AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #1 Del Skrevet 14. februar 2021 Har en gammel overvektig hund. jeg sliter litt med idéer på aktivisering, både som fysisk og psykisk. Hunden går på et veldig strengt kosthold, og jeg kan dermed ikke bruke godbiter. Hundeforet er ikke spennende nok til å bruke som godbiter heller... Siden den er gammel går for det meste dagene ut på å sove og få masse kos. Siden det er så kaldt ute, sliter jeg med å ta med hunden på lengere turer. Hun blir kald og vil inn. Dette er en hund som IKKE er vant til å bli kledd på, nekter å bevege seg med klær på 😂 Har et par potesokker i stoff som fungerer til å holde salt unna potene, men de holder ikke varmen heller... hun har veldig fluffy pels, så å pakke på noe klær som gjør pelsen flat tror jeg virker mot sin hensikt også. Det som er dumt er at hun ikke har noe pels på magen... Før har jeg pleiet ta godbiter i noen leker, leke søk osv for psykisk aktivisering. Det går jo ikke lenger nå 😩 Fikk beskjed av dyrlegen og også holde meg unna slanke godbiter, for de inneholder mer enn foret, og da må hun få enda mindre mat, og dermed ikke få fyllt opp magen på tørrforet og føle seg mett Noen som har noen idéer? Hun har også null interesse i andre hunder, «gidder» liksom ikke å leke, bare hilse 😜 Anonymkode: 99398...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #2 Del Skrevet 14. februar 2021 Har du prøvd å gå blodspor? Vi legger opp blodspor i skogen og har en fryst hjortefot eller annet type bein i enden. Når hunden har gått sporet får den ha "premien" sin en 5- 10minutters tid og så går foten tilbake i frysen. I begynnelsen måtte vi bytte hjortefoten med noe annet, men nå har hunden funnet ut at det er sånn vi gjør det og gir fra seg den uten problemer etter noen minutter. Vi kjøper bokser med blod på meny og bruker en ketchupflaske når vi drypper blodet i terrenget. Anonymkode: 9386f...413 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #3 Del Skrevet 15. februar 2021 Svømming? Veldig god trening og lite belastende for vonde ledd (som hun sannsynligvis har hvis hun er gammel og overvektig). Anonymkode: 3ddfc...9ee 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #4 Del Skrevet 15. februar 2021 Ut å gå tur, begynn med kortere turer og lengre etterhvert. Du trener ikke gå lange turer, du kan gå mange små, og gå i oppoverbakker i sakte tempo brenner kalorier. Om det er en gammel hund så er det ikke første kuldeperioden den har opplevd uten klær, så den overlever nok det og, ellers kler du på den. Fluffy pels er ikke nødvendigivs varm og da har dekken uansett en hensikt. Du tenker vel ikke på deg selv at om du har på en luftig fleece så er det mot sin hensikt å ta jakke over? Svømming og vanntredemølle er og gode alternativer om du har noen slike anlegg i nærheten. Hunder er lette å få i form, de bygger kondis mye fortere enn folk. Du kan bruke hver mating som en mulighet til å aktivisere med det tørrforet den får, blir den sulten nok så syns den det er verdt det. Mye av morroen er hvordan du serverer maten, ikke hvor god den er. Og ikke lag unnskyldninger på vegne av hunden, det er en hund. Det er ene og alene ditt ansvar å få den i form igjen. Anonymkode: 01862...215 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #5 Del Skrevet 15. februar 2021 hva mener du med gammel? Min hund "sluttet" å gå tur når hun passerte 11. Nå er hun 13 og vi går bare i rusletempo. Hun er gjerne med på en litt lengre tur, men farten er lav. Hun klarer heller ikke løpe lenger annet enn noen få meter. Jeg tenker det er helt greit, hun er virkelig en gammel hund. Hun er eldre 2 år eldre enn forventet levealder for rasen. Min hund er også fluffy med underpels og det holder i massevis med et vindtett refleksdekken for en times tur i de temperaturene vi har hatt. Rundt minus10-15 Anonymkode: 9694e...f26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 15. februar 2021 #6 Del Skrevet 15. februar 2021 Hvis du bor på Sørlandet kan jeg anbefale Laila Skjulestad og hennes metoder. Hvis ikke så anbefaler jeg deg å finne en regabiliteringsterapaut i området der du bor. Svømming, massasje og laserbehandling av gamle ledd gjør underverker! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #7 Del Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har du prøvd å gå blodspor? Vi legger opp blodspor i skogen og har en fryst hjortefot eller annet type bein i enden. Når hunden har gått sporet får den ha "premien" sin en 5- 10minutters tid og så går foten tilbake i frysen. I begynnelsen måtte vi bytte hjortefoten med noe annet, men nå har hunden funnet ut at det er sånn vi gjør det og gir fra seg den uten problemer etter noen minutter. Vi kjøper bokser med blod på meny og bruker en ketchupflaske når vi drypper blodet i terrenget. Anonymkode: 9386f...413 Oj dette skal jeg prøve!! 😄 kjempe smart! Kjøper man blodet i ferskvare disken, eller hvor i butikken finner jeg dette? Tusen takk for tips! 😊 ts Anonymkode: 99398...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #8 Del Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Svømming? Veldig god trening og lite belastende for vonde ledd (som hun sannsynligvis har hvis hun er gammel og overvektig). Anonymkode: 3ddfc...9ee Er helt enig i at svømming er bra, men er fortsatt litt usikker da hunden hater vann 😕 nekter være med ut i vannet på sommeren, og hater å bli badet eller spylt labbene i dusjen 🙈 er til og med brå nekt om det regner ute... Hun er heller ikke noe glad i å bli fønet, og har litt problem pels etter at livmoren er fjernet pga betennelse. Jeg er helt enig svømming er bra, men usikker på om alt det andre vil bli for stressende for hunden 😕 ts Anonymkode: 99398...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #9 Del Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ut å gå tur, begynn med kortere turer og lengre etterhvert. Du trener ikke gå lange turer, du kan gå mange små, og gå i oppoverbakker i sakte tempo brenner kalorier. Om det er en gammel hund så er det ikke første kuldeperioden den har opplevd uten klær, så den overlever nok det og, ellers kler du på den. Fluffy pels er ikke nødvendigivs varm og da har dekken uansett en hensikt. Du tenker vel ikke på deg selv at om du har på en luftig fleece så er det mot sin hensikt å ta jakke over? Svømming og vanntredemølle er og gode alternativer om du har noen slike anlegg i nærheten. Hunder er lette å få i form, de bygger kondis mye fortere enn folk. Du kan bruke hver mating som en mulighet til å aktivisere med det tørrforet den får, blir den sulten nok så syns den det er verdt det. Mye av morroen er hvordan du serverer maten, ikke hvor god den er. Og ikke lag unnskyldninger på vegne av hunden, det er en hund. Det er ene og alene ditt ansvar å få den i form igjen. Anonymkode: 01862...215 Om vi er ute i mer enn 15 min, så står bare hunden å tripper pga kulde på potene, og skjelver og nekter gå videre 😕 Hunden er såpass liten og gammel og er nok ikke flink til å regulere varme... jeg vil ikke presse hunden hardt til å prøve få den vandt til kulde. Fluffy pels med underull skal varme, og man skal ikke pakke på de klær, for det kan gå mot sin hensikt å pakke pelsen flat. Man kan ikke sammenligne fleece på menneskehud med dobbel coated pels... Om jeg skulle kledd på hunden, så måtte det vært noe som varmer mer enn en dobbel coated pels. Dvs en veldig tykk dekken/ genser. Og det kan bli problemer med en gammel hund som aldri har blitt vandt til å kles på. Hunden taklet også kulde bedre i sine yngere dager, så kan ikke bare regne med at dette er den vandt til og det går bra. Jeg kommer nok til å prøve blodspor så fort temperaturen gjør det mulig for hunden å være ute litt lenger av gangen. Inntil det tar jeg gjerne imot tips til å aktivisere hunden både fysisk og psykisk inne 😊 På hvilken måte lager jeg unnskyldninger, jeg spør om tips med hensyn til en gammel hund? Og ja, jeg vet det er mitt ansvar, hva tror du jeg driver med nå liksom? ts Anonymkode: 99398...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #10 Del Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): hva mener du med gammel? Min hund "sluttet" å gå tur når hun passerte 11. Nå er hun 13 og vi går bare i rusletempo. Hun er gjerne med på en litt lengre tur, men farten er lav. Hun klarer heller ikke løpe lenger annet enn noen få meter. Jeg tenker det er helt greit, hun er virkelig en gammel hund. Hun er eldre 2 år eldre enn forventet levealder for rasen. Min hund er også fluffy med underpels og det holder i massevis med et vindtett refleksdekken for en times tur i de temperaturene vi har hatt. Rundt minus10-15 Anonymkode: 9694e...f26 Min hund er 12 år og er bare rusletempo her også Løpingen er også bare noen få meter 😅 Hunden min har også hatt puste problemer hele livet, pga feil avl (blandingsrase...) Skulle ønske min hund også klarte 1 times tur som før 😕 Her er også tempen minus 10-15. Det går det ofte til så fort tempen er på pluss siden.. men nå er det vanskelig 😅 ts Anonymkode: 99398...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #11 Del Skrevet 15. februar 2021 Troyamin skrev (6 timer siden): Hvis du bor på Sørlandet kan jeg anbefale Laila Skjulestad og hennes metoder. Hvis ikke så anbefaler jeg deg å finne en regabiliteringsterapaut i området der du bor. Svømming, massasje og laserbehandling av gamle ledd gjør underverker! Det skal jeg sjekke ut, takk! 😊 ts Anonymkode: 99398...285 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #12 Del Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Oj dette skal jeg prøve!! 😄 kjempe smart! Kjøper man blodet i ferskvare disken, eller hvor i butikken finner jeg dette? Tusen takk for tips! 😊 ts Anonymkode: 99398...285 De har det i frysedisken. Det er en boks på 500g som er merket matblod. Anonymkode: 9386f...413 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #13 Del Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): De har det i frysedisken. Det er en boks på 500g som er merket matblod. Anonymkode: 9386f...413 Takk! 😁 ts Anonymkode: 99398...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå