AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #1 Skrevet 14. februar 2021 Anbefaler du å gå på tidlig ultralyd? Hvor mange uker er du på vei når du går på tidlig ulyralyd? Hva får man bekreftet når man går på tidlig ultralyd? Anonymkode: ed40a...359
tussi84 Skrevet 14. februar 2021 #2 Skrevet 14. februar 2021 Jeg synes det har vært greit å gå på tidligere ultralyd, men jeg vil anbefale å vente til ca uke 8. Før uke 8 ser man som regel lite eller ingenting, men enn kan spotte en reke i ca uke 8. Det man kan se fra uke 6, er hjerteslag men det lønner seg ofte å vente til uke 7 da mange har kommet litt for tidlig i uke 6 til at det er hjerteslag. (Fordi man er ikke så langt på vei som det man tror ofte). Men det man kan se på tidlig ultralyd er mest antall fostere, hjerteslag og ofte plomme sekk. De kan også se ca hvor langt du har kommet i graviditeten. Det man kan risikere med tidlig ultralyd er å finne ut at embroyet har stoppet å utvikle seg og at det ikke er hjerteslag. (Missed Abortion) Det er veldig vondt. Samtidig går jo de fleste graviditeter bra, og man får bekreftet visuelt sett at det er et eller flere fostere der. Hvis man er usikker på hvor langt man er på vei eller ikke, er også en ultralyd en bra ting.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #3 Skrevet 14. februar 2021 Første gang jeg var gravid var jeg kjempegira og ville egentlig dele så fort som mulig. Dessuten var jeg veldig dårlig og det var vanskelig å skjule graviditeten. Samtidig hadde jeg jo lest litt om at det var mulig å ha missed abortion og vi bestemte oss derfor for å bare for sikkerhets skyld dra på tidlig ultralyd privat for å sjekke før jeg fortalte det til alle. Vi trodde virkelig at alt var ok, og gikk nok mest for å ha noen bilder for å vise når vi annonserte det. Men det var en missed abortion, og det var utrolig sårt og leit. Måtte fremprovosere abort og hele greia var vondt og vanskelig. Siden det var jeg ikke stolt på kroppen, og hatt tidlig ultralyd med mine to neste graviditeter også. Det var vanskelig å glede seg før jeg så at alt var i orden. Heldigvis gikk alt bra da! Anonymkode: 0d757...c7c
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #4 Skrevet 14. februar 2021 Vi hadde en lang vei frem til graviditet og jeg var nervøs for å miste. Jeg opplevde det beroligende å få bekreftet hjerteslag på tidlig ultralyd rundt uke 7 og å få bekreftet at ting så bra ut rundt uke 13. Om andre vil ha samme opplevelse, vet jo ikke jeg. Det finnes helt sikkert de som opplever det stressende med en økt medikalisering av et normalsvangerskap også. For egen del var det helt klart positivt. Anonymkode: d13a4...329 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #5 Skrevet 14. februar 2021 Var på tidlig i uke 7 for å sjekke at det ikke var utenfor livmoren (pga. hadde tatt medisiner for å bli gravid). Og så i uke 12. Synes det var fint å få "bevis" på at det i det hele tatt var noe inni der, for hadde veldig lite symptomer i 1.trimester egentlig. Anonymkode: 39749...24b 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #6 Skrevet 14. februar 2021 Jeg anbefaler det, da jeg har opplevd to svangerskap som tilsynelatende utviklet seg normalt, men som var kun fostersekk uten embryo. Oppdaget det på tidlig ultralyd i uke 12 første gangen og uke 8 andre gangen. Har fått to barn etter de gangene. Anonymkode: 1aac6...c34
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #7 Skrevet 14. februar 2021 Jeg tok privat ultralyd, bare for å sjekke at det var liv og bekrefte lengde på svangerskapet. Har dog en sykdom som gjør svangerskap litt mer risikabelt og krever en del oppfølging så var greit å vite sikkert. Hadde når jeg var 6+4. Anonymkode: 0b558...ec1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #8 Skrevet 15. februar 2021 Jeg gikk fordi jeg hadde veldig uregelmessig syklus, og ville vite sånn ca hvor langt jeg var på vei. Fint å få bekreftelse at alt var fint også. Men vet ikke om jeg hadde brukt penger på det om det ikke var for uregelmessigheten. Anonymkode: 62feb...f12
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #9 Skrevet 15. februar 2021 Jeg anbefaler også, opplevde selv missed abortion i uke 11, hvor fosteret hadde dødd i uke 6. Syns det hadde vært ille å ikke få vite om dette før ordinær ultralyd, da ville jeg jo ha fortalt det til mange flere... I neste svangerskap hadde jeg UL i uke 8 og 12, men det holder jo å ha en i uke 11/12, før man begynner å fortelle det til folk. Anonymkode: b2b9c...ff0 1
Gladlaks1 Skrevet 15. februar 2021 #10 Skrevet 15. februar 2021 I mitt første svangerskap dro jeg nok akkurat litt for tidlig til, så nemlig bare en tom fostersekk. Heldigvis stolte jeg på magefølelsen(legen foreslo faktisk abortpiller) ,ventet noen uker og dro til et annet sted for ny ul. Da var jeg 10+6 og vi fikk se en sprellende huleboer ❤️ Hvis jeg blir gravid igjen, tror jeg at jeg skal vente til omtrent samme tid for ul.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #11 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Anbefaler du å gå på tidlig ultralyd? Hvor mange uker er du på vei når du går på tidlig ulyralyd? Hva får man bekreftet når man går på tidlig ultralyd? Anonymkode: ed40a...359 Når du tar ultralyd rundt uke 6 får bekreftet at det er liv, hvor mange foster det er, og nøyaktig hvilken uke du er i. Dette er informasjon du trenger for å ta NIPT i uke 9+0. Der får du igjen sjekket for en haug med genetiske sykdommer, kjønn og eventuelt farskap. Dumt å bruke flere tusen kroner på NIPT om du ikke var gravid likevel, eller du tar den for tidlig Anonymkode: 9ba86...a44 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #12 Skrevet 15. februar 2021 Jeg var gravid i høt og oppdaget dessverre MA i uke 10 (foster målte litt mer enn 8 uker). Når jeg blir gravid på nytt kommer jeg derfor til å gå på UL i uke 9 og 12/13. Anonymkode: 55d66...a25 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 14.2.2021 den 22.25): Anbefaler du å gå på tidlig ultralyd? Hvor mange uker er du på vei når du går på tidlig ulyralyd? Hva får man bekreftet når man går på tidlig ultralyd? Anonymkode: ed40a...359 Ja. Jeg har gjort det i begge svangerskapene mine. Med første i uke 9/10. For å få det skikkelig bekreftet liksom 🙈 fikk se en liten bamsenums. Andre gangen var jeg i uke 8/9. Hadde time til uke 10, men endret timen pga liten dråpe blod uke 8+6. Var inne 9+0 og alt så heldigvis bra ut. Ble satt tilbake til 8+5. Anonymkode: 629e2...f77
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 Vil anbefale det ja, men ikke før tidligst uke 12. vi var i sånn uke 7+5 eller noe. Jeg så bare en liten klump med hjerte som slo. Var gøy der og da, men tenker i etterkant at det var veldig bortkastede penger og bryr meg ikke om de bildene nå Anonymkode: 9ebb6...f51
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #15 Skrevet 16. februar 2021 7+0 for å bekrefte graviditeten og for å se at hjertet slo. Dette gjorde jeg hos legen som har ultralyd. 12+0 privat for å se at fosteret utviklet seg normalt, samt gjennomføre diverse målinger som ikke vil være synlig på OUL. Hadde vi ikke vært midt i en pandemi med stengte landegrenser hadde jeg reist til Strømstad også for å ta blodprøve og sende inn til NIPT. Tidlig Ultralyd i uke 12 hvor alt så bra ut hjalp å trygge en noe, ettersom det ikke finnes andre lovlige alternativer i Norge pt. Og ja, jeg vet det kan sendes kit, men det er ikke alle som bor i storbyen og kan få tatt disse blodprøvene. På mitt legekontor var de tydelige på at de ikke tapper blod til privat lab. Anonymkode: 0b130...a5e 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #16 Skrevet 16. februar 2021 Gladlaks1 skrev (På 15.2.2021 den 8.59): I mitt første svangerskap dro jeg nok akkurat litt for tidlig til, så nemlig bare en tom fostersekk. Heldigvis stolte jeg på magefølelsen(legen foreslo faktisk abortpiller) ,ventet noen uker og dro til et annet sted for ny ul. Da var jeg 10+6 og vi fikk se en sprellende huleboer ❤️ Hvis jeg blir gravid igjen, tror jeg at jeg skal vente til omtrent samme tid for ul. Du hadde ikke fått abortpiller, det er ikke slik det fungerer. Du hadde blitt henvist til sykehuset. Anonymkode: 16dc6...3d8
lille-sjøstjerne Skrevet 16. februar 2021 #17 Skrevet 16. februar 2021 Jeg hadde en veldig negativ opplevelse med ultralyd når jeg var 6 uker på vei. Dette var på sykehuset for å sjekke om jeg hadde graviditet utenfor livmoren, pga smerter. De mente at jeg bare var 4 uker på vei eller at det ikke var levedyktig embryo. Jeg visste 100% sikkert at jeg var 6 uker på vei men klarte å mase til meg en ny kontroll en uke senere. Da målte de at jeg var 7 uker på vei og kunne se et hjerte slå. Dette ble en frisk og fin gutt. Den uken med venting unner jeg ingen. Det var i tillegg rett etter en SA så det var nok ekstra tøft pga det. Jeg kan derimot anbefale tidlig ultralyd senere. Ved neste svangerskap tok jeg tidlig UL når jeg var 7 uker på vei for å se hjerteslag før vi fortalte familien, og videre ved 12 uker før vi fortalte resten av venner og familie. Særlig den ved 12 uker er gøy, da ser det ut som en baby og de kan sjekke mye. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #18 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 7+0 for å bekrefte graviditeten og for å se at hjertet slo. Dette gjorde jeg hos legen som har ultralyd. 12+0 privat for å se at fosteret utviklet seg normalt, samt gjennomføre diverse målinger som ikke vil være synlig på OUL. Hadde vi ikke vært midt i en pandemi med stengte landegrenser hadde jeg reist til Strømstad også for å ta blodprøve og sende inn til NIPT. Tidlig Ultralyd i uke 12 hvor alt så bra ut hjalp å trygge en noe, ettersom det ikke finnes andre lovlige alternativer i Norge pt. Og ja, jeg vet det kan sendes kit, men det er ikke alle som bor i storbyen og kan få tatt disse blodprøvene. På mitt legekontor var de tydelige på at de ikke tapper blod til privat lab. Anonymkode: 0b130...a5e takk for svar, hva mener du med nipt? og hva ekstra svar får du da? Anonymkode: ed40a...359
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #19 Skrevet 16. februar 2021 Hvis du er nervøs eller bekymret, så ja. Jeg greide ikke å slappe av med graviditeten før jeg hadde sett en hjertelyd og at alt sto bra til. Gikk i uke 8. Det gav meg ro i sjelen, selv om det jo er ting man ikke kunne se enda. Anonymkode: 7f8ac...765
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå