Gå til innhold

Er det flaut/tabu å være mann med sterkt barneønske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert litt avhengig av hvem jeg har i omgangskretsen min og såklart hvordan relasjonen vår er, men har i alle fall ikke hørt særlig mange kamerater og menn jeg kjenner uttrykke at de har et stort ønske om å få barn. Har derimot hørt mange venninner si det, både i tenåra og nå i voksen alder hvor tiden for å treffe noen og etablere seg begynner å bli inne. (Selvfølgelig også noen venninner som absolutt ikke har noe sånt ønske).

Jeg tror jo at menn kan ha et like så sterkt ønske om å få barn. Men lurer på om det dukker opp for alvor senere for menn, godt oppi 20-åra og 30-åra? Eller er det bare ikke noe man er åpen om? Er det flaut å si at dette ønsket er sterkt? Blir det oppfattet som lite mandig å lengte etter å bli far?

Anonymkode: c30eb...b06

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

J27 her.

Jeg opplever det samme som deg blant mine mannlige kompiser. Jeg skulle derimot ønsket at det var motsatt. Jeg synes det er hot med menn som ønsker seg barn og som tørr å si det høyt! 

Anonymkode: 47b48...c59

• Liker 4
Skrevet

Vet ikke hva som er normalen, men bestekompisen til mannen er åpen om ønsket etter barn. Syns ikke det er noe rart jeg da. Han distanserte seg også litt når jeg var gravid og vi fikk minstemann. Skjønner jeg godt for det var sikkert veldig sårt. Kom tilbake etter litt tid da vel og merke. 

Anonymkode: 0b17d...bed

• Liker 3
Skrevet

Menn kan naturligvis ha et sterkt ønske om barn, men det er mindre vanlig enn for kvinner. Det viser alle statistikker. For de, relativt få, som har det slik, kan der sikkert være vanskelig å snakke om, også fordi det er såpass sjeldent.

Anonymkode: 9fa27...795

• Liker 1
Skrevet

Uenig i at det er sjeldent. Jeg kjenner mange menn som nærmer seg 40 som har det veldig vondt fordi de ikke har barn. 

Anonymkode: 519d1...803

• Liker 6
Skrevet

Tror kanskje menn prater om slikt på andre måter enn damer. Da jeg møtte samboer og pappa til mitt barn da han var 24 og forholdet vårt ble seriøst, så var det alltid noe vi snakket om at vi ville ha barn en gang i fremtiden og det var han veldig tydelig på at han gledet seg til. Vi ønsket det ikke med en gang og ventet til jeg var 30 og han 32.

Anonymkode: cadce...2c2

• Liker 2
Skrevet

Tja, i min venninnegjeng har det vært mennene som har vært mest gira på (første) barn, og vi som har holdt igjen. Så det er nok ulikt i ulike miljøer. 

Anonymkode: a8bfe...0b3

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror generelt menn vegrer seg med å uttrykke slike ønsker, i frykt for avvisning og latterliggjøring. Kvinner synes ofte det er turnoff med menn som "klager", da er de "tafatte", og kompiser kan fleipe en del med det også.

Anonymkode: d9b56...adc

Skrevet

Aner ikke hva som er vanlig, men husker vi diskuterte dette i vennegjengen. Alle gutta ville veldig gjerne ha barn (og alle har fått det idag), mens jeg (kvinne) var den eneste som ikke ville. Husker det ble stilt masse spørsmål rundt det, og den som virkelig skjønte minst av det var en kamerat. Så det er mange menn som absolutt kan ønske seg barn når tiden er inne for det.

Anonymkode: 6c09f...78b

Skrevet

Jeg fikk barn uplanlagt tidlig, og har mange studiekompiser som uttrykker hvor heldig jeg er som har lillemor. Flere ønsker seg barn 

Anonymkode: 2d41e...71e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri ytret det utad, for det gir en stor fallhøyde. Ofte sier jeg motsatt, at jeg ikke kan tenke meg barn, bare for å beskytte meg.

For jeg vet med rimelig stor sikkerhet at jeg aldri kommer til å få. Fordi det krever at en kvinne elsker meg, vil leve sammen og skape et liv sammen med meg.

Det er akseptabelt å være 34 år og ikke ha dette på plass, men det kommer en viss alder hvor jeg tenker at "nå er det for sent", og da vet jeg at jeg ikke kommer til å takle nederlaget. Så da blir det isåfall "power off" før den tid, for min del.

• Liker 1
Skrevet
Expandable86 skrev (10 timer siden):

Jeg har aldri ytret det utad, for det gir en stor fallhøyde. Ofte sier jeg motsatt, at jeg ikke kan tenke meg barn, bare for å beskytte meg.

For jeg vet med rimelig stor sikkerhet at jeg aldri kommer til å få. Fordi det krever at en kvinne elsker meg, vil leve sammen og skape et liv sammen med meg.

Det er akseptabelt å være 34 år og ikke ha dette på plass, men det kommer en viss alder hvor jeg tenker at "nå er det for sent", og da vet jeg at jeg ikke kommer til å takle nederlaget. Så da blir det isåfall "power off" før den tid, for min del.

Håper ikke du sier at du ikke vil ha barn til potensielle kjærster. Da kan det hende du blir dumpet pga det, når du egentlig ønsker barn. 
håper du treffer en dame for deg og at dere får barn :klem: 

Anonymkode: 120e0...0b8

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror kanskje det har litt med alder og miljø å gjøre. De kameratene mine som er i 30 åra og i fast forhold snakker om at de vil ha barn. De jeg kjenner som er ca 50 og ungkarer sier de ikke vil ha barn (men det er kanskje mer for å beskytte seg?), de jeg kjenner i 20 åra har ikke tenkt tanken enda tror jeg. 

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke hva som er normalt men jeg har to kompiser i min nærmeste vennegjeng som har klart gitt uttrykk for ønske om barn. Begge ble foreldre i fjor. Han ene var også helt åpen på at han ønsket barn tidlig og at det var så viktig for han at han antagelig ikke ville vært sammen med min venninne dersom hun ikke ønsket barn tilsvarende tidlig. 

Anonymkode: 631bc...ce1

Skrevet

Det er i alle fall fint å høre at mannfolk ønsker seg barn🙂

Anonymkode: ed10e...501

• Liker 2
Skrevet

De (kun to) menn jeg kjenner som var veldig innstilt på å få barn og familie har virkelig ikke slitt med å få damer. Det er noe damer har sett som stort pluss. 

En familieorientert mann er det mange damer som ønsker seg. 

Anonymkode: bd7bc...251

• Liker 5
Skrevet

Nei

Anonymkode: b65c3...391

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Håper ikke du sier at du ikke vil ha barn til potensielle kjærster. Da kan det hende du blir dumpet pga det, når du egentlig ønsker barn. 
håper du treffer en dame for deg og at dere får barn :klem: 

Takk! Nei, jeg sier ikke det til dem, men tror oppriktig ikke at det gjør noen forskjell fra eller til.

Gjest Fnuggolina
Skrevet
Expandable86 skrev (17 timer siden):

Men....du vet at mange kvinner på din alder avskriver deg uten å spørre mer fordi de tenker du faktisk VIL være barnefri? 

Jeg kjenner flere menn og kvinner som er 40+, enten single eller i ferskt forhold. De sier mer «det hadde vært fint, men skal vel få et OK liv om det ikke skjer».

Jeg tolker det som et sterkt barneønske, men ikke ork til å snakke om det med alle og enhver. 

Det går jo an å vise at en er åpen for ting uten å vise det såreste man frykter? 

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å finne en mann som ikke ønsker barn, virker som de fleste ønsker det.

Anonymkode: 581f4...0a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...