også har vi jo et annet problem. Midlertidige stillinger. Det kan være utrygt å få barn da. Man kan stå uten jobb når man er ferdig med permisjon. Eller man ikke får høy nok stillingsprosent, og da sier det seg selv at man kanskje ikke har råd til barn. 

Ellers er det jo også de som tenker på at barnet bør komme først. Og derfor vil jobbe seg opp, tjene mer og sette av penger slik at de har mulighet til å tilbringe mer tid med barnet de første leveårene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 12.19):

Det er så trist at alle må bo på Østlandet. Det er så mange andre fine steder i Norge, med rimeligere boliger og gode oppvekstvilkår. 

Anonymkode: 1789b...6b7

Østlandet er stort, men du tenker kanskje på at de fleste ønsker å bo langs kysten av Østlandet som Oslo og områdene rundt Oslo som gamle Akershus og Østfold og Vestfold? 

Ja, men det er ikke så lett å bo på et sted man ikke har tilknytning eller omgangskrets. 

Jeg kunne bodd i Oslo-området eller Bergens-området, men det er fordi jeg har familie og venner på disse og stedene. Å flytte til en liten bygd på sørlandet eller flytte til Tromsø kan blir vanskelig, syns jeg. 

Anonymkode: 7d525...25c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 4.09):

Bergen er både billig og dyrt, alt etter boligstrøk. Bortsett fra akkurat midt i sentrum er det også billige og dyre boligstrøk i de fleste bydeler. Her i Bergen har vi rett og slett spredt de rike rundt, istedenfor å dytte dem i en himmelretning. 😄

Du kan fint etablere deg i familiebolig hei om du har 4 millioner til bolig her i Bergen, men da får du ikke velge på øverste hylle. Det er ikke nødvendig for de fleste heller. 

Anonymkode: b14fb...455

Skrevet

Vi hadde hatt råd til en bolig i den prisklassen. Men kjøpte rekkehus i stedet, koster rundt 6,5. Her er det mange barnefamilier, så man må da ikke bo i en enebolig..

Anonymkode: 7f905...371

Skrevet
Knirke skrev (7 timer siden):

Hvis du hadde norsk på barneskolen så var språklige bilder en del av pensum. Du får google det. 

Jaja. Måtte bare spørre, for du vet jo at det er jo så mange tullinger på nettet...

Skrevet

Vi kjøpte stor enebolig på bygda. 4 soverom, har eit barn og er i gang med å laga eit til barn. Men ser at vi ikkje har råd til eit tredje barn. Masse gjeld og barnehage/sfo koster fort 9000 kr for tre barn. 

Anonymkode: f7e20...0c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...