Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg er en 25-åring som har rotet litt med studieløpet mitt. Først gikk jeg et årsstudium i it som jeg fullførte og gjorde bra. Deretter hadde jeg en relevant it-jobb. Året etter fortsatte jeg på samme studiested med bachelor i informatikk, hvor jeg fant ut jeg heller ønsket å ta bacheloren på et annet studiested. Da stupte motivasjonen, og det endte så ille som at jeg ikke gikk opp til eksamen dette året i hele tatt og dermed vel fikk noe mange vil betegne som et "cv-hull". Ei heller klarte jeg å karre meg til noen jobb. Grunnene var både at jeg ikke trivdes så godt med semestrets fag samt at det var stor sjanse for at jeg måtte ta opp igjen flere eksamener på nytt studiested, da de ikke ville bli godkjent. Det var likevel svært dumt av meg å ikke ta eksamen for å få en middelmådig karakter enn ingenting. Nå har jeg studert i to år på nytt studiested og vil her trenge et år ekstra på å fullføre. Heldigvis har jeg i tillegg en noe relevant it-jobb på siden. Det jeg lurer på er om noen har noe erfaring med det å ha "hull" eller uregelmessigheter i cv-en når de skal søke it/data-jobber eller dette bare er noe jeg bekymrer meg over. Det er forresten it-utviklingsjobber jeg sikter meg inn mot. Jeg er også villig til å flytte på meg, helst til større byer som Oslo, Bergen eller Trondheim men andre steder er også greit i starten. Jeg tenker også at dette begynner å bli en stund siden, og jeg har jo "bevist" at jeg har klart å fått både jobb og studie til å gå ihop etter dette. Tanken er om noen arbeidsgivere skulle spørre meg hva som skjedde i hull-året å svare at jeg rett og slett følte det ble "feil" for meg å måtte bruke krefter på å ta eksamener jeg uansett kanskje måtte ta på nytt, selv om dette ikke er så veldig god forklaring. Noen fag kunne jeg nok fått godkjent, andre ikke. Jeg vil samtidig si at jeg så i etterkant at dette var en dårlig avgjørelse og at jeg burde ha bestått i det minste noe dette året. Når jeg nå om ikke så lang tid begynner jobbsøkingsprosessen for fullt hadde det vært greit å vite litt om hvordan folk synes arbeidsgivere bør forholde seg til nevnte årsaker/grunner. Personlig tenker jeg at seriøse arbeidsgivere skal forholde seg til kompetanse og ting man oppnår i nyere tid, og ikke henge seg opp i "gammelt rusk" samtidig som jeg forstår deres motiver for å gjøre dette. Hadde satt stor pris på noen tanker rundt dette, uavhengig av om de måtte være positive eller negative! 

Endret av IT-student

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...