Gå til innhold

Helt stive fingre på morningen. Leddgikt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt siden desember har jeg hatt helt stive fingre på morningen. Det gjør vondt å bevege de de første timene. Jeg er også noe stiv i skuldre, ankler og knær. Jeg er egentlig en veldig smidig person som har drevet med dans nesten hele livet, så dette her er helt nytt og uvant for meg å være så stiv. 

Har fått en time på sykehus neste uke, for utredning for leddgikt eller noe lignende. 

Noen som har noe erfaring? Høres det ut som leddgikt? 

Anonymkode: 894e9...1c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen erfaring. Kom bare på Eli Kari Gjengedal som snakket om det samme på god morgen Norge, var overgangsalder. 

Anonymkode: 2d44b...30c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leddgikt, og det var sånn som du beskriver det begynte for meg. Men det kan sikkert være andre forklaringer også, og om det er leddgikt så finnes det gode medisiner. Det kan ta tid å finne den ideelle medisinen for deg, men ha tålmodighet.  Hold deg i bevegelse selv om det er vondt, spis sunt og hold deg slank = mine råd etter 30 år med leddgikt. Og til slutt, den diagnosen er langt fra den verste man kan få, du klarer deg helt fint om du tar vare på deg selv, fysisk og psykisk ❤️

Anonymkode: 2a2df...57f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har leddgikt, og det var sånn som du beskriver det begynte for meg. Men det kan sikkert være andre forklaringer også, og om det er leddgikt så finnes det gode medisiner. Det kan ta tid å finne den ideelle medisinen for deg, men ha tålmodighet.  Hold deg i bevegelse selv om det er vondt, spis sunt og hold deg slank = mine råd etter 30 år med leddgikt. Og til slutt, den diagnosen er langt fra den verste man kan få, du klarer deg helt fint om du tar vare på deg selv, fysisk og psykisk ❤️

Hvordan var leddgikten din videre før du begynte på medisin? Blir det verre og verre sakte men sikkert, eller får man smerte anfall på et par uker, som igjen blir verre for hver gang?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ingen erfaring. Kom bare på Eli Kari Gjengedal som snakket om det samme på god morgen Norge, var overgangsalder. 

Anonymkode: 2d44b...30c

Ja, det er riktig. Overgangsalder er grunn til alt i livet. 🙄🙄

Anonymkode: dbf0a...bff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte når jeg leste overskriften. Overgangsalderen..

Anonymkode: fa6e3...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan var leddgikten din videre før du begynte på medisin? Blir det verre og verre sakte men sikkert, eller får man smerte anfall på et par uker, som igjen blir verre for hver gang?

ts

Smertene og stivheten kom og gikk, de kunne vare noen timer eller være der i flere måneder, det kunne være veldig vondt eller bare litt ubehagelig. Ikke noe mønster, med andre ord. Men skuldrene var nesten alltid stive, nesten alltid vonde. Jeg fikk diagnosen raskt, for andre kan det ta lang tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har mange muligheter, artrose, fibromyalgi, overgangsalder, leddgikt osv.

Anonymkode: 5c754...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Overgangsalder er ingen diagnose. Men man får trøbbel med både hormoner og andre ting som gjør at man kan få plager og også sykdommer som veeeeeeldig mange bare kaster inn i «undergangsalder» boksen🙄😑

Anonymkode: 540e5...3f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er 25 😅 Så er nok ikke overgangsalder 🤷🏼‍♀️

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...