Gå til innhold

Takker man ikke for gaver lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dåpsgave, konfirmasjonsgave eller bryllupsgave nå for tiden. Det holdes selskap kun med nærmeste familie på grunn av corona, men vi i familien rundt som ikke kommer på selskapet gir hundrevis av kroner i gave.

Ingen har takket, ikke engang en SMS. Vi hadde håpet på takkekort, men det har ikke engang kommet en SMS. Vi ga selvsagt gave for å glede personen(e) på den store dagen, ikke fordi vi ville ha takkekort, men synes dette er stusselig.

Det er mange måneder siden nå. Har det virkelig blitt vanlig?

Anonymkode: e7f26...234

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vanlig. Her er det både takkekort og sms. 

Anonymkode: 31eb7...85f

• Liker 4
Skrevet

Nei, det vil jeg ikke si er vanlig. Det er folkeskikk, spør du meg. 

Anonymkode: 0bb5f...96a

• Liker 9
Skrevet

Nei, i det minste ikke vanlig i min omgangskrets/familie. Her takkes det for gaver

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lurt på det samme. Er ikke så gammel 😅 føler meg likevel som en 80-åring når jeg irriterer meg over manglende manerer hos folk. 

Jeg syntes det er ufint og direkte frekt å ikke en gang sende en sms og takke for gaver. Det er en trend jeg ikke liker.

• Liker 7
Skrevet

Har tenkt det samme.  Har slektninger som hjelper mamma i ny og ne og hun har jo vært takknemlig for det og gitt dem gaver/oppmerksomhet til bursdag og jul. Aldri så mye som et takk! :(   mamma nevnte det da hun var dårlig nå i jula, at det hadde hun tenkt mye på. Så jeg tok meg friheten til å si det til de det gjaldt, og sa at når ting er bedre her så håper jeg dere kan si takk. Enten at dere sender sms eller sier det når dere møter henne.  følte det var litt vanskelig, men når mamma uttrykte seg så klart så måtte jeg bare si noe. 

Og dette er voksne folk som ellers er veldig opptatt av folkeskikk og rett og galt - men å si takk? nei det satt visst langt inne..  

Selv er jeg veldig på å takke, kunne aldri falt meg inn å ikke gjøre det.  

• Liker 6
Skrevet
altflyter skrev (3 timer siden):

Jeg har lurt på det samme. Er ikke så gammel 😅 føler meg likevel som en 80-åring når jeg irriterer meg over manglende manerer hos folk. 

Jeg syntes det er ufint og direkte frekt å ikke en gang sende en sms og takke for gaver. Det er en trend jeg ikke liker.

Enig!!! Irriterer meg grønn over at mange ikke takker lenger. Ikke voksne folk en gang. Skremmende trend ja!

Anonymkode: ec077...944

• Liker 4
Skrevet

Jeg har lyst til å si ifra ved en passende anledning. Jeg tror ikke de kommer til å forandre seg men da får jeg ut irritasjonen i det minste.

Ts.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke hvor lenge siden dere sendte gave. Men vi ventet på bryllupsbildene i 12  uker (!!!) etter at vi giftet oss. Som gjorde at det tok nesten 4 mnd å få sendt takkekort. Noen tok kontakt med oss og lurte på om de ikke skulle få takk. Det var skikkelig flaut. Kan det være noe sånt? 

Flere år siden vi giftet oss altså. 

• Liker 3
Skrevet
kaleidoskop skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvor lenge siden dere sendte gave. Men vi ventet på bryllupsbildene i 12  uker (!!!) etter at vi giftet oss. Som gjorde at det tok nesten 4 mnd å få sendt takkekort. Noen tok kontakt med oss og lurte på om de ikke skulle få takk. Det var skikkelig flaut. Kan det være noe sånt? 

Flere år siden vi giftet oss altså. 

Det var i september.

Ts.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var i september.

Ts.

Det har tatt både 6 og 7  mnd før jeg har fått takkekort. Folk er skikkelig trege. Men jeg er enig. Det tar lang tid og får nesten litt følelse av at folk føler seg tvunget til å takke. 

I vårt tilfelle vurderer vi å sende ut sms da, det tok så lang tid med bildene. Men i hadde takket for gavene da vi fikk dem. Så ventet, men som sagt. Tok en evighet 

Skrevet

Vi fikk nylig takkekort fra noen som giftet seg sommeren 2019, så synes ikke september var så ille. 😅

Anonymkode: f1d8a...9b7

• Liker 1
Skrevet

Jeg er lært opp til å si takk hvis jeg får noe, takk for mat, takk for gave, takk for omtanken, osv.

Lillesøstra mi er helt forferdelig der. Sier ALDRI takk. Har hørt hu si takk et par ganger, fordi mamma sier: HVA SIER DU DA?

Tanteungen min også sier ikke takk, han er noen år eldre enn søstra mi, likevel siern ikke takk. 
2 av mine andre tantebarn i tenåringsalderen pleide å si takk når de var små. Når de fikk julegave i fjor fikk jeg ikke et eneste takk.

Så ja, jeg trur kanskje det kan ha noe med generasjonen å gjøre? Vet egentlig ikke. Vet om mange voksne som også ikke takker.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Enig!!! Irriterer meg grønn over at mange ikke takker lenger. Ikke voksne folk en gang. Skremmende trend ja!

Anonymkode: ec077...944

Jeg merker dette også når jeg sender bursdagsgaver og lignende i posten. Etter noen uker må jeg spørre «har dere fått gaven?» også svarer venner bare «Ja». Da koker det litt altså.

• Liker 1
Skrevet

Det er mangel på normal folkeskikk å takke for gaver man får.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...