Gå til innhold

Ville du leid ut en bolig du har lakt ut tilsalgs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Boligen ligger ute til 2.280, prisen er satt ned fra 2,4.

Ble lakt ut i november. Ingen bud er kommet på tross av visninger.

Vi får ikke ordnet med huslån før om 12-18mnd. Pga egenkapital osv.

Kan man være litt sleip, ta kontakt direkte med selger, og spørre om å få leie huset i 12-18mnd, før man da kjøper det?

Feks bet 10tusen i mnd. For så å kjøpe for 2mill?

Tror dere det er noen mulighet overhodet 🤔🤔

Anonymkode: c0316...796

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dere kan alltids spørre, men da kan du ikke regne med å få avslag i salgsprisen. Du kan ikke anse leien du da betaler som nedbetaling. Huseier sitter jo med risikoen og skal altså tjene ingenting på det? 

dessuten er nok eier avhengig av å få solgt boligen før hen får kjøpt nytt selv

Endret av altflyter
  • Liker 7
Skrevet

Lakt ut? 😂😂😂😂 Lagt ut! 

Anonymkode: 906d7...a66

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan man være litt sleip, ta kontakt direkte med selger, og spørre om å få leie huset i 12-18mnd, før man da kjøper det?

Du kan nok ikke forvente å få leien som prisavslag. Bør nok isåfall leie ordentlig og så betale full pris. Selger taper mye på det forslaget du har satt opp, synes det var veldig egoistisk av deg.

Anonymkode: c2462...679

• Liker 3
Skrevet

Dere burde heller ta en runde og finne ut av hvordan dere kan dekke inn egenkapitalen. Siden dere er i det kreative hjørnet kan dere se om dere kan by prisantydning, men så få ti prosent cash ut av selger. Da har dere ek. Dere må jo da betale høyere omkostninger, men det er vel mindre enn leiescenariet ditt uansett. Høres ut som dere bor på bygda - så ta kontakt med selger og hør. 

Anonymkode: 0ea1a...e2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dere burde heller ta en runde og finne ut av hvordan dere kan dekke inn egenkapitalen. Siden dere er i det kreative hjørnet kan dere se om dere kan by prisantydning, men så få ti prosent cash ut av selger. Da har dere ek. Dere må jo da betale høyere omkostninger, men det er vel mindre enn leiescenariet ditt uansett. Høres ut som dere bor på bygda - så ta kontakt med selger og hør. 

Anonymkode: 0ea1a...e2d

Og på den måten lure banken til å tro at boligen er verdt mer enn den faktisk er? Høres ikke veldig lurt ut etter mitt syn.

• Liker 1
Skrevet

Så du skal bo der gratis i et år? Hvorfor skal selger gå med på det?

• Liker 4
Skrevet

Ofte så selger man fordi man skal kjøpe noe annet, gjerne kjøpe seg opp, og da har man gjerne ikke råd til å sitte på to boliglån og må bli kvitt det ene. 

Men gitt at selger har råd til å vente med salget, så kan det jo være en mulighet å leie ut i j, og gjerne legge ut for salg senere. Men da vil selger jo selvsagt legge ut for salg og få markedspris, ikke binde seg til å selge for 2 mill. om 1,5 år når han tror den er verdt 2,3-2,4 i dag!

Om du skulle fått satt opp en kontrakt hvor du binder deg til å leie i x antall måneder og så kjøpe huset, så kan du ikke komme med skambud. Du må vel nesten heller by over prisantydning for at noen skal gå med på dette. Det er ikke som om husleien er en del av betalingen/budet.

Anonymkode: 02d73...1bd

Skrevet

Vent, så først så mener du at dere skal bo der gratis i 12-18 måneder, for så å betale 400 000kr under prisantydning? Dette må være det dummeste jeg har hørt på lenge. 

Anonymkode: b0679...94a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om jeg skulle solgt, kunne jeg gått med på å leie det ut. Men ikke mot å få leieinntektene trekt ifra prisen, det hadde vært helt uaktuelt. En må jo fremdeles betale kommunale avgifter, skatt osv osv... 

Det kan også hende han trenger kapital for å kjøpe nytt. 

Anonymkode: e831f...84f

• Liker 2
Skrevet

Jeg skulle selge en Audi TT en gang. 
En interessent tok kontakt å lurte på om han kunne "prøvekjøre" bilen i 2 uker, han skulle nemlig besøke familie nordpå i tillegg til harryhandel i Sverige.
Var dette deg? 

Anonymkode: e831f...84f

• Liker 8
Skrevet

Kunne godt leid ut boligen såfremt at huslånet- fellesutgifter- kommukalwavgifter osv blir dekket opp og jeg hadde aldri godtatt et såkalt leie for eie prinsippet slik du ytrer om nå. En selger har som oftest en plan for salget,enten oppgradering,gjeld etc så hvordan du tenkte en selger vil gå med på å leie ut med så mye tap, den skjønner jeg ikke! 

Hadde du gjort det TS? 

Anonymkode: 0e566...5b0

Skrevet

Folk har jammen mange idiotiske idéer.

Anonymkode: f6d0a...a83

Skrevet

Hehe ser det ble feil dette 😂

Men ok

Jeg tok kontakt med selger etter litt research.

2.280 som kjøpepris

X som husleie

All oppussing går på oss

2års kontrakt med da kjøp til 2.280 uavhengog av verdiøkning/tap

Kommunale avgifter, boligforsikring osv betaler vi.

Selger er positiv. Men de har en visnong neste uke som er planlagt som skal gjennomføres først.

Så nå krysses fingrene 😛

Og ja takk for sparken i ræven om at det ble en litt for dårlig deal for selger 😁

• Liker 1
Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde gått med på noen spesiell deal ved salg av bolig. Det er en enorm risiko for selger.

Du skriver at dere skal pusse opp, hvordan har dere råd til å pusse opp men ikke å kjøpe boligen? Jeg ser for meg at en som hadde fremmet et slik forslag vil ikke ha kontroll på sin egen økonimi eller egne evner og vil ødelegge huset med å gjøre dårlig og uferdig oppussing for deretter ikke ha penger til å kjøpe boligen etter to år, og jeg hadde sittet igjen med en ødelagt bolig.

Anonymkode: 5bc16...efc

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Aldri i verden om jeg hadde gått med på noen spesiell deal ved salg av bolig. Det er en enorm risiko for selger.

Du skriver at dere skal pusse opp, hvordan har dere råd til å pusse opp men ikke å kjøpe boligen? Jeg ser for meg at en som hadde fremmet et slik forslag vil ikke ha kontroll på sin egen økonimi eller egne evner og vil ødelegge huset med å gjøre dårlig og uferdig oppussing for deretter ikke ha penger til å kjøpe boligen etter to år, og jeg hadde sittet igjen med en ødelagt bolig.

Anonymkode: 5bc16...efc

Nå er det en gang sånn at man trenger endel egenkapital for å kjøpe. Vi har noe men mangler noe. (Har snakket med banken) Så derfor må vi få spart opp mer 😊

Vi har betalt husleie i mange år som er høyere enn den vi får nå. Og har sikker intekt. 

Derfor får vi ikke kjøpt idag for å si det sånn😊

Skrevet

Jeg hadde heller aldri gått med på noe slikt, men folk er jo forskjellige.

...det selger derimot må/bør tenke over er at han må skatte av fortjenesten av boligen ved salg om den leies ut, så det bør også tas med i dette regnestykket.

Anonymkode: 7881c...7ff

Skrevet

Nei ikke jeg heller, finner ikke noen fordeler for selger med denne planen, bare fallgruver

Anonymkode: 6c11d...aa4

Skrevet

Nei, har jeg lagt ut en bolig for salg, betyr det gjerne at jeg skal kjøpe en annen bolig, og da trenger jeg pengene fra salget til å investere i den nye boligen. 

Skrevet (endret)

Hva skjer ved et boligkrakk og alle boliger faller 20% i pris.. Kommer du til å betale 2,280 da, eller setter du deg på bakbeina og vil heve kontrakta? 

Tipper vi leser om den saken her i VG om et år eller to jeg ;)

Endret av apekatten123

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...