Gå til innhold

Lese før skolestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan deres seksåring lese eller kunne deres det før de begynte på skola. MIn kan det ikke og skulle ønske han kunne, men han har ikke knekt koden enda. Føler meg litt mislykket, men vet at unger er jo så forskjellige og at dette er bare tull av meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men mine søstres kunne ikke lese før skolen. De kunne skrive navnet sitt, og navnet på foreldrene. Men dette lærte de av foreldrene.

Selv kunne jeg lese da jeg var 4, men det er ikke vanlig.

Slapp av. Barnet ditt lærer snart å knekke koden. Du er da ikke mislykket. Noen barn lærer kunsten å lese fortere enn andre. Andre lærer tallforståelse fortere enn andre. Vi er alle forskjellige, og bra er det. ;)

Skrevet

Min samboers nevø og niese kunne ikke lese da de begynte på skolen (men de er ikke videre interessert i bøker heller). Mitt inntrykk er at dette er omtrent 50/50. Selv kunne jeg lese da jeg var 4 (og Mamma da hun var 3), broren min derimot lærte ikke å lese før han begynte på skolen. Kan ikke se at det har "skadet" ham på noen måte, han er veldig intelligent, ferdig utdannet revisor og har startet sitt eget firma. Du er selvsagt ikke mislykket. Barn er forskjellige.

Skrevet

Takk for svar! Vi har lest for han siden han var baby og holdt på med bokstaver etc som lek. Han kan skrive flere ord og navn og kan alfabetet, men lese og skrive kan han ikke. Forstår egentlig ikke hva vi har gjort feil annet enn at barn er forskjellig og noen er klar for det tidligere. Han er ellers veldig smart unge og tar ting fort.

Skrevet

Ja, det er nå bare sånn noen barn er. Foreldrene våre leste alltid masse for oss da vi var små (og forskning sier jo at barn som blir lest for lærer å lese tidligere), likevel var det altså såpass stor forskjell på meg og broren min, selv om vi fikk akkurat samme oppvekst. Det er ikke noe dere har gjort feil. Husk at også barn har interesser. Kanskje er ikke sønnen din så interessert i bokstaver og bøker (enda). Men du skal se at lesingen din har dannet et grunnlag som vil komme ham til gode uansett. Han knekker nok lesekoden snart, og blir nok en liten lesehest akkurat som meg og broren min. :)

Skrevet

Derfor skal han jo nå begynner på skolen - for å knekke koden! ;)

Syns ikke dere skal pushe så veldig på det jeg - for det kommer! :Nikke:

Det har ingenting med å være mislykket å gjøre...

Skrevet

Enig at du ikke skal bekymre deg. Jeg kan også ta eksempel fra min egen søskenflokk. To av mine søstre lærte nemlig å lese samtidig, selv om det er to år mellom dem. Da var den ene 6 år, mens hun andre var 8 år. Selv om min ene søster hadde litt vansker med å lære å lese (var altså 8 år), så har hun ikke hatt noen som helst problemer senere i livet. Begge mine søstre har gått på universitet og er intelligente og oppegående. Så akkurat når de klarer å lære seg å lese tror iallefall ikke jeg har så mye å si. Barn utvikler seg veldig forskj i den alderen, og det er som du selv sier snakk om å knekke koden.

Selv lærte jeg vel å lese da jeg begynte på skolen. Selv om mine foreldre er høyt utdannete og jeg hadde eldre søsken, så var det ikke noe press på meg at jeg skulle lære det før skolestart. Er det ikke derfor de begynner på skolen, nemlig for å lære slikt?

Skrevet

Jeg lærte meg selv å lese da jeg var 5. Det var tre stykker i klassen min som kunne lese når vi begynte i første klasse, så jeg tror ikke det er vanlig!

Skrevet

De fleste i en 1.klasse kan ikke lese. Mange kan skrive navnet sitt, men ikke stort mer enn det. På den skolen jeg jobber nå er det vel 2 av 18 stk i 1. klasse som kan lese.

Å føle seg mislykket fordi barnet ditt ikke kan lese er jo bare dumt. Husk at det er jo en grunn for at de begynner på skolen! =)

Skrevet
De fleste i en 1.klasse kan ikke lese. Mange kan skrive navnet sitt, men ikke stort mer enn det. På den skolen jeg jobber nå er det vel 2 av 18 stk i 1. klasse som kan lese.

Å føle seg mislykket fordi barnet ditt ikke kan lese er jo bare dumt. Husk at det er jo en grunn for at de begynner på skolen! =)

Enig med Kristin S. Som regel så er det bare et par som kan å lese før de begynner i 1 klasse.

Min datter kunne ikke lese før hun begynnte på skolen, hun kunne skrive eget navn, mamma, pappa, søster, osv

Nå går hun i 4 klasse, og da hun tok Carlstens lesetest i våres, leste hun uten feil, og raskest av hele klassen.

Det viktigste er oppfølging hjemmefra, spesielt når de begynner med lesetrening i 2 klasse, og det å lese mye til barnet ditt.

Skrevet

Det er sant som flere her sier at mange ikke kan lese når de begynner på skolen og det er jo satt av mye tid til leseopplæring på skolen. Mine nieser og nevøer kunne lese når de begynte på skolen, og det kunne søsknene mine og jeg også, men så er hele familien ganske så opptatt av bøker også da. Tror virkelig ikke det gjør den store forskjellen for barnas læring videre om de kan lese før de begynner på skolen eller ikke. Har undervist på barneskole selv og det er bare sånn at noen bruker lengre tid på å knekke koden enn andre og de får behørig hjelp til av lærerne sine.

Så slapp av, og vent en stund så leser barnet ditt som bare det! :klem:

Skrevet

Jeg fikk ikke lov til å lære å lese før skole, jeg.. (og jeg var 7 1/2 da jeg begynte)

Jeg tagg og bad mine foreldre om å "fortelle meg", men de avfeide meg med at slikt skulle man ikke bry seg med før man hadde begynt på skolen..

Jeg kom på skolen og kastet meg over min lærer.. som heldigvis forbarmet seg over meg og forklarte meg poenget.. To uker etterpå leste jeg min første bok..

Og meg har det virkelig blitt bokorm av.. så..

Gjest Madeline
Skrevet

Ingen av barna mine kunne lese da de begynte på skolen, men alle kunne alfabetet på rams, kunne skrive alle bokstavene og de kunne skrive en del ord. Vi har alltid lest mye for ungene og det har gjort at de er glad i bøker, men de kunne altså ikke lese da de begynte på skolen. De lærte det greit da de begynte med leseopplæring og spesielt jentene mine er blandt de beste i klassen til å lese. Jeg hadde inntrykk av at nesten ingen kunne lese da de begynte i 1. klasse. Så det er ingen ting å bekymre seg over, tvert imot, det er helt normalt. Men når de begynner med leseopplæring på skolen er det veldig viktig at foreldrene følger godt opp hjemme.

Skrevet

Jeg har et barn på 8 år. han kunne ikke lese når han begynte på skolen, han var ikke interessert heller, men oi så gøy det var når de satte sammen bokstaver på skolen :)

Skrevet

Min 6åring kan skrive navnet sitt og det er vel det. Hun kjenner igjen ca. halvparten max. av alfabetet. Så lese og skrive er langt fram enda. Selv kunne jeg lese da jeg var 4, takket være en mye eldre storesøster som likte å leke skole med meg ;)

Storebroren hennes kunne heller ikke lese eller skrive da skolen begynte, men knakk koden før jul første året.

Skrevet

Å knekke koden har sa vel ingentung med insatsen til foreldre å gjøre. Det er barnets modenhet som styrer dette. Vi kan selvfølgelig legge til rette for barnets lesing, ved å lære det bokstaver osv, men selve kodeknekkingen kommer ikke før barnet er klar for det. Noen knekker koden når de er fire, mens andre gjør det ikke før i andre/tredje klasse. Gjennomsnitsbarnet tror jeg knekker koden i løpet av førsteklasse. Jeg tror du heller gjør det verre for barnet ved å presse det.

Gjest Embla s
Skrevet

Syns ikke foreldre skal pushe barna sine på dette før de begynner på skolen! Hvis han ellers er "smart og tar ting fort" har han jo et kjempefint utgangspunkt for å klare seg bra!

Også blir jeg litt provosert av foreldre som føler seg misslykket når et ellers normalt barn ikke har lært seg å lese før skolestart. Syns det høres ut som om du har litt feil fokus i fht barnet ditt..

Skrevet

Også blir jeg litt provosert av foreldre som føler seg misslykket når et ellers normalt barn ikke har lært seg å lese før skolestart. Syns det høres ut som om du har litt feil fokus i fht barnet ditt..

Helt enig. Hvorfor er det så viktig for deg at barnet kan å lese før skolestart?

Skrevet

Det er svært få som går ut av barnehagen og som kan lese.

Jeg har aldri hatt noen som kunne det.

Skrevet

Jeg kunne lese ganske bra da jeg begynte på skolen. Det gjorde at jeg syntes mye av leseundervisningen var superkjedelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...