AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Har akkurat startet på en bachelor på deltid. Sliter litt med å forstå læreplanen. Kan noen erfarne studenter hjelpe en 40 år gammel fersk student som har jobbet de siste 20 årene og således ikke har generell studiekompetanse, men kommet inn på realkompetanse? Har ikke gått på skole siden jeg tok fagbrev i 2001....... I læreplanen står det «Har kunnskaper om» det temaet «Kjenner til» det temaet ... og slik fortsetter det nedover... Hva er forskjellen på kunnskaper om og kjenner til?? Hva forventes det på eksamen på disse?? Anonymkode: 6cbe8...08f 1
Den Sagnomsuste Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har akkurat startet på en bachelor på deltid. Sliter litt med å forstå læreplanen. Kan noen erfarne studenter hjelpe en 40 år gammel fersk student som har jobbet de siste 20 årene og således ikke har generell studiekompetanse, men kommet inn på realkompetanse? Har ikke gått på skole siden jeg tok fagbrev i 2001....... I læreplanen står det «Har kunnskaper om» det temaet «Kjenner til» det temaet ... og slik fortsetter det nedover... Hva er forskjellen på kunnskaper om og kjenner til?? Hva forventes det på eksamen på disse?? Anonymkode: 6cbe8...08f Drit i hva som står der er mitt tips Jeg har studert i mange år og var bekymret over slikt de første to semestrene, men lærte raskt at det kun er flyktige og virkelighetsfjerne beskrivelser. Dersom du leser pensum og jobber godt med fagene så kommer du til å lykkes. Etter det første året sluttet jeg helt å lese den delen av emnebeskrivelsen. På eksamen får du typisk en oppgavetekst som etterspør noe konkret (ihvertfall innen samfunnsfagene). Feks: drøft to (eller flere) tilnærminger til migrasjon, sammenlign deres respektive styrker og svakheter i møte med migrasjon i post moderniteten. Bruk eksempler. En slik oppgave er svært konkret og besvares typisk med å presentere to eller flere ulike teoretiske tilnærminger til migrasjon som fenomen, ved bruk av eksempler. Deretter skal du sammenligne og oppsummere/ konkludere. Som du ser avhenger ikke karakteren din ved en sånn oppgave av at du oppfyller disse luftige ambisjonene i emnebeskrivelsen. Mitt inntrykk er at disse delene av emnebeskrivelsene ligger nærmere festtalen enn virkeligheten. Håper det var litt oppklarende ? Endret 15. februar 2021 av Den Sagnsomsuste 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #3 Skrevet 15. februar 2021 Jeg underviser på universitet selv og reviderer blant annet emnebeskrivelser. Jeg vil tro at den som skrev emnebeskrivelsen din neppe hadde en klar tanke om eventuelle forskjeller mellom de begrepene... «Ha kunnskap om» ville jeg tro muligens går noe dypere enn «kjenne til», men ikke sikkert det har noe å si i praksis. Ha fokus på det som blir vektlagt i undervisningen, så kommer du som regel langt. Anonymkode: 6b6cf...e95 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #4 Skrevet 15. februar 2021 La oss si du kjenner til sola. Da vet du at den eksisterer og at den er i verdensrommet. Har du kunnskap om den, vet du mer om hvordan den varmer opp jorda, hva den er laget av osv. Anonymkode: 1f35a...edd 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #5 Skrevet 15. februar 2021 Eks: Jeg kjenner til Sibir. Jeg vet at det finnes og er der - jeg vet noe overfladisk om Sibir. Som at det er stort Jeg har kunnskap om Sibir. Da vet jeg mer. Jeg vet om tundra og antall bjørner, grografi og værforhold, osv. Anonymkode: b6531...de7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har akkurat startet på en bachelor på deltid. Sliter litt med å forstå læreplanen. Kan noen erfarne studenter hjelpe en 40 år gammel fersk student som har jobbet de siste 20 årene og således ikke har generell studiekompetanse, men kommet inn på realkompetanse? Har ikke gått på skole siden jeg tok fagbrev i 2001....... I læreplanen står det «Har kunnskaper om» det temaet «Kjenner til» det temaet ... og slik fortsetter det nedover... Hva er forskjellen på kunnskaper om og kjenner til?? Hva forventes det på eksamen på disse?? Anonymkode: 6cbe8...08f ingen forskjell, ikke tenk på det. hilsen akkurat ferdig student i samme aldersgruppe Anonymkode: 03cd7...6f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå