Gå til innhold

Ta fag som privatist samtidig som studie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer bachelor i økonomi og administrasjon nå og har begynt å kjenne på at jeg vil utdype meg innenfor data i stedet. Problemene er mange. Lånekassen for eksempel gjør det svært vanskelig for meg å skulle droppe ut nå (går andre året, 4. semester) da jeg vil kunne få problemer med omgjøring av lån til stipend om jeg ikke skulle klare å fullføre en grad. 

Litt om meg og min situasjon:

Jeg er fulltidsstudent og borteboer så jeg får fullt lån og stipend av lånekassa. Min intensjon med studiet har blitt at jeg ikke bryr meg vanvittig mye om jeg får en E eller B, bare jeg består faget og graden er jeg fornøyd. Jeg hadde lenge fått inntrykk av at økonomi var riktig for meg ettersom jeg liker matte og tall veldig godt, men de som sa at det var riktig for meg tok jo helt feil. Økonomi og administrasjon er jo 70% såkalte "myke" fag med drøfting og trekke konklusjoner, mens resten er regnskap og modeller. Og ja, jeg vet at jeg burde lest meg opp på dette før jeg søkte, men det var ingen, verken lærere, familie, venner osv., som sa at jeg burde lese meg opp på fagene. Jeg mangler jo da r1, r2 og fysikk 1 (ingen fortalte meg at realfag kunne være greit å ha, i tillegg til at skolen min ikke tilbød linja mi r2 da det faget krasjet med et annet fag vi hadde) for å kunne søke meg videre på f.eks. data. 

Jeg må legge til at jeg har tenkt på dette lenge nå. Jeg vurderte å droppe ut for å ta halvårig realfagskurs i Trondheim eller et helt år med forkurs, men etter en snakk med flere veiledere, foreldre, venner osv. kom jeg til konklusjon med at jeg bare skal fullføre graden (det er noen fag siste året jeg tenker kan være interessante). En av veilederne kom med et tips om at kanskje tres-semester kan gå ann, men jeg vet ikke om det kan blir for hardt? Jeg er jo veldig glad i matte og har allerede tanker om å kjøpe bøker for å jobbe med dette på siden. 

Men spørsmålet mitt er om noen synes det er en god idé eller om noen har tatt opp fag samtidig som man studerte på universitet/høgskole? Hvordan blir det eventuelt med eksamen? Hva om privatist-eksamen krasjer med eksamen jeg allerede har? Vil jeg kunne få støtte som privatist? Har jeg gode muligheter eller blir det et vanvittig arbeid? Gjerne kom med tips om hva du/dere ville gjort om dere stod i samme situasjon, og takk på forhånd!

Jeg føler meg fortapt i feilvalg og et hav av studier som virker interessante.

Anonymkode: 6aaea...a05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe problem å ta opp fag ved siden av. Hvor mange avhenger av hvilke fag, om de overlapper med de fagene du har fra før, hvor god karakter du trenger, og deg selv. (Jeg tok 3-4 fag i tillegg til studiene, gikk helt fint). Hvis du trenger 6-ere blir det litt arbeid, hvis du trenger 4-5 krever det ofte ikke så mye med mindre det er tunge fag som er helt nye for deg.

Hvis eksamen kræsjer så får du ikke gjort noe med det, da må du velge. Du kan få støtte fra lånekassen, men ikke noe mer enn det du allerede får som student.

Anonymkode: adb69...105

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...