AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #1 Skrevet 14. februar 2021 Hvorfor skal polyester være så pustende og bra til treningstøy, men anses som dårlig kvalitet og ikke pustende nok til klær ellers? Skikkelig forvirra. 🤔 Anonymkode: 941f6...310
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #2 Skrevet 14. februar 2021 Det handler vel først og fremst om at det ikke tar opp særlig fukt, holder formen veldig bra, ikke er mer sårbart om det er vått, tørker fort, etc. Det med at det puster så godt er vel litt sånn markedsføringsspråk, vil jeg tro. Anonymkode: e7f2a...563 2
Kvalitet Skrevet 14. februar 2021 #3 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det handler vel først og fremst om at det ikke tar opp særlig fukt, holder formen veldig bra, ikke er mer sårbart om det er vått, tørker fort, etc. Det med at det puster så godt er vel litt sånn markedsføringsspråk, vil jeg tro. Anonymkode: e7f2a...563 Men disse egenskapene er ikke det jeg tenker på med polyester 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #4 Skrevet 14. februar 2021 Kvalitet skrev (29 minutter siden): Men disse egenskapene er ikke det jeg tenker på med polyester Jeg kjøper aldri polyestertøy annet enn til trening, så dette var ikke noe generelt forsvar for polyester, bare en liten faktaoppramsing. Fra Store norske leksikon: Polyester er sterk, tåler slitasje, fuktighet, lys og varme. Smeltepunktet ligger på 265 grader celsius. Polyester er like sterk enten den er våt eller tørr. Polyester er den av de syntetiske fibrene som tåler varme best. Klær med denne fiberen vil vanligvis være merket med to prikker på symbolet for stryking på vaskelappen, noe som tilsvarer 150 grader. I vask er den som regel merket med 40–60 grader, selv om polyester i seg selv kan kokes. Polyester blir fort ren, tørker fort og blir ikke krøllete i bruk eller vask. Polyester har derimot en tendens til å lukte vondt når den kommer i kontakt med svette. Kroppsnære klær i polyester blir derfor vasket ofte. Lukten blir langt verre dersom skyllemidler har vært brukt i vask. Polyester kan behandles med ulike kjemikalier for å forhindre vond lukt. Polyester er bestandig ovenfor de fleste alkalier, syrer og løsemidler. Den er også bestandig ovenfor sopp og råte. Polyester tar opp svært lite fuktighet, rundt én prosent. Dette bidrar til at den lett blir statisk elektrisk. Dette kan motvirkes ved at man blander inn antistatiske midler. Polyester antennes ikke lett. Men er den først i en brann, smelter og drypper den og kan derfor volde mye skade. Hvorvidt polyester gir varme klær, avhenger av den måten fiber, garn og stoff konstrueres. Med mye luft rundt fibrene vil varmeisoleringen øke. Mye luft vil samtidig økte brennbarheten. Polyester tåler sol bedre enn andre syntetiske fibre. Anonymkode: e7f2a...563
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #5 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det handler vel først og fremst om at det ikke tar opp særlig fukt, holder formen veldig bra, ikke er mer sårbart om det er vått, tørker fort, etc. Det med at det puster så godt er vel litt sånn markedsføringsspråk, vil jeg tro. Anonymkode: e7f2a...563 Men synes det er litt vanskelig å forstå at det handler bare om markedsføring. Hvis f.eks. ull hadde vært bedre til høyintensiv trening, så kunne de brukt det. Ullundertøy er ikke dyrere enn superundertøy i polyester. Stemmer at det ikke tar opp fukt og jeg føler meg tørrere etter en treningsøkt med polyester enn med ull. Men når polyester brukes i andre klær, så er det ansett som dårlig, plastikk, puster ikke, lukter (det stemmer med superundertøy også da) osv. Anonymkode: 941f6...310
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #6 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men synes det er litt vanskelig å forstå at det handler bare om markedsføring. Hvis f.eks. ull hadde vært bedre til høyintensiv trening, så kunne de brukt det. Ullundertøy er ikke dyrere enn superundertøy i polyester. Stemmer at det ikke tar opp fukt og jeg føler meg tørrere etter en treningsøkt med polyester enn med ull. Men når polyester brukes i andre klær, så er det ansett som dårlig, plastikk, puster ikke, lukter (det stemmer med superundertøy også da) osv. Anonymkode: 941f6...310 Interessant, det ser ut til at jeg tok feil. Fra Store norske leksikon: I sportsklær har utvikling av fukttransport vært viktig. Klærne konstrueres slik at svetten trenger gjennom stoffet og kan fordampe, eller absorberes i det neste laget med klær. Dette er mulig fordi polyester – i likhet med andre syntetiske fibre – tar opp så lite fuktighet. Kroppen forblir dermed tørr, selv ved kraftig svette. Et eksempler på merkevarer i polyester med slike egenskaper er Coolmax. Så en veldig viktig faktor her er nok hvordan klærne er konstruert. Polyestersateng er og bli klamt og jævlig, og sateng er jo satt sammen på en helt annen måte enn teknisk sportstøy. Anonymkode: e7f2a...563
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #7 Skrevet 14. februar 2021 Polyester er bra til trening, fordi polyester transporterer svetten bort og man føler seg ikke våt. Klærne tar man av etter økten. Til hverdags blir det for klamt, elektrisk og ekkelt med polyester. Anonymkode: 51410...520
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #8 Skrevet 14. februar 2021 Orker ikke ha polyester inntil kroppen, så bruker ikke t-skjorter av det, men overtrekksdresser er både myke, superenkle å vaske og tørke, så har flere. Danser en del og bruker gjerne polyester overtrekksdresser da, men også til daffing og kos hjemme. Anonymkode: 7c245...e5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå