Gå til innhold

Mamma bryr seg ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så trist. Mamma er i begynnelsen av 60-årene, og i risikogruppa for korona på grunn av hjertesykdom. Men hun sier hun bryr seg ikke om hun blir smittet og dør, ifølge seg selv er hun gammel og skrøpelig og "livet kommer ikke til å bli bedre, så jeg kan jo bare dø nå". Og får hun ikke plass på sykehus hvis hun blir alvorlig syk kan hun bare skyte seg, sier hun (samboeren er jeger og de har huset fullt av våpen). Det er som å få en kniv i magen når hun sier sånt, selv om jeg er voksen har jeg ikke lyst til å miste mammaen min... Jeg vet ikke hva jeg skal si når hun kommer med sånne ting :( I dag begynte hun i tillegg å prate om at hun skal kremeres, og etterpå kan vi bare "kaste henne hvor som helst" :(

Anonymkode: 4721f...e88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hun deprimert? Snakk med samboeren og vurder å skaff henne noe hjelp?

Anonymkode: 61fc4...4a1

• Liker 2
Skrevet

Jeg er forresten 31 og har nylig snakket til både mann og foreldre om at jeg gjerne vil kremeres (seriøst, anbefales), så ikke sikkert akkurat det har så mye å si.

Skrevet

Hun høres deprimert ut. Har hun andre symptomer på depresjon? Hun har jo ansvar for eget liv så veldig synd om hun ikke tar forhåndsregler når det gjelder korona, i og med hun er i risikogruppen.

• Liker 1
Skrevet

Dette er typisk prat for å få oppmerksomhet. Si at du blir lei deg når hun sier slikt og at du ønsker at hun skal leve lenge, men at det er hun som har ansvar for hvordan hun velger å leve eget liv. 

Min mor skulle ta en stor og livsnødvendig operasjon. Hun ringte meg hysterisk et par dager i forkant av operasjonsdatoen og sa at hun ikke kom til å ta operasjonen bare av hensyn til meg og se nærmeste. Jeg svarte som over & sa at det var hennes avgjørelse. Hun tok operasjonen. 

Anonymkode: c09e3...127

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er hun deprimert? Snakk med samboeren og vurder å skaff henne noe hjelp?

Hun har det nok ikke så greit, i alle fall. Hun er sykemeldt og sliter nok med at dagene blir lange og meningsløse. Hun er en person som har stort behov for å føle seg nyttig. Jeg vet ikke hvor mye alvor det ligger bak disse tingene hun sier, men det er i alle fall utrolig vondt å høre på. Jeg bruker så mye tid på å prøve å være glad og positiv når vi er sammen i håpe om at det skal hjelpe litt, etterpå er jeg helt tom og sitter bare her og gråter.

Skrevet

Hvis helsen hennes er skranten så kan jeg forstå henne. Min farmor sa også sånne ting i seks år før hun faktisk døde. Hun hadde daglig vondt, mistet følelser i fingrene og fikk vondt i beina. Hun var ei aktiv dame,  men alderdommen tok henne igjen. Hun blei bare sittende i stolen sin i seks år fordi hun slet med så mye smerter. Jeg syns det var vondt å høre på henne, men vi pratet om hva hun ønsket fremover og hvis det var å få en slutt på livet så ville det skje. 

Hun ville bli kremert og hadde en plan for alt. 

Kanskje din mor er deprimert eller kanskje det er et realt ønske. Men ta nå en ordentlig prat med henne og finn kjernen.

Anonymkode: 6932b...e07

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis helsen hennes er skranten så kan jeg forstå henne. Min farmor sa også sånne ting i seks år før hun faktisk døde. Hun hadde daglig vondt, mistet følelser i fingrene og fikk vondt i beina. Hun var ei aktiv dame,  men alderdommen tok henne igjen. Hun blei bare sittende i stolen sin i seks år fordi hun slet med så mye smerter. Jeg syns det var vondt å høre på henne, men vi pratet om hva hun ønsket fremover og hvis det var å få en slutt på livet så ville det skje. 

Hun ville bli kremert og hadde en plan for alt. 

Kanskje din mor er deprimert eller kanskje det er et realt ønske. Men ta nå en ordentlig prat med henne og finn kjernen.

Takk. Du sier det jeg ikke klarer å tenke, men som nok er viktig å reflektere over. Ja, hun sier jo at det å bare sitte der å stirre ut i lufta er en skjebne verre enn døden, hva er vitsen hvis hun ikke klarer å gå turer og gjøre de tingene som gir livet mening. Og jeg kan jo forstå hva hun mener. Hun skal gjennom en hjerteoperasjon så snart flaskehalsen i helsevesenet slipper litt opp, og hun virket litt mer positivt innstilt til fremtiden etter at vi snakket om det. At hun kanskje kan leve litt mer normalt dersom operasjonen er vellykket. Men det kan jo ta tid, og jeg tror virkelig ikke dette tankesettet hun ser ut til å være inne i nå er spesielt bra, verken for henne selv eller oss rundt.

• Liker 1
Skrevet

Hørest deprimert ut ja. Hun sier jo at hun vil dø. Hadde tatt det alvorlig og snakket med lege eller politiet.

Anonymkode: b0a4f...dcc

Skrevet

Dårlig gjort å si til barna sine, mener jeg da 

Anonymkode: 3c31b...cb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...