AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #1 Skrevet 14. februar 2021 Kvinner som kjemper for at partner skal få være med på fødsel hetses i sosiale medier. – Alt av folkeskikk og nestekjærlighet har blitt kastet på dør, sier sosiale medier-ekspert. https://www.tv2.no/nyheter/11955048/ Anonymkode: 1d7fc...e5e 12
Populært innlegg Sermina Skrevet 14. februar 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 14. februar 2021 (endret) De som kritiserer de fødende kan umulig forstå hvordan fødetilbudet har blitt nedbygget de siste årene. Ja, de fødende har en jordmor, men hun er ikke tilstedet hele tiden. Faktisk er hun mest tilstedet helt på slutten. I åpningsfasen er often den fødende overlatt til seg selv og det er nyttig å ha noen som kan gi litt saft og tilby en hand å holde i. Ofte kan delen av fødselen før aktiv fødsel (4cm) være lang og den kan være veldig vondt. Etter kvinnen har født så er hun også igjen overlatt til seg selv med alt barnestell og hun må også gjerne hente mat til seg selv. Far er en viktig bidragsyter i denne fasen for kvinnen. Han kan hente mat, hjelpe til med stell av barnet og i det hele tatt holde barnet når mor må på badet. Enkle ting som personalet rett og slett ikke har tid til. Fødselsomsorgen og bemanningen er dessverre bygd opp slik i dag at kvinnen gjerne er avhengig av å ha med seg en pårørende som kan hjelpe henne. Når jeg lå på barsel delte jeg rom med ei dame som nettopp hadde hatt keisersnitt. Hun ringte på klokken for å få hjelp til å bytte bleie på barnet på natten, men hun fikk beskjed av sykepleier om at det måtte hun dessverre gjøre selv. Slik er fødselsomsorgen nå. Det er derfor kvinnene trenger å få ha mannen sin der hvis de ønsker det. Det burde vært mulig å gjøre dette på en trygg måte med munnbund og annet smittevernutstyr. Ellers bør barselsavdelingene bemanne seg opp. Endret 14. februar 2021 av Sermina 94
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #3 Skrevet 14. februar 2021 Tydelig at enkelte aldri skjønner hva den saken dreier seg om om hvorfor folk ikke gidder sytingen til henne og andre som ble gravide ETTER pandemien startet og kunne brukt prevensjon om det var krise å føde med pandemi-regler. Partner FÅR være med med på fødsel. Partner får ikke være på BARSEL. Anonymkode: 4a42e...544 13
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tydelig at enkelte aldri skjønner hva den saken dreier seg om om hvorfor folk ikke gidder sytingen til henne og andre som ble gravide ETTER pandemien startet og kunne brukt prevensjon om det var krise å føde med pandemi-regler. Partner FÅR være med med på fødsel. Partner får ikke være på BARSEL. Anonymkode: 4a42e...544 Partner får være med på fødsel ja, men bare fra aktiv fødsel. For mange så er delen fra 1-4 cm veldig lang og smertefull, noe du må gjennomgå alene for jordmor er stort sett ikke tilstedet på dette tidspunktet. Dessuten ville jeg sett at mann hadde funnet seg i å nettopp vært gjennom en større bukoperasjon for deretter å bli bedt om å ta vare på en nyfødt døgnet rundt rett etter du kommer fra overvåkningen. Det er dette som er realitetene, for de som har keisersnitt får ikke mer hjelp til stell av babyen nå enn før korona. Anonymkode: 861f1...0fa 62
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #5 Skrevet 14. februar 2021 Ja kvinner som er så lite selvstendige og som ikke kan godta reglene som blir satt opp skremmer meg. Viser bare hvor A4 folk skal være idag. Å føde aleine er helt normalt! Anonymkode: 241c9...934 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #6 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Partner får være med på fødsel ja, men bare fra aktiv fødsel. For mange så er delen fra 1-4 cm veldig lang og smertefull, noe du må gjennomgå alene for jordmor er stort sett ikke tilstedet på dette tidspunktet. Dessuten ville jeg sett at mann hadde funnet seg i å nettopp vært gjennom en større bukoperasjon for deretter å bli bedt om å ta vare på en nyfødt døgnet rundt rett etter du kommer fra overvåkningen. Det er dette som er realitetene, for de som har keisersnitt får ikke mer hjelp til stell av babyen nå enn før korona. Anonymkode: 861f1...0fa Så usaklig du er. Som om hver fødende trenger keisersnitt eller at man må trenger å være mann for å si at det er på tide å klappe igjen om i-landsproblemer når det gjelder enkelte ting. Anonymkode: 4a42e...544 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #7 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Partner får være med på fødsel ja, men bare fra aktiv fødsel. For mange så er delen fra 1-4 cm veldig lang og smertefull, noe du må gjennomgå alene for jordmor er stort sett ikke tilstedet på dette tidspunktet. Dessuten ville jeg sett at mann hadde funnet seg i å nettopp vært gjennom en større bukoperasjon for deretter å bli bedt om å ta vare på en nyfødt døgnet rundt rett etter du kommer fra overvåkningen. Det er dette som er realitetene, for de som har keisersnitt får ikke mer hjelp til stell av babyen nå enn før korona. Anonymkode: 861f1...0fa Man blir jo stort sett kastet ut av sykehuset om man kommer før man har 4 cm åpning, så dette kan neppe være et stort problem... Fødselstilbudet i dette landet er helt latterlig. Hadde jeg blitt gravid igjen hadde jeg heller født hjemme. Da får jeg i tillegg ha med hvem jeg vil, og slipper å bruke flere timer på å sitte i en bil gråtende av smerte fordi man bare blir sendt hjem igjen siden «åpningen ikke er stor nok». Anonymkode: 52036...e94 21
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #8 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så usaklig du er. Som om hver fødende trenger keisersnitt eller at man må trenger å være mann for å si at det er på tide å klappe igjen om i-landsproblemer når det gjelder enkelte ting. Anonymkode: 4a42e...544 Usaklig? Du kan umulig vite hva slags påkjenning det er for kroppen å føde for deretter å ta vare på en nyfødt helt alene uten hjelp. Før i tiden når kvinnene fødte alene på sykehus så hadde de mye hjelp. De hadde barnepleiere som stelte og passet barnet. De fikk servert mat og de kunne få sove ut. Slik er det ikke lengre. Denne jobben er det meningen at en pårørende skal ta seg av. Det får ikke ann å sammenligne de som fødte alene før og de som gjør det med dagens bemanning. Anonymkode: 861f1...0fa 48
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #9 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man blir jo stort sett kastet ut av sykehuset om man kommer før man har 4 cm åpning, så dette kan neppe være et stort problem... Fødselstilbudet i dette landet er helt latterlig. Hadde jeg blitt gravid igjen hadde jeg heller født hjemme. Da får jeg i tillegg ha med hvem jeg vil, og slipper å bruke flere timer på å sitte i en bil gråtende av smerte fordi man bare blir sendt hjem igjen siden «åpningen ikke er stor nok». Anonymkode: 52036...e94 Det er mange som må være på sykehuset før 4 cm. F.eks de som må sette fødselen i gang og det er et stort antall. Anonymkode: 861f1...0fa 7
Helgeline Skrevet 14. februar 2021 #10 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Usaklig? Du kan umulig vite hva slags påkjenning det er for kroppen å føde for deretter å ta vare på en nyfødt helt alene uten hjelp. Før i tiden når kvinnene fødte alene på sykehus så hadde de mye hjelp. De hadde barnepleiere som stelte og passet barnet. De fikk servert mat og de kunne få sove ut. Slik er det ikke lengre. Denne jobben er det meningen at en pårørende skal ta seg av. Det får ikke ann å sammenligne de som fødte alene før og de som gjør det med dagens bemanning. Anonymkode: 861f1...0fa Helt sant, og dette er det mange som ikke har fått med seg, tydeligvis. 19
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #11 Skrevet 14. februar 2021 Eg vil ha mannen min på barsel! Anonymkode: d249a...9f2 16
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #12 Skrevet 14. februar 2021 Hvorfor er det så mange som har null empati med fødekvinner? Anonymkode: 90e0f...787 43
Frøyamor Skrevet 14. februar 2021 #13 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man blir jo stort sett kastet ut av sykehuset om man kommer før man har 4 cm åpning, så dette kan neppe være et stort problem... Fødselstilbudet i dette landet er helt latterlig. Hadde jeg blitt gravid igjen hadde jeg heller født hjemme. Da får jeg i tillegg ha med hvem jeg vil, og slipper å bruke flere timer på å sitte i en bil gråtende av smerte fordi man bare blir sendt hjem igjen siden «åpningen ikke er stor nok». Anonymkode: 52036...e94 Jeg ble kastet ut to ganger med 4cm åpning. Fikk ikke være der før 6cm åpning. 6
Frøyamor Skrevet 14. februar 2021 #14 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eg vil ha mannen min på barsel! Anonymkode: d249a...9f2 Håper du får det! Helt jævlig å være «fanget» på rommet alene. Så kun barnepleiere 4 ganger i døgnet, dvs når de kom med stusselig mat til meg. Ringte jeg på stakk de bare hodet inn å sa «kommer snart» men kom aldri tilbake. Går utifra de glemte meg.. 12
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #15 Skrevet 14. februar 2021 Frøyamor skrev (5 minutter siden): Jeg ble kastet ut to ganger med 4cm åpning. Fikk ikke være der før 6cm åpning. Jeg ble også kastet ut av sykehuset. Nesten to ganger, faktisk, før en jordmor så hvor inni h**vete vondt jeg hadde og tilbød meg en seng og noe smertestillende (som for øvrig ikke hjalp stort på smertene) Under neste fødsel hadde baby navlestrengen stramt rundt halsen, og hjerterytmen var uregelmessig. Ingen skjønte hvorfor, men de ville likevel ikke gi meg ei seng. De turte ikke la meg dra heller, så jeg fikk beskjed om å sitte på besøksrommet på barselavdelingen i flere timer i store smerter fram til jeg var i aktiv fødsel. Etter fødselen med eldste mistet jeg mye blod og var i NULL stand til å ivareta babyen. Pleierne så jeg ingenting til, med unntak av nattevakten som stakk innom en gang hver natt for å gi meg beskjed om at jeg måtte gi babyen min pupp. Melk hadde jeg ikke og babyen tok ikke puppen, så jeg ante jo ikke hva jeg drev med. Moro å være alene da... Anonymkode: 38d2f...b1f 24
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #16 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Usaklig? Du kan umulig vite hva slags påkjenning det er for kroppen å føde for deretter å ta vare på en nyfødt helt alene uten hjelp. Før i tiden når kvinnene fødte alene på sykehus så hadde de mye hjelp. De hadde barnepleiere som stelte og passet barnet. De fikk servert mat og de kunne få sove ut. Slik er det ikke lengre. Denne jobben er det meningen at en pårørende skal ta seg av. Det får ikke ann å sammenligne de som fødte alene før og de som gjør det med dagens bemanning. Anonymkode: 861f1...0fa Bør det ikke være en selvfølge for enhver kvinne at en fødsel vil bli smertefull og at bør det ikke og være en selvfølge at man risikerer å føde alene? Uansett hva man ser for seg eller planlegger for så er det ALDRI sånn en fødsel blir. I tillegg har disse kvinnene selv valgt å bli gravide i en usikker tid. Da er det naturlig å forvente at de tar konsekvensene av sine egne valg. Anonymkode: 4a42e...544 3
Frøyamor Skrevet 14. februar 2021 #17 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ble også kastet ut av sykehuset. Nesten to ganger, faktisk, før en jordmor så hvor inni h**vete vondt jeg hadde og tilbød meg en seng og noe smertestillende (som for øvrig ikke hjalp stort på smertene) Under neste fødsel hadde baby navlestrengen stramt rundt halsen, og hjerterytmen var uregelmessig. Ingen skjønte hvorfor, men de ville likevel ikke gi meg ei seng. De turte ikke la meg dra heller, så jeg fikk beskjed om å sitte på besøksrommet på barselavdelingen i flere timer i store smerter fram til jeg var i aktiv fødsel. Etter fødselen med eldste mistet jeg mye blod og var i NULL stand til å ivareta babyen. Pleierne så jeg ingenting til, med unntak av nattevakten som stakk innom en gang hver natt for å gi meg beskjed om at jeg måtte gi babyen min pupp. Melk hadde jeg ikke og babyen tok ikke puppen, så jeg ante jo ikke hva jeg drev med. Moro å være alene da... Anonymkode: 38d2f...b1f Nei fy faen! Det er faktisk uhørt! Vi som liksom har verdens beste helsevesen, hæ? 10
Frøyamor Skrevet 14. februar 2021 #18 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bør det ikke være en selvfølge for enhver kvinne at en fødsel vil bli smertefull og at bør det ikke og være en selvfølge at man risikerer å føde alene? Uansett hva man ser for seg eller planlegger for så er det ALDRI sånn en fødsel blir. I tillegg har disse kvinnene selv valgt å bli gravide i en usikker tid. Da er det naturlig å forvente at de tar konsekvensene av sine egne valg. Anonymkode: 4a42e...544 Så alle skal bare ta abort da pga pandemien? 29
Helgeline Skrevet 14. februar 2021 #19 Skrevet 14. februar 2021 Og når folk i kommentarfelt sier at «før i tiden fødte noen tom alene hjemme» vitner det om himmelropende historieløshet. De som fødte hjemme hadde jo hjelp, i form av pårørende, hjelpekoner eller jordmødre alt etter hvilket århundre vi snakker om. I forrige århundre lå mødrene til sengs i to uker, mens en innleid barnepleierske passet hus, mann og barn. Ingen fødte alene hjemme, uten at det enten var et uhell eller at de forsøkte å skjule noe. En av mine slektninger ble gravid uten å være gift. Hun prøvde å gjemme seg på setra for å føde. Hun hadde skjult at hun var gravid, men noen hadde luktet lunta og dro etter henne. Det reddet antagelig livet til både henne og barnet. Å føde alene er farlig, det visste de da og. Våre forfedre og -mødre visste det nok langt bedre en vi som lever i dag. 34
Helgeline Skrevet 14. februar 2021 #20 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor er det så mange som har null empati med fødekvinner? Anonymkode: 90e0f...787 En blanding av misogyni, misunnelse kanskje og at nåtidsmennesker flest (i motsetning til folk før i tida) aldri har opplevd en fødsel på nært hold. I gamle dager hadde de fleste vært med på fødsler, også der det gikk galt. Eller de hadde fått det fortalt av andre som var til stede. Derfor hadde de mer respekt for prosessen. 26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå