AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Del Skrevet 15. februar 2021 Hei alle sammen, Vi starter prøvingen på førstemann senere i år (😍) og i den forbindelse forsøker jeg å suge til meg så mye informasjon som mulig. Jeg har derfor begynt å lese meg den del opp på nett om prøveprosessen, hva en graviditet innebærer osv. Som en del av denne forberedelsen har jeg også stilt min kjære mor en del spørsmål om alt fra hvor lang tid det tok for henne å bli gravid med oss, mengden svangerskapsplager, fødselsforløp, fødselsvekt (på oss barna altså), og når vi ungene kom i forhold til termin. Jeg har hørt at mange av disse tingene kan være genetisk så det kan være lurt å ha stilt disse spørsmålene - men det er jo selvfølgelig ingen automatikk i disse tingene. Så derfor lurer jeg på, i hvor stor grad har deres prøvingsprosess/svangerskap/fødsler vært sammenlignbare med deres mødres erfaringer? Anonymkode: 722c7...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attpåkladd Skrevet 15. februar 2021 #2 Del Skrevet 15. februar 2021 Ikke sammenlignbart i det hele tatt. Men med min tante derimot - helt likt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #3 Del Skrevet 15. februar 2021 Vet ikke hvor lenge mamma prøvde på oss alle, vet at hun hadde en spontanabort på tvillinger mellom meg og storesøsteren min, og at hun hadde en graviditet i egglederen en gang. Men hun gikk fullt over tiden med oss alle 3, men lengst med meg og det var over det som er OK i dag. Jeg var derfor sikker på at jeg kom til å gå over tiden med første også, men hun kom 2 dager før termin 🙂 Anonymkode: be0c3...239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #4 Del Skrevet 15. februar 2021 Mamma fikk barn nesten på første forsøk med alle oss, jeg og søstra mi har slitt lenge (søstra mi 2 år, jeg til nå snart 2 år og fortsatt ikke gravid). Jeg har noen barnløse gammeltanter og en onkel som ikke har fått barn da.... Anonymkode: dde42...a0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #5 Del Skrevet 15. februar 2021 Mamma: Raskt gravid 3 ganger, aldri mistet, komplisert første fødsel, planlagt keisersnitt de 2 neste gangene, fødselsvekt fra 3500 og oppover, alle kom før termin. Meg: Lange prøveperiode i 3 av 4 graviditeter, mistet 2, komplisert første fødsel, blir planlagt keisersnitt denne gangen, fødselsvekt 2900, igangsettelse grunnet overtid. Anonymkode: fd6fc...507 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Del Skrevet 15. februar 2021 Hmm, ok. Jeg må innrømme at jeg håper det ligger noe i dette med genetikk ettersom mamma har hatt veldig ukompliserte svangerskap, med ukompliserte og raske fødsler. Men uansett så handler dette aller mest om at jeg prøver å skaffe meg mest mulig informasjon og innsikt, og da også noe om ca. hvor pålitelig den informasjonen er! Slutter på prevenson om noen mnd og ser veldig frem til tiden fremover. Anonymkode: 722c7...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #7 Del Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hmm, ok. Jeg må innrømme at jeg håper det ligger noe i dette med genetikk ettersom mamma har hatt veldig ukompliserte svangerskap, med ukompliserte og raske fødsler. Men uansett så handler dette aller mest om at jeg prøver å skaffe meg mest mulig informasjon og innsikt, og da også noe om ca. hvor pålitelig den informasjonen er! Slutter på prevenson om noen mnd og ser veldig frem til tiden fremover. Anonymkode: 722c7...176 Husk at det er en mannlig faktor involvert også som kan ha sitt å si 😊 Jeg sluttet på prevansjon 6-8 mnd før i startet prøvingen, og satset på sikre perioder etc frem til vi var klar. Var sikker på å treffe på første forsøk, siden førstemann kom uplanlagt, men 1 år senere sitter vi her, ikke gravide. Anonymkode: be0c3...239 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #8 Del Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Husk at det er en mannlig faktor involvert også som kan ha sitt å si 😊 Jeg sluttet på prevansjon 6-8 mnd før i startet prøvingen, og satset på sikre perioder etc frem til vi var klar. Var sikker på å treffe på første forsøk, siden førstemann kom uplanlagt, men 1 år senere sitter vi her, ikke gravide. Anonymkode: be0c3...239 Selvfølgelig! Men av naturlige årsaker så har ikke pappa hatt et behov for å stille disse spørsmålene til sin mor, så der er det begrenset med kunnskap å hente 😅 Anonymkode: 722c7...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #9 Del Skrevet 15. februar 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Selvfølgelig! Men av naturlige årsaker så har ikke pappa hatt et behov for å stille disse spørsmålene til sin mor, så der er det begrenset med kunnskap å hente 😅 Anonymkode: 722c7...176 Når det gjelder hvor lang tid det tar å bli gravide så er jo mannens sperm også relevant, tror det var det hun mente? Jeg håper ikke jeg får det som min mor, som hadde bekkenløsning og vanskelig fødsel... interessant å høre erfaringer. Anonymkode: 5ab6d...2fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #10 Del Skrevet 15. februar 2021 Jeg har to barn og to styrtfødsler, og min mor fikk tre barn og tre styrtfødsler. Helt like fødsler. Svangerskapene var også relativt like. Hun ble gravid raskt, og det ble også jeg, men jeg har mistet to ganger. Det har inne hun opplevd. Anonymkode: 1b519...ecf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #11 Del Skrevet 15. februar 2021 Mamma: raskt gravid med alle tre. Ikke uvel/kvalm, eller andre tunge plager annet enn det «normale». Gikk over tiden, igangsatt med alle tre. Ikke raske og ikke lange fødsler, mer normale. Meg: gravid første forsøk to ganger. Ekstremt kvalm første 4mnd med første, ekstremt kvalm hele graviditeten med andre (ga seg så fort han var ute, merkelig følelse når man har gått spyferdig i 9mnd...). 14 dager før termin med første, startet med at vannet gikk og fødsel varte 3timer (gikk super fort fra 4cm til baby ute, 20min). Fødsel til andre startet 5 uker før termin, men stoppet med med drypp, fødte uke 36. Fødsel ca 3 timer. Så i forhold til meg og min mor, var ikke graviditet eller fødsel likt i det hele tatt. Jeg var innstilt på å gå over tid pga mamma sine fødsler, og ble helt tatt på sengen første gang når det startet 2 uker før. Ikke pakket bag eller noe da jeg regnet med å gå gravid en måned til og hadde god tid. Anonymkode: 25bac...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #12 Del Skrevet 16. februar 2021 Min opplevelse har skilt seg fra alle andre kvinner i familien - både min tante, mor og søster. Mamma: raskt gravid med begge to, andre svangerskap var utfordrende med svangerskapsforgiftning, fødte et par uker før termin med begge to, lette/kortvarige fødsler, gjennomsnittlige størrelser på baby. Meg: relativt raskt gravid med min, enkelt svangerskap, fødte to uker over termin etter igangsettelse, langvarig/tøff fødsel, stor baby. Anonymkode: b517f...8c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 16. februar 2021 #13 Del Skrevet 16. februar 2021 Ingenting egentlig. Mor/søstre har blitt lett gravide og har mange barn. Fødslene varierte fra barn til barn, graviditetsplagene og. Jeg brukte 9 pp med førstemann, og prøvde i 4 år med hormoner/IVF osv på søsken før vi måtte gi opp. Jeg har endometriose, men det ville ikke overrasket meg om de også har det (mye like symptomer utover fertilitet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonnis Skrevet 16. februar 2021 #14 Del Skrevet 16. februar 2021 Ingen likhet☺️ Mamma plagdes ikke, kvalme/oppkast, keisersnitt. Vi har brukt lang tid på å bli gravid, fantastisk svangerskap uten problemer, null kvalme å fantastisk fødsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #15 Del Skrevet 16. februar 2021 Svært likt. Mamma er veldig fruktbar, lette og raske fødsler Anonymkode: 40baf...444 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #16 Del Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Når det gjelder hvor lang tid det tar å bli gravide så er jo mannens sperm også relevant, tror det var det hun mente? Jeg håper ikke jeg får det som min mor, som hadde bekkenløsning og vanskelig fødsel... interessant å høre erfaringer. Anonymkode: 5ab6d...2fa Det er selvfølgelig sant at det vil påvirke hvor lenge vi må prøve. Jeg tenke mer på det at det ikke vil påvirke hvordan min kropp vil håndtere en graviditet, fødsel osv, der er det vel først og fremst mine gener som spiller inn Vi vet forsåvidt allerede at han har god kvalitet på sædcellene, så det er jo bra. Anonymkode: 722c7...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #17 Del Skrevet 17. februar 2021 Mamma: To svangerskap og to barn. Ble raskt gravid med begge da hun var i 30-årene (med en gang de begynte å prøve). Var i relativt god form i svangerskapene, jobbet fullt med begge, litt plaget av kvalme, men kastet ikke opp. En svært tøff fødsel på overtid og et planlagt keisersnitt en uke før termindato. Meg: To svangerskap og to barn. Tok to år med prøving før jeg ble gravid med første, gikk raskt med nr. to (et par måneder). Var svært plaget av kvalme og oppkast i svangerskapene, men ellers god form (f.eks. ingen bekkenløsning). To raske og lette fødsler i uke 40. Ser en annen nevner at de hadde det likt en tante, det hadde jeg og. Min mors søster var også svært kvalm og hadde lette fødsler, men hun ble visst lett gravid da. Anonymkode: cc58c...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 19. februar 2021 #18 Del Skrevet 19. februar 2021 (endret) Jeg og min mor har hatt nokså like svangerskap og fødsler, blir lett gravide og har enkle fødsler. Min mor har et prematurt katastrofe-ks og tre vaginale fødsler hvorav en prematur. Jeg har fire vaginale fødsler, alle født innenfor termin. Endret 19. februar 2021 av Lorieen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #19 Del Skrevet 19. februar 2021 helt likt. 100% Anonymkode: be7e2...81d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #20 Del Skrevet 19. februar 2021 Når det gjelder fødslene så er de helt forskjellige; jeg og søsknene ble tatt med keisersnitt fordi mamma fikk målt bekkenet sitt og det var for smalt. Jeg ba aldri om å bli målt, fødte begge barna vaginalt uten problemer. Når det gjelder svangerskapet har jeg ikke detaljene fra mamma. Anonymkode: 5093e...921 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå