AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #21 Skrevet 14. februar 2021 Arx skrev (4 minutter siden): Hva legger du i middels mosjon? Hvor mye tur, tenker du å drive noe hjernetrim? Alle hunder trenger mosjon, men noen trenger vel mer enn andre. Jeg er ikke en person som er glad i å på fjellturer og gå lange turer mange ganger for dagen. Men en god halvtimes tur kanskje i hverdagen, gjerne mer og. I helgene vil det nok bli mer tid til mosjon. Vi er to voksne personer uten barn. Har aldri eid en hund selv, så jeg er usikker på hvilken rase som er rett. Å drive med hjernetrim høres på hunden er nok noe jeg ville likt. Vi har stor hage og kan drive med hundelek der. Vi har også båt så vi ville tatt den med oss på tur. 😊 Anonymkode: bc818...fc8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #22 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alle hunder trenger mosjon, men noen trenger vel mer enn andre. Jeg er ikke en person som er glad i å på fjellturer og gå lange turer mange ganger for dagen. Men en god halvtimes tur kanskje i hverdagen, gjerne mer og. I helgene vil det nok bli mer tid til mosjon. Vi er to voksne personer uten barn. Har aldri eid en hund selv, så jeg er usikker på hvilken rase som er rett. Å drive med hjernetrim høres på hunden er nok noe jeg ville likt. Vi har stor hage og kan drive med hundelek der. Vi har også båt så vi ville tatt den med oss på tur. 😊 Anonymkode: bc818...fc8 Den daglige hovedturen bør være på minimum én time, i tillegg til tisseturer, uavhengig av hvilken rase dere velger. Anonymkode: a133a...384 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #23 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den daglige hovedturen bør være på minimum én time, i tillegg til tisseturer, uavhengig av hvilken rase dere velger. Anonymkode: a133a...384 Ok. Jeg skrev en god halvtime, så da mente jeg over 30 min. Men vi skal nok få til en time og. 😊 Anonymkode: bc818...fc8 1
Julie Skrevet 14. februar 2021 #24 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Beagle er en nydelig rase. 😊Men er ikke Beagle en jakthund? Tenker på at vi har høns. Ville den kanskje begynt å jakte på dem? Anonymkode: bc818...fc8 Beagel er en fullblods jakthund og vil i de fleste tilfeller fungere dårlig «kun» som ordinær turkamerat. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #25 Skrevet 14. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk! 😊 Husket det nå når du skriver det. 👍 Synes de er fine og virker så snille. Vil lese litt om den. Anonymkode: bc818...fc8 Krevende hund som trenger masse mental stimuli Anonymkode: 95b8d...711 1
Arx Skrevet 14. februar 2021 #26 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle hunder trenger mosjon, men noen trenger vel mer enn andre. Jeg er ikke en person som er glad i å på fjellturer og gå lange turer mange ganger for dagen. Men en god halvtimes tur kanskje i hverdagen, gjerne mer og. I helgene vil det nok bli mer tid til mosjon. Vi er to voksne personer uten barn. Har aldri eid en hund selv, så jeg er usikker på hvilken rase som er rett. Å drive med hjernetrim høres på hunden er nok noe jeg ville likt. Vi har stor hage og kan drive med hundelek der. Vi har også båt så vi ville tatt den med oss på tur. 😊 Anonymkode: bc818...fc8 OK, det er hva jeg anser som lite mosjon i hverdagen. Toller blir nok for krevende sånn sett, beagle er en jakthund som trenger å bruke seg mere. Tenker cocker eller springer, om den får løpe løs i hagen etc i tillegg til tur. 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #27 Skrevet 14. februar 2021 Arx skrev (38 minutter siden): OK, det er hva jeg anser som lite mosjon i hverdagen. Toller blir nok for krevende sånn sett, beagle er en jakthund som trenger å bruke seg mere. Tenker cocker eller springer, om den får løpe løs i hagen etc i tillegg til tur. Det er ment som et minimum når jeg skrev 30 min. Blir nok mer mot en time. 😊 Vi er også to stykk som enten vil dele på å gå hovedturen eller går i lag. Men jeg vil ikke velge en hund som har et ekstra høyt behov for aktivitet, og så viser det seg at vi ikke klarer å gi den det den har behov for. Toller er sikkert ikke en rase for oss, men jeg husket ikke hva den het og hadde ikke satt meg inn i rasen. En fin hund er det.❤️ Har hele mitt liv hatt lyst på hund, men alltid har det vært grunner til at det ikke passet. Særlig på grunn av jobb og fordi jeg var alene. Nå er det annerledes på det området. Men nå bor det to katter her og høns om går fritt i hagen store deler av året så det må vi ta hensyn til. Også blir en mer bundet med hund. Så det er en del å tenke igjennom. Da jeg var alene tenkte jeg mye på mindre raser. Feks Tibetansk spaniel, Boston terrier, cavalier og Fransk Bulldog. Har også alltid hatt lyst på større hunder som feks Sankt Bernhardshund og Berner Sennen, men de er sikkert for svær og kanskje ikke en nybegynner hund. Det er mange flotte raser! 😄 Anonymkode: bc818...fc8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #28 Skrevet 14. februar 2021 Hvis dere er åpen for en mindre rase så er min opplevelse at papillon/ phalene går veldig godt overens med både katter og barn. De krever middels mosjon og litt hjernetrim, pelsstellet er overraskende lett. Anonymkode: 33f0d...ebf 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #29 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis dere er åpen for en mindre rase så er min opplevelse at papillon/ phalene går veldig godt overens med både katter og barn. De krever middels mosjon og litt hjernetrim, pelsstellet er overraskende lett. Anonymkode: 33f0d...ebf Ja, det er vi. 😄 Anonymkode: bc818...fc8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #30 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvis dere er åpen for en mindre rase så er min opplevelse at papillon/ phalene går veldig godt overens med både katter og barn. De krever middels mosjon og litt hjernetrim, pelsstellet er overraskende lett. Anonymkode: 33f0d...ebf Ja, det er vi. Kan se litt på de rasene igjen. Fine hunder det og. 😊 Anonymkode: bc818...fc8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #31 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): cocker spaniel i stedet for king charles, kanskje?:) veldig søte familiehunder^^ ellers kommer shiba inu i flere størrelser og er utrolig søte, dansk svensk gårdshund, japansk spisshund eller tysk spits er veldig kjærlige og gode hunder også:) Anonymkode: ccfa4...d1d Shiba er flott hund, men den er vel opprinnelig en jakthund. Tenker litt at jakthunder ikke er for oss som har høns...? Kan de finne på å fange høns? Jeg har tidligere sett litt på raser som keeshond. Den slekter på spits mener jeg. 😊 Anonymkode: bc818...fc8
Poldark Skrevet 14. februar 2021 #32 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk! 😊 Husket det nå når du skriver det. 👍 Synes de er fine og virker så snille. Vil lese litt om den. Anonymkode: bc818...fc8 Toller burde nok utelukkes basert på det lille du skriver. Beagle like så, og shiba. Cavalier kunne nok passet, men der er helsen et veeeldig stort problem (ikke bare fordi de testes mye), kan derfor ikke anbefale av den grunn dessverre. Men det finnes utallige raser. Anbefaler deg å konkretisere litt hva du ønsker og ikke i en hund. Hvis du tenker en times tur for dagen, stort sett, så ville jeg ikke sett på noe særlig krevende raser. Størrelse, hvor mye har det å si, og hva foretrekkes? Vil du helst bruke en del tid på pelsstell, eller ha røytehund og støvsuge litt ekstra? Går det greit med en hund som har litt lyd i seg, og lett for å varsle? Går det greit med hund som kan ha jaktinstinkt, som muligens alltid eller svært ofte vil være i bånd? Kan det være upraktisk å være veldig kortpelset (om dere er mye/stillestående/lenge ute i kaldt vær) eller tykkpelset (helst vil bo på stranda om sommeren) f.eks? Vil du ha skikkelig kosehund eller litt space (tykkpelsede hunder vil ofte ligge varmt, mykt, inntil mennesker - mens tykkpelsede ofte i større grad velger gulvet, spesielt når det er varmt)? Om man starter der kanskje, så kan man tenke enda litt videre etterhvert. Når man har noen alternativer er det lurt å tenke litt på helse også. Angående mental trening - er det noe du er veldig interessert i, og oppriktig tror du vil bruke en del tid på (helt ærlig), så er det gjerne mer gøy med raser som typisk er lettmotiverte og førerorienterte. Ulempen er at mange "krever" det for å trives, å ha en "jobb" utover bare tur - og har du lite erfaring med hund kan det være en litt risikabel forpliktelse. Alle kan jo trenes uansett selvsagt, noen typer er bare enklere enn andre. 3
Måndagsbarn Skrevet 15. februar 2021 #33 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Shiba er flott hund, men den er vel opprinnelig en jakthund. Tenker litt at jakthunder ikke er for oss som har høns...? Kan de finne på å fange høns? Jeg har tidligere sett litt på raser som keeshond. Den slekter på spits mener jeg. 😊 Anonymkode: bc818...fc8 ja, keeshond er en stor spits:) eurasier også ganske lik! jeg har en mellomspits og hun er en helt nydelig, kjærlig hund som går veldig fint med 2 sære katter som fra tidligere ikke er så vant med/glad i hund. hun er en varsler, men bjeffer ikke på andre hunder, mennesker, høner (naboene har) eller andre dyr annet enn for å si fra om noen kommer, så gir hun seg. sant som Poldark over sier så foretrekker hun å sove på gulvet store deler av året, har varm pels og liker seg godt ute nå i sprengkulda, kan fint kose seg i hagen i lang tid etter at jeg har fryst av meg tærne- men vi har kaldt soverom og hun vil gjerne ligge inntil oss en stund frem til det blir varmt^^ er ekstremt positivt overrasket over denne rasen som jeg kjente lite til før jeg skaffet hund igjen for 2 år siden. hører enkelte sier de ofte er bjeffete og kan være sære- mulig jeg har vært heldig altså men dette er den mest kjærlige hunden jeg har vært borti. det skal nevnes at det krevde en god del tid og innsats å trene henne til ting som å kun gjøre fra seg ute, gå pent i bånd o.l. hun responderer godt på mental stimuli, men er en "luring" og skjønner når matmor/matfar vil ha henne til å gjøre ting for godis, leker eller kos:p mener det finnes noen nettsider der du kan fylle inn kriteriene du har til hund og få et utvalg raser som passer for deg og kriteriene dine:) en del av rasene som er mer sjeldne er ikke med der, men de kan du jo sammenligne med på siden:)
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #34 Skrevet 16. februar 2021 Måndagsbarn skrev (På 15.2.2021 den 7.34): ja, keeshond er en stor spits:) eurasier også ganske lik! jeg har en mellomspits og hun er en helt nydelig, kjærlig hund som går veldig fint med 2 sære katter som fra tidligere ikke er så vant med/glad i hund. hun er en varsler, men bjeffer ikke på andre hunder, mennesker, høner (naboene har) eller andre dyr annet enn for å si fra om noen kommer, så gir hun seg. sant som Poldark over sier så foretrekker hun å sove på gulvet store deler av året, har varm pels og liker seg godt ute nå i sprengkulda, kan fint kose seg i hagen i lang tid etter at jeg har fryst av meg tærne- men vi har kaldt soverom og hun vil gjerne ligge inntil oss en stund frem til det blir varmt^^ er ekstremt positivt overrasket over denne rasen som jeg kjente lite til før jeg skaffet hund igjen for 2 år siden. hører enkelte sier de ofte er bjeffete og kan være sære- mulig jeg har vært heldig altså men dette er den mest kjærlige hunden jeg har vært borti. det skal nevnes at det krevde en god del tid og innsats å trene henne til ting som å kun gjøre fra seg ute, gå pent i bånd o.l. hun responderer godt på mental stimuli, men er en "luring" og skjønner når matmor/matfar vil ha henne til å gjøre ting for godis, leker eller kos:p mener det finnes noen nettsider der du kan fylle inn kriteriene du har til hund og få et utvalg raser som passer for deg og kriteriene dine:) en del av rasene som er mer sjeldne er ikke med der, men de kan du jo sammenligne med på siden:) Takk for innspill. 😊 Eurasier var en rase jeg aldri hadde lest om. Takk for at den ble nevnt. Intressant. 😄 Anonymkode: bc818...fc8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #35 Skrevet 16. februar 2021 Poldark skrev (På 14.2.2021 den 23.25): Toller burde nok utelukkes basert på det lille du skriver. Beagle like så, og shiba. Cavalier kunne nok passet, men der er helsen et veeeldig stort problem (ikke bare fordi de testes mye), kan derfor ikke anbefale av den grunn dessverre. Men det finnes utallige raser. Anbefaler deg å konkretisere litt hva du ønsker og ikke i en hund. Hvis du tenker en times tur for dagen, stort sett, så ville jeg ikke sett på noe særlig krevende raser. Størrelse, hvor mye har det å si, og hva foretrekkes? Vil du helst bruke en del tid på pelsstell, eller ha røytehund og støvsuge litt ekstra? Går det greit med en hund som har litt lyd i seg, og lett for å varsle? Går det greit med hund som kan ha jaktinstinkt, som muligens alltid eller svært ofte vil være i bånd? Kan det være upraktisk å være veldig kortpelset (om dere er mye/stillestående/lenge ute i kaldt vær) eller tykkpelset (helst vil bo på stranda om sommeren) f.eks? Vil du ha skikkelig kosehund eller litt space (tykkpelsede hunder vil ofte ligge varmt, mykt, inntil mennesker - mens tykkpelsede ofte i større grad velger gulvet, spesielt når det er varmt)? Om man starter der kanskje, så kan man tenke enda litt videre etterhvert. Når man har noen alternativer er det lurt å tenke litt på helse også. Angående mental trening - er det noe du er veldig interessert i, og oppriktig tror du vil bruke en del tid på (helt ærlig), så er det gjerne mer gøy med raser som typisk er lettmotiverte og førerorienterte. Ulempen er at mange "krever" det for å trives, å ha en "jobb" utover bare tur - og har du lite erfaring med hund kan det være en litt risikabel forpliktelse. Alle kan jo trenes uansett selvsagt, noen typer er bare enklere enn andre. Takk for mange gode tips og råd! Veldig bra! 😄👍 Anonymkode: bc818...fc8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå