Gå til innhold

Strikkehjelp

Plantestrikkedama

Anbefalte innlegg

Strikker en setesdalsgenser og skal starte på ermene, står at første maske alltid skal strikkes vrang men da jeg syntes dette ikke blir noe pent velger jeg å strikke den rett.. mønsteret har en «midt på erme» pil men får ikke strikketøyet og mønsteret til å stemme.. finner rett og slett ikke ut hvor midt på ermet er tross at jeg teller meg nedover en og en maske😥 genseren skal strikkes med rundfelling og siden mønsteret skal «flettes» sammen i overgang erme-bole så prøver jeg iherdig finne ut hvordan jeg skal gjøre det... er det meningen at denne merkemasken ikke skal være med i mønsteret eller hvordan er det tenkt😟 setter pris på alle svar! 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den vrange masken er for meg finest når den er sist på pinnen. Du kan jo prøve å sette en markør for starten av omgangen og forskyve maskene slik at den ikke er første maska på ny pinne og se om det blir finere. Hvis du ikke vil ha vrangmaska med så må du ha en maske mindre når du strikker, slik at du har likt antall på hver side av midtmasken. Tenk symmetri, slutten av omgangen skal speile begynnelsen. Det vil alltid bli en overgang der ny omgang begynner, denne kan bli litt mer "diskret" om du har vrangmaska, så jeg ville beholdt den.

Dersom du har f.eks 66 masker når mønsteret starter, så er det maske 1 vrangmaska, og maske 34 midtmaska. Da finner du den, og teller bakover til begynnelsen for å se hvor i mønsteret du begynner på maske 2.  På mønsteret ditt er midtmaska i bunnfargen (oker).

Anonymkode: e1425...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkemasken skal IKKE telles med når du teller ut til midten av ermet. Vrangmasken er penest å ha til slutt, den gjemmer også forsyvninger i omgangen, men kan fint strikkes slik man selv foretrekker.

Siden den her står først skal du ikke telle med første maske når du teller ut til midten.

Anonymkode: 7ad9b...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...