Gå til innhold

Hva er det med folk som kjøper dyre biler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er dem som kjøper nye biler i 600.000++ kroners klassen, også relativt unge folk som gjerne enda ikke er etablert med bolig eller har andre ting på stell. Det jeg lurer på er: Hva er det som foregår i huet på dem? Har de noen gang regnet på hvor mye bilen faktisk koster dem? Det kan de umulig ha gjort, eller forstått omfanget av.

Det ene er hva selve lånet koster i renter og nedbetaling. Men utover dette så har man også et stort verditap fra måned til måned som må regnes inn i prisen. Så snart man har registrert bilen i navnet sitt og de to siste bakhjulene har rullet ut av porten i forhandlerens butikk, så er det et enormt verditap bare der. Flere titalls tusen tapt. Videre så har en slik bil så høy verdi at man nesten må ha fullkasko for å ikke risikere å stå som gjeldsslave om bilen totalvrakes. Regner med at banken har det som krav for lånet. Og dess høyere verdi som skal kaskoforsikres, dess høyere blir forsikringsprisen.

Så er det dette med risikoene. Når garantien på bilen går ut, så er den fortsatt verdt ganske mye penger. La oss si man får et motorhavari eller en annen stor feil som plutselig koster 50.000kr å fikse, så har man ikke mulighet til å skrote bilen, og kjøpe ny. For bilen har fortsatt en verdi selv med havarert motor som antagelig sier at det lønner seg mer å reparere den, enn å skrote den. Med en billig bil så taper man bare maks det kan kunne solgt bilen for. Med dyr bil, taper man det det koster å utbedre feilene.

Når alle kostnader og verditap er lagt sammen så koster det fort en bileier kanskje 10.000kr (om ikke mer) i måneden å ha en slik bil, stående parkert hjemme. Så kommer utgifter til eventuelt drivstoff og bompenger på toppen av dette etterhvert som man kjører.

Og da spør jeg: Hva er det som er så unikt med å kjøre rundt i en flott, nyere bil, kontra en eldre billig bruktbil, at det er verdt 10.000kr++ i måneden? Om jeg hadde hatt 10.000kr ekstra i måneden å rutte med, så skulle jeg ha klart å disponere de på måter som ville gitt så mye mer livsglede, enn å kjøre i en ny, dyr bil. Jeg kunne hatt hytte, jeg kunne reist mer, jeg kunne ha spist oftere ute på restaurant. Jeg kunne kanskje gått ned i stillingsprosent og brukt tiden mer på hobbyer. Jeg kunne handlet nesten det jeg ville ha uten å se på prislappen. Jeg kunne ha kjøpt drømmeboligen. Hva er det som er så flott med å kunne kjøre rundt i en dyr bil, at folk gir slipp på alle de andre kvalitetene de heller kunne brukt pengene til?

Tror disse førerne seriøst at de blir "lagt merke til" på veien, at damene snur seg etter dem og sikler om å få sitte på? Er det naboene de prøver å misunne? Hver gang jeg møter på noen med en nyere bil som de er stolt over så tenker jeg bare "Du er dum og impulsiv du, som gjør slike feilinvesteringer i livet". Ikke "heeeey du var kjekk med den flotte bilen din!"

Nei, jeg er ikke misunnelig i det heletatt. Jeg kunne refinansiert og tatt ut en ny bil imorgen om det var dette det sto på. Med litt refinansiering av boliglån og ved å skyte inn midler jeg har. Men sålenge jeg har en fungerende bil, som gir meg nøyaktig de samme mulighetene som en dyr bil, så havner noe slikt laaaaangt nede på prioriteringslisten.

Anonymkode: de5dd...575

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men sålenge jeg har en fungerende bil, som gir meg nøyaktig de samme mulighetene som en dyr bil, så havner noe slikt laaaaangt nede på prioriteringslisten.

Så finnes det andre mennesker som har bil høøøøøøøyt oppe på prioriteringslisten.

Meg feks.

Finnes folk som kan kjøpe bil uten å refinansiere også. 

Skrevet

Kan ikke bare folk få kjøpe den bilen de har lyst til? Er ikke dine penger som blir brukt.

• Liker 32
Gjest Føsleguri
Skrevet

Hvorfor bryr du deg om hvor dyr bil andre kjøper? 

Skrevet

Kjøpte meg ny bil i prisklassen du nevner, 700k kostet den faktisk. At noen skal «snu seg etter bilen» har ikke engang falt meg inn (har kjøpt en Volvo stasjonsvogn så tviler på noen snur seg etter den - biler er dyrt i disse dager!) 

Den er en av verdens tryggeste biler. Jeg har barn, så det er viktig for meg at den er trygg. Vi kjører mye på fjellet så da må den være sikker på vinterføre, ha firehjulsdrift, og det er greit å ha en ny bil som det mer eller mindre er garantert ikke har noen problemer når du kjører kolonne i minus 20 grader med to unger i baksetet. 

Jeg liker å kjøpe en ny bil. Selgeren var super hyggelig og følger godt opp for å se om det er noe trøbbel jeg trenger hjelp til. Jeg orker ikke forholde meg til folk på Finn som kan være mer eller mindre seriøse, styre med nav kontrollert bruktbil, og forholde meg til en garanti som snart går ut. Og, jeg kunne «spekke» bilen akkurat som jeg ville (farge, utstyr, motor etc). 

Jeg blåser i om bilen koster 700k. Når jeg har penger til det, hvorfor skal jeg styre og stresse og få noe annet enn akkurat det jeg vil ha bare fordi jeg sparer noen kroner. 

Ikke alle setter penger øverst på listen og skal spinke og spare for enhver pris. Tror du jeg er dum og ikke forstår omfanget av mine egne beslutninger (dine ord)? Fint om du kan forklare meg hvordan jeg kan kjøpe meg mer livsglede ved å kjøpe en bil som er 10k billigere i måneden 🤪 har vel egentlig alt jeg trenger i livet allerede. 

Slutt å tillegge folk egenskaper som at du tror de vil «bli lagt merke til» etc... vi disponerer alle pengene våre som vi selv vil. Også du. Og om folk kjøper seg bil for å kompensere for noe, kan du ikke bare la de gjøre det uten p legge deg opp i det...?

Anonymkode: a36ce...185

• Liker 13
Skrevet

Vi har biler fra 2,300.000 til 3,700.000,- ingen er kjøpt med lån. De får service hvert halv år. P

Anonymkode: 0168b...ae9

• Liker 3
Skrevet

Tenker at det er ikke noe du ts trenger å bekymre deg for. Folk kjøper de bilene de har lyst på. For noen er bil faktisk mer enn bare en fremkomstmiddel. For min egen del er det masse følelser relatert til bilen jeg til en hver tid har. Derfor bruker jeg penger på det også. Hver med sitt, sier jeg.

Anonymkode: 7cca2...ad2

• Liker 3
Skrevet

Ja, og hvorfor kjøpe dyre vesker når en plastpose koster to kroner på Kiwi? 

• Liker 12
Skrevet

Du nevner at du heller ville kjøpt deg hytte, reist mere eller spist oftere på restaurant, men hvorfor er det bedre enn å kjøpe en dyr bil. Jeg hadde heller kjøpt meg en dyr bil enn en hytte, da hyttelivet ikke er noe for meg, men klarer fortsatt å forstå at folk har forskjellig interesser og at noen heller foretrekker hytteliv eller å reise.

Anonymkode: e470e...ef3

• Liker 10
Skrevet
Dævendøtte skrev (1 time siden):

Så finnes det andre mennesker som har bil høøøøøøøyt oppe på prioriteringslisten.

Meg feks.

Finnes folk som kan kjøpe bil uten å refinansiere også. 

Men da er du sikkert ikke de TS sikter til.. regner med du har egen bolig og er etablert

Anonymkode: 35436...475

• Liker 2
Skrevet

Reagerer selv på de som kjøper dyr flott bil, men ikke har EK til å kjøpe bolig...selv om de vil ha egen bolig så blir bil pri.1

Anonymkode: 35436...475

• Liker 2
Skrevet

De har liten pikk.

Anonymkode: 1663c...797

• Liker 5
Skrevet

Hvor mange unge mennesker er det egentlig uten egen bolig eller sparepenger som kjøper dyre biler?

Jeg kjenner ingen. Statistikken tilsier jo at flere og flere unge, spesielt i byene, som ikke tar lappen i det hele tatt. Oslo er jo blitt helt umulig for folk med bil, med mindre man har parkering/garasje, og det følger boliger man eier. 

Så her er det stort sett mennesker med god økonomi og det meste på stell som kjøper seg dyre biler. Noen dyre biler du ser er kanskje også leaset. 

Så jeg vet ikke helt hvor du har dette fenomenet fra?

• Liker 2
Skrevet

Jeg lurer på hva TS kjører og årsmodell😅 

Anonymkode: 33036...f55

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg lurer på hva TS kjører og årsmodell😅 

Anonymkode: 33036...f55

sikkert en lada fra 1975🤣

Anonymkode: a2ee4...b66

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

sikkert en lada fra 1975🤣

Anonymkode: a2ee4...b66

De er mye dyrere enn du tror.

Anonymkode: 084a3...aff

• Liker 1
Skrevet

Noen bruker penger på hest, katt og hund. Jeg bruker penger på bil. 

Det handler om interesse for min del. Det er ikke bare et fremkomstmiddel, men noe jeg bruker tid på å holde i stand, vedlikeholde, osv.

Det handler om kjøreglede. Jeg koser meg i min nye bil. Har hatt tre splitter nye biler og en som var to år gammel, fra jeg var 26-32 år. Kjøpte hus og fikk barn først. 

Og nå på vinterstid må jeg si det er ekstra godt å sette seg inn i varm bil, varme i rattet, slipper å skrape av is, og den har i tillegg massasje i setene, kjører selv på auto, både fart og plassering i vegbanen. Parkere selv osv. Praktisk med nye apper, blir bedre lyd med Spotify rett i bilen. Gode høyttalere.

Det er kjøreglede for meg! Og det kan jeg ikke få i en 10 år gammel bil som også hadde fraktet meg fra A til B.

Anonymkode: 7c912...a84

• Liker 4
Skrevet

Du gjør den klassiske tabben at du definerer andres glede ut i fra egne preferanser.

Jeg er som deg - bil er et nødvendig fremkomstmiddel, noe jeg ikke legger penger i, selv om jeg kunne kjøpt en Tesla kontant på dagen. Vesker og smykker derimot, det gir meg enormt mye livsglede. Så har du venninna mi som snakker nedlatende om veskene mine, bare for å kjøpe seg skiutstyr til 20 000.... 

Det sagt, jeg er helt enig i at man bør gjøre ting i riktig rekkefølge, og reflektere over hva ting egentlig kostet. Jeg kjenner faktisk ingen som har prioritert dyre kjøp før de har bolig med mer på stell. 

Anonymkode: cd139...042

• Liker 8
Skrevet

Dette går vel på hvilke prioriteringer man han, gjør det ikke? For noen er dyr bil viktig, eller status - mens andre ikke bryr seg. 

Jeg kunne f.eks ikke brydd meg mindre hvilken bil jeg kjører ( så lenge den er trygg vel og merke), mens manne gjerne kunne tenkt seg en bil til rundt millionen.

Anonymkode: 52532...511

• Liker 1
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ler litt av folk som tjener halvparten så mye som meg som kjøper biler til en halv million. 

Regner med de refinansierer huset eller noe for å få råd til det. 🤣

Anonymkode: 18847...95f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...