Tamina82 Skrevet 14. februar 2021 #1 Skrevet 14. februar 2021 (endret) Vi har et utehus på godt over 100 kvadrat som fulgte med huset da vi kjøpte. Det er som huset, over 100 år gammelt, men til forskjell fra huset, som et totalrenovert er ikke uthuset gjort stort med på 100 år 🙈 annet enn malt på utsiden og har fått ny ytterdør og noen nye vinduer de siste fem årene. Utehuset har på et tidspunkt vært tjenestebolig, men bakre del, som et adskilt fra fremre del, har det vært dyr i. De som bodde her hadde så vidt startet på renovering av uthuset da de gikk fra hverandre og solgte. Nå har vi lyst å ta opp der de begynte. Men vi er begge i helseyrker og eier ikke kunnskap om renovering. Det meste vi har gjort av slikt opp igjennom årene er å skiftet lister og male. Mannen min jobber betydelig mye mer enn meg og jeg har sagt at det skal bli mitt prosjekt 😅🙈 Så. Noen som har noen smarte bøker å anbefale? Vi har det ikke travelt, så tenker at veien får bli til mens jeg går, og planene er å gjøre det meste som jeg lovlig kan gjøre, selv. De forje eierne hadde akkurat begynt med å legge vindsperre (tror jeg det er 😅) under blikktaket på loftet. Så jeg tenker jeg fortsetter der. Det lekker rundt pipa, så der har vi sagt at vi må ha en blikkenslager inn til sommeren og få tettet. Men jeg vil starte å isolere taket i fremme del, frem til der pipa er. Hvor finner jeg bøker som er lett leselig for en newbie med ti tommeltotter. Som forklare skritt for tritt hva som må gjøres? Er det lett å gjøre feil med isolering? Ser noen steder at det anbefales å overlates til fagfolk, da feil blir dyrere i lengden. Det er er jo gjerne sider som selvsagt vil selge deg deres produkter og også gjerne tilbyr deg arbeidsfolk i samme slengen. Det er mye som skal gjøre. Vi må isolere både vegger og tak (noen få rom er isolert og uten å vite sikkert, regner vi med det er med aviser og halm, med tanke på aldren). Vegger og gulv er i så dårlig forfatning at de også må byttes. Utvendig borkledning også på sikt, men utvendig har det blitt malt gjevnlig, så det haster ikke? Men jeg ønsker å ta ting for ting og sette med inn i. Å lese meg opp på hele prosessen med alle disse tingene på en gang, blir nok demotiverende, så har lyst å gjøre meg ferdig med litt etter litt. Slik at vi faktisk ser en fremgang. Med isolerte tak blir det brått litt triveligere og lunere der inne og videre arbeid vil nok gå lettere. Hjelp meg i gang 😅 Endret 14. februar 2021 av Tamina82 Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #2 Skrevet 14. februar 2021 hva med å lage en uisolert hems føverst og isolere denne i gulvet med luke opp, sånn at dette fungerer som isolering av taket? Anonymkode: 3898d...3db
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #3 Skrevet 14. februar 2021 Bare å veive noe papp rundt det. Anonymkode: 0eea7...80d
Tamina82 Skrevet 14. februar 2021 Forfatter #4 Skrevet 14. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): hva med å lage en uisolert hems føverst og isolere denne i gulvet med luke opp, sånn at dette fungerer som isolering av taket? Anonymkode: 3898d...3db Loftet er ganske stort og med ordentlig trapp opp. Det er det rommet vi ser har mest potensiale med en fantastisk utsikt og et stort rom vi tenker kan brukes til fest/selskap eller der ungene kan samle venner når de blir større. Rommene i første etasje er små, og på sikt tenker vi det kanskje kan bli et eller to soverom der, til gjester. I tillegg til oppbevaringsrom og arbeidsrom (verktøysrom), siden vi har lite lagringsplass i hovedhuset (annet en uisolert kjeller). Endret 14. februar 2021 av Tamina82
Tamina82 Skrevet 14. februar 2021 Forfatter #5 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bare å veive noe papp rundt det. Anonymkode: 0eea7...80d 😅👌 Høres bra ut. Det skal jeg klare.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #6 Skrevet 14. februar 2021 Tamina82 skrev (6 minutter siden): 😅👌 Høres bra ut. Det skal jeg klare. Det blir fuktighet på innsiden av blikktak. Så papp blir vel vått? Anonymkode: b2424...f77
Tamina82 Skrevet 14. februar 2021 Forfatter #7 Skrevet 14. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det blir fuktighet på innsiden av blikktak. Så papp blir vel vått? Anonymkode: b2424...f77 Jeg tok ikke dette svaret seriøst. Mulig det skal papp opp der også 🤷♀️ men det skal vell flere ting, som fuktsperre, vindsperre m.m. som også skal opp. Endret 14. februar 2021 av Tamina82
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #8 Skrevet 15. februar 2021 Hvis dere har tenkt å bruke dette bygget som et vanlig hus, med oppvarming og slikt, hadde jeg byttet hele taket og laget et standard luftet saltak med takstein. Koster litt penger, da. Anonymkode: 1fc78...119
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå