Gå til innhold

Hvilken hunderase

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ønsker oss en hund, men vi har fra før 2 voksne katter og flere høns. 😊Hunden vi ønsker kan gjerne være middels stor og trenge middels med mosjon. Har tenkt på rasen Cavalier King charles spaniel. Hvilken rase ville dere anbefalt oss å vurdere? 😊

Anonymkode: bc818...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En sjelden hunderase jeg har falt litt for i alle fall er clumber spaniel. Sjekk ut den🥰

Anonymkode: 17d0e...a5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg en rase som ikke er ihjelavlet. Cavalier har for lite kranie for hjernen. Dette er pga uvettig avl.

Anonymkode: 86f3e...6cc

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

En sjelden hunderase jeg har falt litt for i alle fall er clumber spaniel. Sjekk ut den🥰

Sørg for å ikke forsikre den i IF eller Framtind iallefall da 😅

Anonymkode: 95b8d...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cocker spaniel i stedet for king charles, kanskje?:)
veldig søte familiehunder^^

ellers kommer shiba inu i flere størrelser og er utrolig søte, dansk svensk gårdshund, japansk spisshund eller tysk spits er veldig kjærlige og gode hunder også:)

Anonymkode: ccfa4...d1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sørg for å ikke forsikre den i IF eller Framtind iallefall da 😅

Anonymkode: 95b8d...711

Å? Hvorfor ikke?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sprinkle skrev (17 minutter siden):

https://www.nylabone.com/dog101/10-dog-breeds-that-get-along-well-with-cats

Hadde nok gått for beagle, kanskje. Denne passer godt til beskrivelsen deres. 

Beagle er en nydelig rase. 😊Men er ikke Beagle en jakthund? Tenker på at vi har høns. Ville den kanskje begynt å jakte på dem? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

ellers kommer shiba inu i flere størrelser og er utrolig søte, dansk svensk gårdshund, japansk spisshund eller tysk spits er veldig kjærlige og gode hunder også:)

Anonymkode: ccfa4...d1d

Har dårlig minne med cocker spaniel fra da jeg var barn som har gjort meg skeptisk til rasen. Den hunden var gammel og sikkert blitt sær. Den angrep meg. Kjenner noen som har den rasen nå og den knurrer og bjeffer mot nye folk. Så da styrker det min skepsis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste du må tenke på.. Er du klar over at hunden kan leve i 10+ år? Leser alt for mange innlegg her inne om folk som skaffer seg dyr men så fort de får barn eller ikke orker ansvaret mer så kvitter de seg med det stakkars dyret.. Dyr er ikke bruk og kast husk det! Så hver klar over at du har et ansvar i minst 10 år (kommer ann på rasen sefølgelig, mindre hunder har lenger levetid enn større). 

Anonymkode: 2c37c...799

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er ikke noe mindre sykdom hos cockeren, de testes bare ikke i samme utstrekning som cavalieren så de lever i mye større grad med mye skjult sykdom.

Anonymkode: a133a...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyrde-hunder er ofte flinke med andre dyr. 
cavalier har mye jaktinstinkt så det hadde jeg unngått! 
Jeg har selv langhåret collie og hun går fint overens med de fleste andre dyr! 

Anonymkode: 722f2...be6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen som vet hvilken rase som er på bilde under. 

837487BB-C857-4677-AF25-01AF1942F752.jpeg

Det er en toller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det aller viktigste du må tenke på.. Er du klar over at hunden kan leve i 10+ år? Leser alt for mange innlegg her inne om folk som skaffer seg dyr men så fort de får barn eller ikke orker ansvaret mer så kvitter de seg med det stakkars dyret.. Dyr er ikke bruk og kast husk det! Så hver klar over at du har et ansvar i minst 10 år (kommer ann på rasen sefølgelig, mindre hunder har lenger levetid enn større). 

Anonymkode: 2c37c...799

Ja, det vet jeg. Har som nevnt i HI andre dyr også. Så jeg vet hva det vil si å ha dyr. Men hund har jeg aldri hatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier har mye hjertefeil. Må i så fall gjøre en skikkelig jobb å sjekke opp i sykdomshistorikk på linjene. De er også mer eller mindre kortsnutet for det meste. Aldri opplevd at de har jaktinstinkt (som noen her nevner)! Min mor har drevet oppdrett på disse hundene i 20 år! (ikke den kortsnutete typen, så hun la opp når hundene ikke lenger stilte "riktige" krav til kortsnute på utstillinger). Ellers fantastiske hunder, men kan ha tendenser til å bli litt engstelige om de ikke sosialiseres fra tidlig av. Jeg vokste opp med verdens herligste Cavalier 🥰 

Hyrdehunder krever ofte litt ekstra i form av mental aktivisering, så vil du ikke at de skal gjete hønene, så må de få nok hjernetrim. 

Kan mellompuddel være et alternativ? Har bare truffet kongepuddel og dvergpuddel, hvor dvergpuddelen var litt dårlig sosialisert og bjeffet en del, mens kongepuddelen var fantastisk (var mye sammen med den pga felles aktivitet). Kongepuddelen ble klippet jevnlig, og hadde så å si null pelsstell utenom. 

Anonymkode: b3d18...a22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en toller.

Takk! 😊 Husket det nå når du skriver det. 👍 Synes de er fine og virker så snille. Vil lese litt om den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...