AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #1 Skrevet 14. februar 2021 Har snart eksamen i inneværende emne. Er det da ulovlig å «prefabrikere» tekst før eksamen? Ang ulike temaer fra pensum/mål i emneplanen? Dette gjelder f.eks ulike temaer som vi har jobbet mye med og som det er grunn til å tro at vi kanskje kan få på eksamen. For å svare på en problemstilling må man jo ofte forklare rundt ett tema. Og iom at det er en hjemmeeksamen må vi jo henvise hele tiden... Vil trente sensorøyne se forskjell på prefabrikert og tekst skrevet på eksamensdagen? Snakker ikke om plagiat men parafrasering som har kildehenvisninger, slik at jeg bare kan klippe det inn iteksten om jeg skulle få bruk for det, slik at jeg slipper å bruke tid på omformuleringer på eksamensdagen. Vanlig eksamen på en dag, ikke flere dager. Anonymkode: b43fc...e44
mjauritz Skrevet 14. februar 2021 #2 Skrevet 14. februar 2021 Nei, det er ikke ulovlig, da ville det jo vært ulovlig å øve på den måten også. Men om du legger det ut, eller leverer det inn noen plass så kan du bli tatt for plagiat. Har selv skrevet mange øvingsoppgaver på den måten, og brukt noe av det i eksamensoppgaven. 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #3 Skrevet 14. februar 2021 mjauritz skrev (Akkurat nå): Nei, det er ikke ulovlig, da ville det jo vært ulovlig å øve på den måten også. Men om du legger det ut, eller leverer det inn noen plass så kan du bli tatt for plagiat. Har selv skrevet mange øvingsoppgaver på den måten, og brukt noe av det i eksamensoppgaven. Takk for svar. Det vil jo mulig gi meg en «fordel» på eksamen om jeg har ulike temaer ferdig skrevet om jeg trenger det i ressonementet i besvarelsen. Planlegger ikke å dele det med noen eller legge det ut noen plass. Men det kan jo tenkes at en dags arbeid i forkant kan hjelpe meg på eksamen, men er så redd for å bli beskyldt for å jukse... Anonymkode: b43fc...e44
mjauritz Skrevet 14. februar 2021 #4 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Det vil jo mulig gi meg en «fordel» på eksamen om jeg har ulike temaer ferdig skrevet om jeg trenger det i ressonementet i besvarelsen. Planlegger ikke å dele det med noen eller legge det ut noen plass. Men det kan jo tenkes at en dags arbeid i forkant kan hjelpe meg på eksamen, men er så redd for å bli beskyldt for å jukse... Anonymkode: b43fc...e44 Det blir du ikke Om noe så fungerer det jo helt utmerket for å øve på å skrive om stoffet, og hvis du er så heldig at du treffer så er jo det flaks! Lykke til på eksamen! 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #5 Skrevet 14. februar 2021 Jeg tenker også å skrive noe ferdig tekst som jeg kan ha til eksamen. Gjør det underveis mens jeg leser pensum som notater. Det er jo ikke juks at du brukes av notatene dine? Er ikke sikkert du treffer på eksamensspørsmålene en gang 😛 Anonymkode: 1dae0...2c6 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #6 Skrevet 14. februar 2021 Det er ikke ulovelig, men forferdelig mye ekstra arbeid som du kanskje kunne brukt mer fornuftig? Har du god oversikt over pensum, vet du også hvor du finner informasjonen du trenger til akkurat den problemstillingen du faktisk har i oppgaven. Slik du planlegger så er det å skrive tilfeldige greier og håpe du kan bruke det... Og her ligger kanskje den farligste fella, nemlig at man bruker det selv om det ikke passer helt likevel.. Anonymkode: 3c6ff...4b9 1
Milky Skrevet 14. februar 2021 #7 Skrevet 14. februar 2021 (endret) Alle hjelpemidler er tillatt utenom internett og andre midler man kan kommunisere med. Du kan ha med så mye ferdigskrevne sider du vil. Husk kilder Endret 14. februar 2021 av Spicymami
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #8 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke ulovelig, men forferdelig mye ekstra arbeid som du kanskje kunne brukt mer fornuftig? Har du god oversikt over pensum, vet du også hvor du finner informasjonen du trenger til akkurat den problemstillingen du faktisk har i oppgaven. Slik du planlegger så er det å skrive tilfeldige greier og håpe du kan bruke det... Og her ligger kanskje den farligste fella, nemlig at man bruker det selv om det ikke passer helt likevel.. Anonymkode: 3c6ff...4b9 Snakker jo ikke om å bruke ting bare for å bruke. Det er snakk om definisjoner etc som jeg kan få bruk for som en del av et ressonnement på bakgrunn av kunnskapsmålene. På en skoleeksamen kunne jeg tatt alt fra hodet. På hjemmeeksamen må jeg ha med kilder, og jeg må henvise korrekt og avskrift er ikke lov. Da går det mye tid til parafraseringer og omskrivninger av tekst. Anonymkode: b43fc...e44
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #9 Skrevet 14. februar 2021 Dette er helt uproblematisk så lenge du refererer skikkelig. Anonymkode: b059e...722 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #10 Skrevet 14. februar 2021 Spicymami skrev (1 time siden): Alle hjelpemidler er tillatt utenom internett og andre midler man kan kommunisere med. Du kan ha med så mye ferdigskrevne sider du vil. Husk kilder Internett er vel vanligvis også lov? Det er det i alle fall på mitt universitet. Vanskelig å få tak i og levere inn oppgaven uten. Anonymkode: d4cd2...5ef 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #11 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Internett er vel vanligvis også lov? Det er det i alle fall på mitt universitet. Vanskelig å få tak i og levere inn oppgaven uten. Anonymkode: d4cd2...5ef Det er vel for så vidt også lov å kommunisere og "samarbeide" så lenge man skriver en selvstendig besvarelse. Anonymkode: d4cd2...5ef 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #12 Skrevet 15. februar 2021 Men ikke bruk noe du (eller andre studenter) har levert tidligere som f.eks. arbeidskrav. For det tas i plagiatkontrollen. For øvrig så finnes det ofte klart definerte rammer på hva som regnes som juks, og det står gjerne nevnt "bruk av eget arbeid som tidligere er innlevert" (dvs. en kladd du lager dagen før eksamen er lov). Anonymkode: 387ab...469
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå