AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #41 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det å gå ut ifra at en religiøs person er lite logisk av seg er fordomsfullt, jo. På samme måte som at å gå ut ifra at en mørkhudet person er kriminell er fordomsfullt, selv om mørkhudete skulle være overrepresentert på krimstatistikken. Det er dessuten uansett en generalisering, noe du bør holde deg for god til om du liksom skal forsvare "fornuftens høyborg" som ateisme liksom skal være. Anonymkode: ba838...9e9 Jeg har ikke hevdet at jeg er ateist.. Det er dine ord! Forøvrig, så gjør du deg jo skyldig i akkurat det samme som du kritiserer meg for, hvis vi først skal sette det på spissen.. 😉 Men jeg tar det likevel ikke som en fordom fra din side! Jeg tar det kun for det det er, du er et offer for hjernevasking.. Anonymkode: ce391...991 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #42 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det var poenget mitt. Det er jo et standardargument fra artister. "bevisbyrden ligger hos de religiøse". Allikevel ber godeste Anonymkode 53f MEG om å bevise hva kristne tenker eller ikke tenker. Det er jo umulig... Anonymkode: ba838...9e9 Ja, det er vanligvis slik når folk ikke kan fremlegge etterprøvbare beviser for påstandene sine.. Anonymkode: ce391...991 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #43 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke hevdet at jeg er ateist.. Det er dine ord! Forøvrig, så gjør du deg jo skyldig i akkurat det samme som du kritiserer meg for, hvis vi først skal sette det på spissen.. 😉 Men jeg tar det likevel ikke som en fordom fra din side! Jeg tar det kun for det det er, du er et offer for hjernevasking.. Anonymkode: ce391...991 Beklager, jeg bare gikk utifra at du var ateist siden du skrev at all religion er hjernevasking. Hva tror du på da? Og når du sier at jeg er et offer for hjernevasking, hva mener du med det? Eller hvordan vet du det? Anonymkode: ba838...9e9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #44 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og når du sier at jeg er et offer for hjernevasking, hva mener du med det? Eller hvordan vet du det? Anonymkode: ba838...9e9 Det finnes ingen etterprøvbare beviser for at det finnes en gud.. Jeg er åpen for å kunne tro på en gud, men da må det være noe håndfast i det, ikke bare påstander og spekulasjoner. Anonymkode: ce391...991 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #45 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Beklager, jeg bare gikk utifra at du var ateist siden du skrev at all religion er hjernevasking. Hva tror du på da? Anonymkode: ba838...9e9 Ikke noe å beklage for! Det er den vanligste mistolkningen i slike diskusjoner.. Jeg tror på meg selv, veldig enkelt forklart. Anonymkode: ce391...991 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #46 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler podkaster til kirken, Solveig kloppen i samtale med to prester hvor mange temaer blir oppklart. Feks hva er egentlig gamle testamentet, det er skrifter som sier noe om hva som skal skje mens nye testamentet forteller at det skjedde. Ergo er ikke alt som står i gamle testamentet noe man skal henge seg opp i. Anonymkode: 0ce33...53f Nei, de oppklarer ikke noe. De bare forteller hva DE tolker. Bibelen er en bok som ikke er bra, på linje med koranen. Anonymkode: b20d6...f2e 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #47 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det finnes ingen etterprøvbare beviser for at det finnes en gud.. Jeg er åpen for å kunne tro på en gud, men da må det være noe håndfast i det, ikke bare påstander og spekulasjoner. Anonymkode: ce391...991 Okei, men da går du jo utifra at jeg tror på Gud, da, siden du kaller meg hjernevasket? Ikke bra, ikke bra. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke noe å beklage for! Det er den vanligste mistolkningen i slike diskusjoner.. Jeg tror på meg selv, veldig enkelt forklart. Anonymkode: ce391...991 Men tror du på noen Gud, da? Hvis ikke så er du vel, per definisjon, ateist? Anonymkode: ba838...9e9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #48 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Okei, men da går du jo utifra at jeg tror på Gud, da, siden du kaller meg hjernevasket? Ikke bra, ikke bra. Men tror du på noen Gud, da? Hvis ikke så er du vel, per definisjon, ateist? Anonymkode: ba838...9e9 Det er jo nærliggende å tenke at du tror på en gud, når du føler behovet for å kjempe mot disse såkalte ateistene.. 😉 Anonymkode: ce391...991 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #49 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Okei, men da går du jo utifra at jeg tror på Gud, da, siden du kaller meg hjernevasket? Ikke bra, ikke bra. Men tror du på noen Gud, da? Hvis ikke så er du vel, per definisjon, ateist? Anonymkode: ba838...9e9 Det å skulle definere alt og alle inn i båser skaper bare større motsetninger i slike tilfeller, og dreper alle muligheter for en fruktbar debatt. Men, det er likevel riktig å bruke disse begrepene for å starte en debatt, for det vekker interesse for temaet. Anonymkode: ce391...991 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #50 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo nærliggende å tenke at du tror på en gud, når du føler behovet for å kjempe mot disse såkalte ateistene.. 😉 Anonymkode: ce391...991 Ja, nesten like nærliggende som å tenke at en som mener at "all religion er hjernevasking" er ateist. Men bare nesten. Men tror du på noen Gud, da? Hvis ikke så er du vel, per definisjon, ateist? Begynner nesten å mistenke trolling her. Beklager hvis det er tilfellet at du troller, er ikke meningen å mate trollet. Anonymkode: ba838...9e9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #51 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, nesten like nærliggende som å tenke at en som mener at "all religion er hjernevasking" er ateist. Men bare nesten. Men tror du på noen Gud, da? Hvis ikke så er du vel, per definisjon, ateist? Begynner nesten å mistenke trolling her. Beklager hvis det er tilfellet at du troller, er ikke meningen å mate trollet. Anonymkode: ba838...9e9 Les svaret mitt over. Anonymkode: ce391...991 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #52 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, nesten like nærliggende som å tenke at en som mener at "all religion er hjernevasking" er ateist. Men bare nesten. Men tror du på noen Gud, da? Hvis ikke så er du vel, per definisjon, ateist? Begynner nesten å mistenke trolling her. Beklager hvis det er tilfellet at du troller, er ikke meningen å mate trollet. Anonymkode: ba838...9e9 Og hvis vi skal sette ting enda litt mer på spissen, så kan jo også ateismen defineres som en religion i en del tilfeller.. Og min personlige mening om at alle religiøse er hjernevaskede vil da også omfatte ateistene.. Som jeg sa tidligere, så er jeg åpen trosmessig. Men jeg kjøper ikke udokumenterbare påstander fra noen part.. Anonymkode: ce391...991 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #53 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Les svaret mitt over. Anonymkode: ce391...991 Forstår det slik at du ville "ta meg" på at jeg også generaliserer da jeg antok at du var ateist, men at det rent faktisk var helt rett og rimelig å anta det utifra det du har skrevet. Og nå prøver du å ro det i land, uten særlig hell. Anonymkode: ba838...9e9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #54 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Forstår det slik at du ville "ta meg" på at jeg også generaliserer da jeg antok at du var ateist, men at det rent faktisk var helt rett og rimelig å anta det utifra det du har skrevet. Og nå prøver du å ro det i land, uten særlig hell. Anonymkode: ba838...9e9 Jeg speilet det kun tilbake for å understreke poenget med polarisering i slike debatter. Jeg har ingen interesse av å ta deg på noe som helst. Da hadde jeg gjort det på en helt annen måte.. 😉 Polarisering er ikke særlig fruktbart for selve debatten, men ofte viktig for å starte den.. Som jeg også har sagt flere ganger, så er jeg åpen for å tro! Men det må kunne bevises.. Pr dags dato står jeg nærmest ateismen, men det betyr ikke at jeg er ateist av den grunn.. Anonymkode: ce391...991 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #55 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg speilet det kun tilbake for å understreke poenget med polarisering i slike debatter. Jeg har ingen interesse av å ta deg på noe som helst. Da hadde jeg gjort det på en helt annen måte.. 😉 Polarisering er ikke særlig fruktbart for selve debatten, men ofte viktig for å starte den.. Som jeg også har sagt flere ganger, så er jeg åpen for å tro! Men det må kunne bevises.. Pr dags dato står jeg nærmest ateismen, men det betyr ikke at jeg er ateist av den grunn.. Anonymkode: ce391...991 Blir mer og mer sikker på at du troller nå. Du er åpen for å tro, men da må det kunne bevises? Da er du jo ikke åpen for å tro. Hvis man kan bevise noe, så er det ikke lenger tro, men fakta. Og så lenge du ikke tror på noen gud, så er du per definisjon ateist. Uavhengig av hva du føler deg som. Anonymkode: ba838...9e9 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #56 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det å gå ut ifra at en religiøs person er lite logisk av seg er fordomsfullt, jo. På samme måte som at å gå ut ifra at en mørkhudet person er kriminell er fordomsfullt, selv om mørkhudete skulle være overrepresentert på krimstatistikken. Det er dessuten uansett en generalisering, noe du bør holde deg for god til om du liksom skal forsvare "fornuftens høyborg" som ateisme liksom skal være. Anonymkode: ba838...9e9 Jeg er enig i at å skrive at religiøse er lite logiske er overgeneralisering. Brukeren burde ha skrevet at religiøse er lite logiske når temaet er religion. Jeg har møtt flere analyserende mennesker som helt plutselig kaster all logikk ut av vinduet når det kommer til overtroen deres. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og så lenge du ikke tror på noen gud, så er du per definisjon ateist. Uavhengig av hva du føler deg som. Anonymkode: ba838...9e9 Jeg tror at h*n er en agnostisk ateist - altså en person som ikke tror på guder men ikke er skråsikker - men er veldig opptatt av å plassere seg i en slags nøytral ikke-eksisterende midtplass mellom å tro og å ikke tro. Det er samme greia med folk som kaller seg agnostikere. Det går jo ikke an å bare være agnostisk, man må være agnostisk til noe. Anonymkode: d7e60...8d8 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #57 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): En kilde på at mange kristne i Norge i sitt stille sinn, uten å si det til noen, tenker at homofili bør dø? Ja da, hoster opp den kilden straks du kommer med sikkert bevis på at Gud ikke finnes. Check mate, atheists. Anonymkode: ba838...9e9 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det var poenget mitt. Det er jo et standardargument fra artister. "bevisbyrden ligger hos de religiøse". Allikevel ber godeste Anonymkode 53f MEG om å bevise hva kristne tenker eller ikke tenker. Det er jo umulig... Anonymkode: ba838...9e9 Følger du med i debatten egentlig? Anonymkode: 0ce33...53f
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #58 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Følger du med i debatten egentlig? Anonymkode: 0ce33...53f Ja, hva er det egentlig du vil ha kilde på da? Anonymkode: ba838...9e9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #59 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, hva er det egentlig du vil ha kilde på da? Anonymkode: ba838...9e9 Nei ingen kilde, jeg observerer bare at du ikke følger med. Du kaller oss troende og ateister uten å vite hva vi står for, du bare antar. Du har ikke definert selv hva du står for og det burde du gjøre før du går inn i diskusjoner. Du kaller meg ateist, hvorfor? Anonymkode: 0ce33...53f
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #60 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Blir mer og mer sikker på at du troller nå. Du er åpen for å tro, men da må det kunne bevises? Da er du jo ikke åpen for å tro. Hvis man kan bevise noe, så er det ikke lenger tro, men fakta. Og så lenge du ikke tror på noen gud, så er du per definisjon ateist. Uavhengig av hva du føler deg som. Anonymkode: ba838...9e9 Ja, jeg tror kun på det som er beviselig, altså fakta.. Det er fortsatt en tro, selv om enkelte gjerne vil kalle det noe annet. Plenty av folk velger å ikke tro på fakta, så de som tror på fakta må jo da kunne kalles troende. Hvorfor det store behovet for å putte folk i en bås? Hvis du kan overbevise meg, så er jeg fullt ut villig til å tro på hva nå enn det er du tror på. Jeg troller ikke, men det er kanskje det letteste å tro (no pun intended) når jeg ikke passer helt inn i de vanlige båsene..? Anonymkode: ce391...991
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå