Gå til innhold

Det er ikke så rart folk venter stadig lenger med å få barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner ingen som bor i en bolig til 10 millioner. De jeg kjenner i Oslo som har barn bor på 50-90 kvadrat i drabantbyene og forstedene. De fleste i leilighet og noen i rekkehus Kjenner også en del i Arendal med eneboligere til 1,5 til 3 millioner, de fleste i enebolig eller rekkehus.

Anonymkode: 2b915...474

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bor 23 min fra Oslo S og har rekkehus på 125 kvm til 4 mill. God plass til to barn ☺️

Anonymkode: 6a02d...b6c

23 min med hva? Gange? Tog? Bil? Sykkel?

Anonymkode: 59775...a30

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er lettere om du gjør det før du får barn. Men ja, har du barn så tar det litt mer innsats, men det er absolutt ikke umulig. 

Anonymkode: dfe03...606

Før man får barn har man jo ikke behov for stor bolig/hageflekk

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kjenner ingen som bor i en bolig til 10 millioner. De jeg kjenner i Oslo som har barn bor på 50-90 kvadrat i drabantbyene og forstedene. De fleste i leilighet og noen i rekkehus Kjenner også en del i Arendal med eneboligere til 1,5 til 3 millioner, de fleste i enebolig eller rekkehus.

Anonymkode: 2b915...474

Men da kjenner du tydeligvis ikke så mange i Oslo 🙂 Det bor mange barn i dyre leiligheter på Oslo sentrum/vest.

• Liker 2
Skrevet

Vi studerer til vi er i slutten av 20-årene, så må vi slite med å finne en passende partner som ønsker det samme, så er det å få på plass jobb og bolig. Da er man kommet til slutten av 30-årene og kan kanskje ikke få barn like lett lenger. Kanskje klarer bare kroppen å produsere 1. 

Dessuten kan man ikke bo hvor som helst i våre dager siden kvaliteten på skole og oppvekstmiljø varierer enormt etter hvor man bor. Man tenker kanskje at det ikke er noe vits i å få barn før man har fått råd til å bo på «rett» side av byen. Jeg hadde aldri hatt hjerte til å sende ungen min på skole eller fotballtrening der vold og ikke-vestlige verdier regjerte. 

Anonymkode: 69343...4e9

• Liker 3
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er derimot en veldig klar korrelasjon mellom boligpriser og hvor mange barn man får. 

Anonymkode: 7647f...d0f

Du mener de som bor i store villaer får flest barn? Really?

Skrevet
Alterego666 skrev (1 time siden):

Du mener de som bor i store villaer får flest barn? Really?

Hvem snakker om store villaer? De fleste steder i Norge får man en giga villa for samme summen som en 100 kvadratmeters leilighet på StHanshaugen eller Majorstua.

• Liker 1
Skrevet

En viktig forskjell er vel hvor mye folk føler de skal ha på stell før de får barn. ALT skal være unnagjort. Reiser, selvrealisering, karriere. Jeg sier ikke at det er feil, jeg tenker slik selv, men en konsekvens av dette er jo at noe må vike. 

For mine foreldres generasjon var barn noe du fikk, og så var de med på reisen videre. Mine eldre søsken ble født i leilighet, og det gjaldt flere av deres venner. Både moren min og tante tok master etter de hadde fått barn. Litt trange tider, men det gikk. 

Norske studenter er blant de tregeste i verden. De bytter studier, tar pause, utveksling, tar opp fag. Dette går jo på bekostning av å starte karrieren (husk at kostnaden ved et år med studier ikke bare er studielånet for dette året, men et års tapt inntekt). Hvis boligmarkedet er så vanskelig, hvorfor føler ikke flere at de har dårlig tid med å komme seg i jobb og tjene penger? 

Anonymkode: ef07b...82b

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvem snakker om store villaer? De fleste steder i Norge får man en giga villa for samme summen som en 100 kvadratmeters leilighet på StHanshaugen eller Majorstua.

Min første kommentar var til en påstand om at familier som har plass til å få flere barn, får flere barn.

Jeg påstår at det ikke er en korrelasjon mellom boflate og antall barn dersom en ser på store tall.

Skrevet

Det er vel bare på landet at hus er dyrere enn leilighet. Her jeg bor er det hvertfall langt rimeligere å kjøpe hus enn leilighet, fordi man selv må stå med alt ansvar for utvendig vedlikehold, avløspsrør osv. og altså er det ikke særlig attraktivt å kjøpe hus. 

Anonymkode: 4c138...030

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når det koster 10 millioner+ for en bolig å oppdra barn i.

I Oslo eller Bærum kanskje eller rundt Oslo

I resten av landet vil jeg påstå at du kommer veldig langt med 4 millioner i byer som Trondheim, Bergen, Drammen, Stavanger, Kristiansand...

Anonymkode: d48e1...171

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det spørs om du har lyst til å bruke 2 timer til pendling hver dag om du har barn da..

enig.  etter at man får barn innser man at selv om døgnet har 24 timer, er de timene mellom 07:00 og 19:00 som teller. vi prioriterer at en av oss hat kort pendlervei slik at barna blir hentet 10 min etter at vi slutte på jobb hver dag. ingen billige boligpriser ville vært verd det for oss. 

• Liker 1
Skrevet

Verden er overbefolket og det siste vi trenger er flere barn. 

Skrevet

Bor i nytt funkishus. 300 kvm og to mål tomt. Dyre materialer og høyt oppunder tak. 8 min med bil unna middels stor by. Alt kom på 6 mill

Anonymkode: 7f753...cf0

Skrevet

Jeg irriterte meg igår da Erna snakket om at kvinner får barn for sent og for få barn generelt. Det er aldri snakk om at menn får barn for sent. Hva nytter det å være i biologisk gunstigere alder (20-25) når menn i den alder fremdeles er gutter, og disse gutter har 0 interesse å bli pappa.

At regjeringen subsidierer barnehage og SFO betyr primært ikke noe lettelser for familier men at kvinner skal tilbake til jobb raskest mulig. Det er ikke et reelt valg å jobbe eller ei, de aller aller fleste har ikke råd at mor eller far kan være hjemme noen år for å oppdra ungene selv.

Jeg har ingen løsning men norske kvinner er ikke dumme, de kan regne og barn er et tapsprosjekt uten like. Et barn koster ca 1 million i rene penger og masse slit, til takk for å skape nye skattebetalere får man lavere pensjon når man var så frekk å jobbe redusert. Barnløse har kost seg med sin full lønn i alle yrkesaktive år, får en full pensjon og nyter godt av de ungene vi andre idioter har fått, nemlig nye skattebetalere og at noen av den generasjonen jobber jo på sykehus og pleiehjem.

Anonymkode: 08774...6d9

• Liker 3
Skrevet

Nå bor ikke vi i Oslo, her er det vel cirka 45 minutt med fly til Oslo. Her kan en få hus til mellom 4 og 8 millioner, tror jeg. Men vil en bo cirka 2 timer unna ,kan en få veldig billige hus.

Nye hus ligger vel på mellom 7 og 8 millioner.

Anonymkode: 2884c...5e9

Skrevet

Det hjelper ikke at det er billige boliger på bygda, der bor det bare gamlinger.

De unge vil bo i byen, og da utsetter de heller barn til de har råd til bolig. Og da blir det ikke så mange barn.

Skrevet

Om jeg skulle ha barn ville jeg nok bodd et sted jeg visste jeg aller mest sannsynlig ville bo resten av livet. Jeg har flyttet noen ganger i løpet av livet, og det er MYE arbeid selv når du har relativt lite eiendeler. Å flytte 2 voksne, og 2 barn med alt av eiendeler, samt finne et sted der man går samme jobb og skole er mye arbeid. 

Jeg hadde endt opp med å bli gravid med første barn når jeg var 33 år. 

Anonymkode: fd79a...51e

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg irriterte meg igår da Erna snakket om at kvinner får barn for sent og for få barn generelt. Det er aldri snakk om at menn får barn for sent. Hva nytter det å være i biologisk gunstigere alder (20-25) når menn i den alder fremdeles er gutter, og disse gutter har 0 interesse å bli pappa.

At regjeringen subsidierer barnehage og SFO betyr primært ikke noe lettelser for familier men at kvinner skal tilbake til jobb raskest mulig. Det er ikke et reelt valg å jobbe eller ei, de aller aller fleste har ikke råd at mor eller far kan være hjemme noen år for å oppdra ungene selv.

Jeg har ingen løsning men norske kvinner er ikke dumme, de kan regne og barn er et tapsprosjekt uten like. Et barn koster ca 1 million i rene penger og masse slit, til takk for å skape nye skattebetalere får man lavere pensjon når man var så frekk å jobbe redusert. Barnløse har kost seg med sin full lønn i alle yrkesaktive år, får en full pensjon og nyter godt av de ungene vi andre idioter har fått, nemlig nye skattebetalere og at noen av den generasjonen jobber jo på sykehus og pleiehjem.

Anonymkode: 08774...6d9

Veldig godt innlegg! Man er jo to om å få barn, så hvorfor plasserer Erna og andre politikere alt ansvaret på kun den ene parten? Ansvaret er like mye mennenes som kvinnenes. Her må samfunnet jobbe med holdningene sine, og begynne å ansvarliggjøre menn på lik linje med kvinner. Tabloidavisene må slutte å lage regnestykker over hvor mye kvinner som får barn koster samfunnet og heller sette opp regnestykket par som får barn.

Anonymkode: f0e6e...c02

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 14.18):

23 min med hva? Gange? Tog? Bil? Sykkel?

Buss. 

Anonymkode: 6a02d...b6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...