Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har helt fra fødsel gitt mme i tillegg til ammingen. Frem til nå har vi bare brukt de ferdige kartongene, men jeg ser at det går mer og mer og det blir dyrt i lengden med de kartongene. Lurte derfor på å kjøpe pulver.

Spørsmålet er hvordan tilberede? Forstår at man må ha kokt varmt vann, men kan man bruke kaldt vann fra springen til å få rett temperatur? :)

Eller kan man feks ha kokt vann stående klart i flasker i kjøleskapet, og varme dette i mikroen før man tilsetter pulver? :)

Anonymkode: 73af2...707

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kokt vann på termos. Blande med kokt avkjølt vann fra kjøleskap. 

Sånn har vi gjort det her iallefall. 

Anonymkode: 41835...9b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

kan man bruke kaldt vann fra springen til å få rett temperatur? :)
Nei du kan ikke bruke kaldt vann fra springen, også det kalde vannet må kokes opp og nedkjøles før det oppvevares i kjøleskap.

Eller kan man feks ha kokt vann stående klart i flasker i kjøleskapet, og varme dette i mikroen før man tilsetter pulver? Det kan man.

Skrevet

Takk for svar dere. :) 

Spør kanskje dumt nå, men hvorfor kan man ikke bruke kaldt vann fra springen (etter å ha hatt kokt varmt vann + pulver i flaska) når man ellers kan gi kaldt vann fra springen? 

Jeg fikk iallefall beskjed fra hs når vi begynte med grøt å gi litt vann til maten. Da skulle man blande kokt varmt vann med kaldt vann fra springen. Er dette feil?? Har gjort dette, men baby er ikke så begeistret for vann så er ikke mye hun får i seg uansett.

Anonymkode: 73af2...707

Skrevet

Fordi vannet skal være sterilt, ikke noe bakterier osv :)  

derfor skal man alltid koke vannet, kaldt og varmt. Det er sterilt i 24 timer. 
du kan melde deg inn på en gruppe på Facebook, flaskebarna tror jeg den heter. Der får du svar på mye 

Anonymkode: 2fb76...ec1

Skrevet

Begynner mer grøt fra 4mnd sånn ca, og da kan man ta kaldt vann fra springen (men aldri varmt). 

Man skal heller ikke ta varmt vann fra springen, og koke dette, for så å benytte til mme eller grøt. Men det viste du sikkert 👍

Anonymkode: 41835...9b7

Skrevet

Det er bakterier i mme som drepes ved at det tilberedes i 70 grader sterilt vann (ved ikke kokt vann eller kaldere vann kan du heller ha en bakterieoppvekst) . Hvis vannet er varmere kan det også gå ut over næringsinnholdet, så anbefaler en vannkoker med termostat som du først koker opp vannet på, også kan du stille den inn på 70 grader, blande mme pulver i, også ha I avkjølt kokt vann slik at temperaturen blir serveringsklar. 

Det er sånn jeg har forstått det hvertfall, men det er 15 år siden jeg blandet noe særlig mme da forrige ungen kun tok pupp.. Så hvis jeg tar feil må noen gjerne korrigere! 

Meld deg inn på flaskebarn gruppen på fb! 

Anonymkode: f79b2...0eb

Skrevet

Et spørsmål her også. Står at man MÅ følge oppskriften på mme-pulverboksen. Maange steder står det at det MÅ varmes opp til 70g for å drepe bakterier. Men på NAN1 boksen står det 40g!?! Hva er riktig? 

Anonymkode: 103a1...eb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Et spørsmål her også. Står at man MÅ følge oppskriften på mme-pulverboksen. Maange steder står det at det MÅ varmes opp til 70g for å drepe bakterier. Men på NAN1 boksen står det 40g!?! Hva er riktig? 

Anonymkode: 103a1...eb4

Helsedirektoratet anbefaler 70grader for å drepe bakteriene som er i pulveret. 

https://www.helsenorge.no/etter-fodsel/amming-og-mat-til-spedbarn/morsmelkerstatning-og-flaskemating/#hvordan-tilberede-morsmelkerstatning

Anonymkode: 3ef38...f30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...