Gå til innhold

Barnefar og eks-svigermor vil ha med barnet vårt på flyreise nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar og hans foreldre skal sammen med vårt felles barn ta fly og besøke en nær slektning. Er dette innafor nå i disse Covid-tider? Barnet vårt er 9 år. Jeg er litt skeptisk. Jeg jobber i helsevesenet og er redd for smitte, og at jeg kan bringe det videre på jobb. Det er ikke mye smitte i byen de skal til.

Anonymkode: a55dc...0dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tester vel regelmessig ettersom du er i helsevesenet?

Å fly er I seg selv ikke risikofylt. 

Anonymkode: 6c946...ef9

• Liker 5
Skrevet

Det spørs jo helt hvor de skal fly og hvorfor. Skal de fly innenlands? Det er mye mer ok enn å fly utenlands. Skal de besøke f.eks. en eldre slektning? Det kan jo være en "nødvendig reise", hvis personen kanskje ikke har så lenge igjen. Vanskelig å si uten mer informasjon.

Anonymkode: 8b476...129

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i Nord-Norge. Det er få som reiser med fly nå, så det er god plass til avstand mellom folk på flyet og lite folk på flyplasser.

En kollega som nettopp måtte til Oslo pga undersøkelse  hos spesialist, sa han traff færre folk på Gardermoen enn på ettermiddagshandlinga på Rema til hverdags (og vi bor i liten by). Niåringen din vil takle munnbind og det med avstand helt fint. Så lenge flyreisen er innenlands ville jeg vært ok med det.

Anonymkode: 09fe9...32f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du tester vel regelmessig ettersom du er i helsevesenet?

Å fly er I seg selv ikke risikofylt. 

Nei, det er ingen rutiner på det her. Vi tester ved symptomer, ikke for moroskyld.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det spørs jo helt hvor de skal fly og hvorfor. Skal de fly innenlands? Det er mye mer ok enn å fly utenlands. Skal de besøke f.eks. en eldre slektning? Det kan jo være en "nødvendig reise", hvis personen kanskje ikke har så lenge igjen. Vanskelig å si uten mer informasjon.

Ingen nødvendig reise. Kun for hygge. Innenlands. Hadde aldri akseptert utenlands.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er ingen rutiner på det her. Vi tester ved symptomer, ikke for moroskyld.

Det er jo ingen som tester for "moro skyld", jeg snakker om ekstra testing uten symptomer for å være mer sikker. Det har jeg gjort flere ganger, f.eks. før jeg skulle til noen i risikogruppen. Hadde alle testet seg mer, hadde vi jo sluppet mange problemer, da de fleste ikke har noen symptomer.

Du kan vel uansett ikke bestemme hva barnefar gjør, men du kan be dem være forsiktige og teste seg når de er tilbake. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ingen som tester for "moro skyld", jeg snakker om ekstra testing uten symptomer for å være mer sikker. Det har jeg gjort flere ganger, f.eks. før jeg skulle til noen i risikogruppen. Hadde alle testet seg mer, hadde vi jo sluppet mange problemer, da de fleste ikke har noen symptomer.

Du kan vel uansett ikke bestemme hva barnefar gjør, men du kan be dem være forsiktige og teste seg når de er tilbake. 

Vi er hos pasienter i risikogruppen hver eneste dag. Her testes vi kun ved symptomer.

Joda. Jeg kan faktisk det, fordi han skal ha barnet på mine dager for å få til denne reisen. Jeg har sagt det er greit, men med litt blandede følelser omkring det.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er jo unødvendig testing du driver med. Det hjelper ingenting at du tester deg før du besøker noen. Ikke rart det er kø, når folk er så evneveike. 

Anonymkode: 1b097...42c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo unødvendig testing du driver med. Det hjelper ingenting at du tester deg før du besøker noen. Ikke rart det er kø, når folk er så evneveike. 

Anonymkode: 1b097...42c

Det er ikke kø for testing i Oslo overhodet, mange testlokaler står tomme...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke kø for testing i Oslo overhodet, mange testlokaler står tomme...

^Jeg har forøvrig testet meg privat, for egen regning.

At folk har denne holdningen til testing, synes jeg er helt vanvittig. Det virker som mange faktisk liker tiltakene og isolasjonen bedre.

• Liker 3
Skrevet

Problemet med testing uten symptomer er at du fort kan få et falsk negativ svar. Vi ser stadig folk som tester og får negativt svar, og så venter de noen dager hvor de får mer og mer symptomer og da er positivt svar.  Du kan derfor lett være smittet og få et negativt testsvar, dra på besøk også kommer symptomene og positivt svar etterpå. Det er en grunn til at vi har karantene tid. 

Anonymkode: 10dfb...240

• Liker 2
Skrevet

Her i Oslo blir vi jo spesifikt oppfordret til å teste helt uavhengig av om vi har symptomer eller ikke. Jeg skal teste meg i morgen fordi jeg har planer om å reise på vinterferie. Har ingen annen grunn til å teste meg. Her er det ingen kø og jeg er ikke evneveik.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo subjektivt om man mener det er innafor. 

Det er lov, og hva far velger av ting som er lov når han har barnet har ikke du noe med. 

Anonymkode: d4a2a...838

Skrevet

Ja, det synes jeg er innafor.

Anonymkode: 65e48...427

• Liker 2
Skrevet

Rettelse: eks svigermor = farmor. 

Anonymkode: 02366...1a5

• Liker 2
Skrevet

Finnes ikke utrygt :)

Jeg har flydd en god del det siste året. 

Det er bedre plass på flyplassene enn din lokale Rema1000 en gjennomsnitlig formiddag, og de er ekstremt nøye på renhold og desinfisering. 

Det er gode rutiner på flyene, alle bruker munnbind, luften blir resirkulert, og en flytur er mye tryggere enn en tur med en lokal bybuss. 

Bare unngå en avgang som "korresponderer" med wizz fly fra Polen. Der havnet jeg tett i tett med småfulle, hostende, polakker på arbeidsutveksling, som neppe hadde vært i nærheten av en koronatest før avreise. 

Anonymkode: 32109...c26

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Rettelse: eks svigermor = farmor. 

Anonymkode: 02366...1a5

Haha! Spiller det for svarte noen rolle? Farmor= bestemor? Bestemor= mor til far? Altså heeeeregud 🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er jo subjektivt om man mener det er innafor. 

Det er lov, og hva far velger av ting som er lov når han har barnet har ikke du noe med. 

Anonymkode: d4a2a...838

Som sagt: Det gjøres på mine samværsdager 😉😉

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som sagt: Det gjøres på mine samværsdager 😉😉

Men er ikke det veldig relevant informasjon i HI? Der snakker du jo utelukkende om smitte. Så jeg forstår ikke hvorfor dette med hvem sine dager det er er plutselig blir viktig informasjon? 

Anonymkode: 32109...c26

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...