AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #1 Skrevet 14. februar 2021 Hei! Jeg er meldt opp til privatisteksamen i tysk til våren. Jeg har ikke hatt faget på vgs, men har språkøre og kunne ganske mange tyske ord på forhånd. Har de siste ukene lest og snakket tysk hver dag, men eksamen blir jo i mai engang, så er jo ikke god tid. Jeg lurer rett og slett på hvor høyt nivå som forventes på muntlig for å få hvertfall karakter 5? Forventes det at man snakker feilfritt grammatisk? Hvordan bør jeg øve, for å vær mest rettet mot muntlig eksamen? Setter pris på om noen kan fortelle om sine erfaringer😄 Anonymkode: 245c6...979
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #2 Skrevet 14. februar 2021 Du behøver ikke være helt feilfri, men det skal være flytende og forståelig. I tillegg må du jo kunne mye faglig, gjerne ta med aktuell tysk politikk, kjenne til tysk historie, forfattere, hvordan dagliglivet er osv. Det kommer an på hvilken oppgave du får, selvsagt. Jeg har vært sensor i tysk på vgs/for privatister flere ganger. Anonymkode: 805e2...1dc 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #3 Skrevet 14. februar 2021 Anbefaler å høre på tysk radio/podkast og se tyske tv-serier, lese tyske aviser og ev bøker og snakke med deg selv om aktuelle tema på tysk. Anonymkode: 805e2...1dc
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #4 Skrevet 14. februar 2021 Hvilket nivå har du meldt deg opp til? Stor forskjell på nivå 1, 2 og 3... Les læreplanen nøye, tilegn deg et godt ordforråd som gjør at du kan snakke om alle temaene og drive med litt smalltalk. Unngå grunnleggende feil i grammatikk (alt etter nivå). Anonymkode: 273e0...9df 1
mjauritz Skrevet 14. februar 2021 #5 Skrevet 14. februar 2021 Hadde spansk nivå 1 for noen år siden. Det som trakk meg ned fra 6 til 5 var at jeg ikke kunne nok om de emnene som ble behandlet i læreplanen. Fikk mye spørsmål om spansk kultur, mat-tradisjon, hva forskjellige retter inneholdt, samt at jeg skulle holde et 10 minutters foredrag (på spansk) om Picasso. Slik jeg forstår det kommer det litt ann på om du er på nivå 1, 2 eller 3, men sett deg inn i læreplanen og hva du skal kunne snakke om. Holder ikke å bare kunne snakke litt av språket 1
tito,lussi Skrevet 4. oktober 2021 #6 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 14.2.2021 den 14.18): Du behøver ikke være helt feilfri, men det skal være flytende og forståelig. I tillegg må du jo kunne mye faglig, gjerne ta med aktuell tysk politikk, kjenne til tysk historie, forfattere, hvordan dagliglivet er osv. Det kommer an på hvilken oppgave du får, selvsagt. Jeg har vært sensor i tysk på vgs/for privatister flere ganger. Anonymkode: 805e2...1dc Hei, hva lite må man kunne si, eller hvor lavt nivå må det være for å få en karakter 2? I tysk 1. Vil bare bestå men sliter veldig med tysk
FunnyBoy123 Skrevet 4. oktober 2021 #7 Skrevet 4. oktober 2021 (endret) 9 hours ago, tito,lussi said: Hei, hva lite må man kunne si, eller hvor lavt nivå må det være for å få en karakter 2? I tysk 1. Vil bare bestå men sliter veldig med tysk Du skal være helt forferdelig dårlig om du ikke består tysk nivå 1. Du skal snakke som en tysk multi-handikappet person isåfall.. 😅 Jeg fikk selv karakter 6 i nivå 1 og 5 i nivå 2. Han ene kompisen min kunne ikke en dritt tysk, men besto med glans! Skal mye til for å stryke. Endret 4. oktober 2021 av FunnyBoy123
tito,lussi Skrevet 5. oktober 2021 #8 Skrevet 5. oktober 2021 FunnyBoy123 skrev (På 4.10.2021 den 16.46): Du skal være helt forferdelig dårlig om du ikke består tysk nivå 1. Du skal snakke som en tysk multi-handikappet person isåfall.. 😅 Jeg fikk selv karakter 6 i nivå 1 og 5 i nivå 2. Han ene kompisen min kunne ikke en dritt tysk, men besto med glans! Skal mye til for å stryke. Kan du fortelle hvordan tysk 1 eksamen foregår? Og har du noen gode tips? Så mange som mulig 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå