AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Jeg må snart ta valget mitt om hva jeg skal studere. Min hovedinteresse er psykologi, og jeg er veldig omsorgsfull og god med mennesker! Men, med bachelor + master i noe i psykologi er jobbene mer siktet mot kontor og bedrifts arbeid. Vil jobbe tett på mennesker. Så at det gikk Ann å ta master i barnevern etter en bachelor i psyk, så det er jo evt mulig. Men da begynner jeg å heller vurdere sosionom eller vernepleie som alternativ. Det jeg har hørt om sosionom er at det er umulig med jobb og man ender opp i NAV. Er det da bedre om jeg tar videreutdanning i det? I tillegg så er læreryrket alltid i bakhodet, for der får du ansvar for flere enn bare en, og det virker som en gøy og utfordrende hverdag! Har vurdert å ta spes-ped som master fag, har noen erfaring med det? Kommer du da tett på elever, og jobber du bare med lærevansker eller og med det psykiske (trivsel osv). Jeg blir helt gal av at det finner så mange alternativer og klarer aldri å bestemme meg!! Har noen tips eller råd til hvilken av disse yrkene? Anonymkode: 1932a...75d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Det du vil. Hva er det du vil? Anonymkode: 94e6a...19f 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #4 Skrevet 15. februar 2021 myjn skrev (2 timer siden): Hvorfor ikke studere psykologi profesjon da? Hvis du ikke har gode nok karakterer men føler at du vil satse på det, så er det ingenting galt med å ta deg et friår, finne deg en jobb og ta opp fag som trekker deg ned på siden. Da får du arbeidserfaring og livserfaring, og det siste er viktig å ha når du skal bestemme deg for hva du vil gjøre med resten av livet ditt (spesielt hvis du flytter ut, betaler for dine egne regninger og lever et fritt liv). Lykke til! da må jeg ta opp fag i 2 år og studere i 6. Og føler da at sosionom er ganske lignende? I hvert fall om det er klinisk sosionom? Anonymkode: 1932a...75d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #5 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det du vil. Hva er det du vil? Anonymkode: 94e6a...19f får ikke helt den rette følelsen på noen av delene, for alt kan bli litt feil. Anonymkode: 1932a...75d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Skrevet 15. februar 2021 Ta noen enkeltemner innen litt diverse og se om det er noe som faller i smak? Anonymkode: e9c89...89e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #7 Skrevet 15. februar 2021 Vil anbefale læreryrke. Dårligere lønn, men du kommer tett på mennesker og ungdommer er i en spesielt sårbar periode. De har absolutt bruk for en lærer som kan være der for de på et følelsesmessig plan også, som er god med mennesker. Læreryrket handler mer enn du tror om psykologi. Du må se elever, være oppmerksom, og hjelpe. Anonymkode: 95c7f...f15 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #8 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil anbefale læreryrke. Dårligere lønn, men du kommer tett på mennesker og ungdommer er i en spesielt sårbar periode. De har absolutt bruk for en lærer som kan være der for de på et følelsesmessig plan også, som er god med mennesker. Læreryrket handler mer enn du tror om psykologi. Du må se elever, være oppmerksom, og hjelpe. Anonymkode: 95c7f...f15 Ja, er absolutt enig! Synes og spesped virker spennende! Har noen erfaringer med det? Anonymkode: 1932a...75d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #9 Skrevet 15. februar 2021 Hva med lærerutdannelse med master i spesped? Da kan du jo jobbe i PPT også om du vil Evt barnehagelærer + master i spesped? Anonymkode: ec412...b7a
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #10 Skrevet 15. februar 2021 Du kan ta bachelor i psykologi i norge, og så søke deg inn for å ta master i danmark- etter to års praksis har du da lov til å jobbe som psykolog som om du hadde gått profesjon. Les om det Anonymkode: abb55...7a6 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #11 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan ta bachelor i psykologi i norge, og så søke deg inn for å ta master i danmark- etter to års praksis har du da lov til å jobbe som psykolog som om du hadde gått profesjon. Les om det Anonymkode: abb55...7a6 Anbefaler ikke å satse på det, det er få som kommer inn (så man risikerer å studere i tre år uten å komme videre til Danmark), og man stiller heller ikke sterkt på arbeidsmarkedet sammenlignet med psykologer utdannet i Norge ettersom man må ha to år med veiledet praksis etter endt utdanning... TS, det virker i hvert fall som du ønsker å jobbe med mennesker. Tenk på hva slags mennesker du ønsker å jobbe med (eksempel barn, ungdom, rusmisbrukere, psykisk syke, fysisk syke, personer med økonomiske vansker/vanskelig livssituasjon etc.) og på hvilken måte du ønsker å jobbe med mennesker (ønsker du å ha en hjelper-rolle, eller jobbe med undervisning), samt interesser du har. Hvis du f.eks. er interessert i historie/norsk, kan du jo utdanne deg til lærer. Som lærer kan du utgjøre en stor forskjell i barn og unges liv, det er et utrolig viktig yrke som nok er veldig givende. Sosionom og vernepleier er også gode valg begge to. Du kan videreutdanne deg til klinisk sosionom og da jobbe i f.eks. BUP. Kjenner flere sosionomer og mamma er sosionom, hun har jobbet i NAV, fylkeskommunen, barneverntjenesten osv. Aldri hatt problemer med å få jobb, og det har ikke andre sosionomer jeg kjenner heller. Men som vernepleier har du medisinkompetanse og er autorisert helsepersonell, så det er jo også noe å tenke på, om du interesserer deg for helse og kan tenke deg å jobbe innen helsevesenet med turnus osv. Sosionomer har ofte 8-16 jobb og fleksitid, og sånn sett mer familievennlig (selv om det også er mulig for vernepleiere å få slike jobber). Anonymkode: f5c98...269 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #12 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Anbefaler ikke å satse på det, det er få som kommer inn (så man risikerer å studere i tre år uten å komme videre til Danmark), og man stiller heller ikke sterkt på arbeidsmarkedet sammenlignet med psykologer utdannet i Norge ettersom man må ha to år med veiledet praksis etter endt utdanning... TS, det virker i hvert fall som du ønsker å jobbe med mennesker. Tenk på hva slags mennesker du ønsker å jobbe med (eksempel barn, ungdom, rusmisbrukere, psykisk syke, fysisk syke, personer med økonomiske vansker/vanskelig livssituasjon etc.) og på hvilken måte du ønsker å jobbe med mennesker (ønsker du å ha en hjelper-rolle, eller jobbe med undervisning), samt interesser du har. Hvis du f.eks. er interessert i historie/norsk, kan du jo utdanne deg til lærer. Som lærer kan du utgjøre en stor forskjell i barn og unges liv, det er et utrolig viktig yrke som nok er veldig givende. Sosionom og vernepleier er også gode valg begge to. Du kan videreutdanne deg til klinisk sosionom og da jobbe i f.eks. BUP. Kjenner flere sosionomer og mamma er sosionom, hun har jobbet i NAV, fylkeskommunen, barneverntjenesten osv. Aldri hatt problemer med å få jobb, og det har ikke andre sosionomer jeg kjenner heller. Men som vernepleier har du medisinkompetanse og er autorisert helsepersonell, så det er jo også noe å tenke på, om du interesserer deg for helse og kan tenke deg å jobbe innen helsevesenet med turnus osv. Sosionomer har ofte 8-16 jobb og fleksitid, og sånn sett mer familievennlig (selv om det også er mulig for vernepleiere å få slike jobber). Anonymkode: f5c98...269 Takk for svar!! Får vel bare tenke litt mer på det! Anonymkode: 1932a...75d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå