Gå til innhold

Spådommer for 2040 - Miljø, innvandring og politikk

Anbefalte innlegg

Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)

Jeg tror at det følgende vil skje mot 2040:

1. Været vil bli noe varmere i gjennomsnitt. Kina, India, Asia generelt og Afrika har stått for det meste av utslippene som har ført til økningen.

2. At været er varmere har hatt liten betydning verken for folk eller dyr.

3. På grunn av miljøpolitikk og andre faktorer har Norge og resten av Europa lavere levestandard enn i dag.

4. Nordmenn utgjør under 50 prosent av befolkningen.

5. Politikerne har innført mer politikk som gir grupper fordeler og ulemper. Det er grupper som er priviligert over andre.

6. På grunn av befolkningens mangfold er det mer hat og vold. Befolkningen er helt splittet og bryr seg mindre om hverandre.

7. Det har vært mye teknologisk vekst, men Europa og Norge har ikke vært med på å skape denne utviklingen.

Jeg tror ikke at det er mulig å endre noe av det som står her. Siden de politiske strømningene som fører til det, har så stor støtte blant de rike, eierne av mediene og i folket.

Tenker du dette er realistisk? Hadde vært artig å lest denne igjen i 2040.

Endret av Jaconandersen
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ikke de rike som vil ha lavere levestandard i Norge. Men hvis venstresiden får bestemme, spesielt ytre venstreside, så er Norge like fattig i 2040 som et land i Øst-Europa i dag. Da vil oljefondet vært helt tomt for penger for å finansiere galskap og prøve å redde hele verden uten at Norge får noe for det. For å si det sånn, satser jeg ikke på at jeg får pensjonen jeg kommer til å ha krav på etter dagens regler fordi pengene blir brukt opp på klimatiltak med 0.00000000000001% effekt globalt.

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Gjest Lunaris
Skrevet

Mange flere og nye naturkatastrofer som skred, skjelv osv.

Skrevet

Fler klimaflyktninger fra Sahel-området og andre steder i verden som vil være ubeboelige pga. ekstrem tørke og andre klimaendringer.

• Liker 1
Skrevet

Som regel har vi mennesker en tro på at fremtiden vil bli så annerledes. Historien viser at ting tar tid.

Av ting som vil overraske mange er nok at alt er en god del bedre. Folk flyttes ut av fattigdom i rekordfart. Grunnen til at så få vet dette er fordi det ikke selger i media. Du har nok rett i at klimaendringene ikke vil ha stor betydning på 20 år, men orkaner, flommer og voldsomme værefenomener vil bli langt mer vanlig.  Asia tar over i større grad økonomisk. Og Norge har enda ikke nådd VM i fotball i det 21. århundre. Men folk lever lenger og færre dør i fattigdom. Verden er enda mer globalisert, så det tar seg fryktelig ille ut å drive med diktaruer og den slags gammeldags vræl.

Vi har endelig landet på Mars! Og vi har permanente baser på Månen. Vi har fotografert, via teleskoper som allerede nå er planlagt, planeter som går rundt andre soler. Planeter med flytende vann, slik som jorden. Veien mot siste halvdel av århundre er i gang og de som virkelig har visjoner kan i 2040 se for seg generasjonen som vokser opp i den virkelige mystiske framtiden. The Millenias 2.0. De som er unge i det 22.århundret:) 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, MortenMinstelønn said:

Som regel har vi mennesker en tro på at fremtiden vil bli så annerledes. Historien viser at ting tar tid.

😊 husker du alt som skulle skje like etter midnatt ved tusenårsskiftet 🥳 og det ingenting som skjedde....

• Liker 2
Skrevet
Madame Butterfly skrev (12 timer siden):

😊 husker du alt som skulle skje like etter midnatt ved tusenårsskiftet 🥳 og det ingenting som skjedde....

En gang fant jeg et Illustrert vitenskap fra 1986 hos familie. Der sto det: "Ferien 1999, kan du legge til Månen."

Skrevet (endret)
Madame Butterfly skrev (15 timer siden):

Nå brukte vi ett ukjent antall milliarder,  og opp til 4 år for å sikre at det ikke skulle skje noe.

Det var ikke fordi det ikke var ett problem.

Før Brexit prosessen,  var 1999 det året jeg hadde høyest inntekt og mest overtid, nettopp for å sikre at 1.1 2000 skulle bli en fungerende dag. 

Fordelen med det problemet var at det var diskret. De tingene som fungerte, ville fungere, det som ikke fungerte, ville feile. Det var enkelt å forutse og beregne skadeomfanget. 

Klima er et naturlig og kontinuerlig balansesystem  90 % av konsekvensene er ikke mulig å forutsi. Og konsekvensbildet er ufattelig: Norge som biologisk bærekraftig miljø for populasjonen eller som isbre er begge helt akseptable scenarioer over 20år. Ikke en høy sannsynlighet, men vi har ingen peiling på hvor raskt ting kan gå.

Endret av Druid
Skrevet
8 hours ago, Druid said:

Nå brukte vi ett ukjent antall milliarder,  og opp til 4 år for å sikre at det ikke skulle skje noe.

Det var ikke fordi det ikke var ett problem.

Før Brexit prosessen,  var 1999 det året jeg hadde høyest inntekt og mest overtid, nettopp for å sikre at 1.1 2000 skulle bli en fungerende dag. 

Fordelen med det problemet var at det var diskret. De tingene som fungerte, ville fungere, det som ikke fungerte, ville feile. Det var enkelt å forutse og beregne skadeomfanget. 

Klima er et naturlig og kontinuerlig balansesystem  90 % av konsekvensene er ikke mulig å forutsi. Og konsekvensbildet er ufattelig: Norge som biologisk bærekraftig miljø for populasjonen eller som isbre er begge helt akseptable scenarioer over 20år. Ikke en høy sannsynlighet, men vi har ingen peiling på hvor raskt ting kan gå.

Da får vi si «job well done» for innsats ved tusenårsskifte 👍 👍

Jeg vil ikke spå fremtiden, jeg har ingen forutsetning for å vite hvordan det vil bli, men jeg er enig med @MortenMinstelønn i at ting som sannsynligvis kommer til å skje, gjerne tar lengre tid enn antatt, og noen spådommer inntreffer ikke i det hele tatt. Venezia er der for eksempel enda 😊

• Liker 1
Skrevet
Madame Butterfly skrev (Akkurat nå):

Da får vi si «job well done» for innsats ved tusenårsskifte 👍 👍

Jeg vil ikke spå fremtiden, jeg har ingen forutsetning for å vite hvordan det vil bli, men jeg er enig med @MortenMinstelønn i at ting som sannsynligvis kommer til å skje, gjerne tar lengre tid enn antatt, og noen spådommer inntreffer ikke i det hele tatt. Venezia er der for eksempel enda 😊

Jeg synes denne tråden kan leve. Fremtiden er så utrolig spennende. Først og fremst fordi ingen kan fortelle oss noe om den:) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...