Gå til innhold

Mistrives helt fryktelig - vet ikke hva jeg vil i livet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg vet ikke om dette er rett underforum, men det er jo karriererelatert så da poster jeg det her. Sorry at det ble litt langt, trengte bare å få det ut. 

Jeg er 31 år, utdannet bioingeniør og jobber på et større sykehus. Jeg begynte i jobben jeg har nå for 1 1/2 år siden, og har mistrivdes siden dag én. Eneste grunnen til at jeg har holdt ut, er at jeg har gode kollegaer. Arbeidsoppgavene er kjedelige, arbeidspresset stort, dårlig ledelse og jeg jobber tredelt turnus. Det er lite rom for å utvikle seg faglig, ikke har jeg noen interesse av det lenger uansett. Jeg vil ut av yrket (og spesielt ut av helsevesenet). Den siste måneden har vært fryktelig vanskelig. Jeg har ingen motivasjon på jobb, er lett å irritere og gråter mye etter arbeidstid. Jeg føler meg utslitt hele tiden, selv om jeg sover nok. Føles også som om hukommelsen min har blitt dårligere, og at jeg blir dummere av å bli i jobben jeg er i. Jeg fantaserer om å si opp eller å bli syk slik at jeg kan sykemeldes (som er helt vanvittig). Jeg føler at jeg står på stedet hvil. Hadde jeg bare visst hva jeg vil istedenfor, så hadde valget vært enkelt. Jeg kan jo ikke si opp uten å ha noe annet å gå til. Får også tanker om at jeg bare bør ta meg sammen, det fins jo folk som trives der jeg er. Hvorfor kan ikke jeg? Men ja, det er ikke så enkelt å bare "ta seg sammen". 

Jeg har prøvd å søke litt andre jobber jeg egentlig ikke er kvalifisert til, til og med andre steder i landet (selv om det føles som om det er en måte å rømme på). Jeg vegrer meg litt fra å søke, fordi jeg har begynt å få tanker om at jeg kanskje ikke fikser de jobbene jeg søker på. Jeg er åpen for å studere, men har begrenset med år igjen hos Lånekassen. Så jeg kan ikke bare prøve noe for å prøve (har valgt feil før). Jeg vet liksom ikke hva jeg egentlig interesserer meg for, og prøver å utforske det. 

Når jeg har gode perioder, er jeg glad i å være aktiv. Jeg er glad i naturen og å være ute. Men selv det er litt ork for tiden. Ski har gitt meg en del glede de siste par månedene, så det er ikke sånn at jeg konstant går rundt og har det elendig. Jeg tror det er valg av karriere og at jeg ikke vet hva jeg vil i livet som legger en total demper på mye annet i livet mitt. Klarer liksom ikke å glede meg over fritiden, når jeg vet at jeg må på jobb dagen etter. 

Er det noen her som har vært i en lignende situasjon, som til slutt fant ut hva de ville? Eller i det minste fant en jobb som de syns var ok? Forslag til hva jeg kan gjøre for å finne ut hva jeg vil? 

Anonymkode: 7290d...fd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det går over etter hvert. Så kommer følelsene kanskje tilbake igjen, for så å gå over. 🙂 Du må akseptere livet som det er, prøve nye hobbyer. Går du lei av en ting, prøv noe annet (fritiden). Nå er det en kald og mørk tid, itillegg til covid. 

Jobbmessig.. Tjæ. Jobb er jobb. Neste jobben blir også kjedelig etter hvert. Men forsøk nye utdanninger da, deltid uten lånekasse hvis du får lov av sjefen kan du be om redusert stilling? Prøv en utdanning , og hvis ikke du liker prøv en annen utdanning? 

Men livet er kjedelig 😂👏Man får hvertfall ikke mer moro enn man lager selv💕

Anonymkode: c3908...519

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det går over etter hvert. Så kommer følelsene kanskje tilbake igjen, for så å gå over. 🙂 Du må akseptere livet som det er, prøve nye hobbyer. Går du lei av en ting, prøv noe annet (fritiden). Nå er det en kald og mørk tid, itillegg til covid. 

Jobbmessig.. Tjæ. Jobb er jobb. Neste jobben blir også kjedelig etter hvert. Men forsøk nye utdanninger da, deltid uten lånekasse hvis du får lov av sjefen kan du be om redusert stilling? Prøv en utdanning , og hvis ikke du liker prøv en annen utdanning? 

Men livet er kjedelig 😂👏Man får hvertfall ikke mer moro enn man lager selv💕

Stakkars deg som tror livet og jobb må vøre kjedelig. Det er ikke mon erfaring og jeg er 50.

Ts: Du skal jobbe i 36 år til, minst. Så du er på rett spor når du prøver å skifte beite. At du har fullført en ingeniørgrad viser jo at du er smart og har gjennomføringsevne. Er det mulig å bygge på det du kan og gå i retning forskning? Eller undervisning? Eller journalistikk innen tekniske eller biofag? Hva med bærekraft - kan din kompetanse brukes innen arbeid for miljø? Eller finans, med selskaper innen legemiddel eller biokjemi? 

Noen jobber kan man posisjonere seg for ved å ta en sertifisering. Feks innen Kvalitetsarbeid, forvaltningsrevisjon/internrevisjon.

Eller har du tanker om hva du vil trives med, og ellers er flink til? Helt uten p tenke på hva du gjør i dag?

Du er ung og har mye å vise til og at du har det slik viser at du har en virketrang og en vilje som du må få brukt til noe, og mulighetene er der.

Anonymkode: 8c4fb...86e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Stakkars deg som tror livet og jobb må vøre kjedelig. Det er ikke mon erfaring og jeg er 50.

Ts: Du skal jobbe i 36 år til, minst. Så du er på rett spor når du prøver å skifte beite. At du har fullført en ingeniørgrad viser jo at du er smart og har gjennomføringsevne. Er det mulig å bygge på det du kan og gå i retning forskning? Eller undervisning? Eller journalistikk innen tekniske eller biofag? Hva med bærekraft - kan din kompetanse brukes innen arbeid for miljø? Eller finans, med selskaper innen legemiddel eller biokjemi? 

Noen jobber kan man posisjonere seg for ved å ta en sertifisering. Feks innen Kvalitetsarbeid, forvaltningsrevisjon/internrevisjon.

Eller har du tanker om hva du vil trives med, og ellers er flink til? Helt uten p tenke på hva du gjør i dag?

Du er ung og har mye å vise til og at du har det slik viser at du har en virketrang og en vilje som du må få brukt til noe, og mulighetene er der.

Jeg tror ikke det. Du tolket meg feil. Men av og til føles det kjedelig, da må man jo akseptere det🙂 ellers blir det hvertfall trist

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke det. Du tolket meg feil. Men av og til føles det kjedelig, da må man jo akseptere det🙂 ellers blir det hvertfall trist

Jeg tror du har misforstått innlegget mitt. Jeg kjeder meg ikke; jeg er dypt ulykkelig i nåværende stilling, noe som smitter over på livskvaliteten min ellers i livet. 

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar. Spesielt siste setning var ganske motiverende, takker for det :)

Jeg sikter nok mot en ny grad, jeg klarer bare ikke helt å bestemme meg for hvilken. Jeg tenker litt på en annen form for ingeniør (bioingeniør er vel knapt ingeniør, mer labtekniker). Jeg syns du kommer med gode forslag da, hvis man klarer å tenke litt kreativt så er det kanskje mulig å kombinere det jeg har med noe annet. Du ga meg i hvert fall litt inspirasjon, og det trengs da jeg har litt tunnelsyn om dagen! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...