AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #21 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva sier bibelen om homofile menn som ikke utøver sin legning? Noen som vet? Anonymkode: dde0b...199 1. Korinterbrev kapittel 6: 9Eller vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Far ikke vill! Verken horkarer eller avgudsdyrkere eller ekteskapsbrytere eller de som lar seg bruke til unaturlig utukt, eller menn som øver utukt med menn, 10eller tyver eller pengegriske eller drankere eller baktalere eller røvere skal arve Guds rike. 11Slik var det en gang med noen av dere. Men dere har latt dere vaske rene. Dere er blitt helliget, dere er blitt rettferdiggjort i den Herre Jesu navn og i vår Guds Ånd. 12Jeg har lov til alt - men ikke alt gagner. Jeg har lov til alt - men jeg skal ikke la noe få makt over meg! 13Maten er for buken, og buken er for maten - og Gud skal gjøre ende på dem begge. Men legemet er ikke for hor, men for Herren, og Herren for legemet. 14Gud reiste Herren opp, og han skal også reise oss opp ved sin kraft. 15Vet dere ikke at deres legemer er Kristi lemmer? Skal jeg ta Kristi lemmer og gjøre dem til en horkvinnes lemmer? Langt derifra! 16Eller vet dere ikke at den som holder seg til en horkvinne, er ett legeme med henne? For det er sagt: De to skal være ett kjød. 17Men den som holder seg til Herren, er én ånd med ham. 18Fly hor! All synd som et menneske ellers kan gjøre, er utenfor legemet. Men den som driver hor, synder mot sitt eget legeme. 19Eller vet dere ikke at deres legeme er et tempel for Den Hellige Ånd som bor i dere, og som dere har fått fra Gud? Dere tilhører ikke lenger dere selv. 20Dere er dyrt kjøpt! La da legemet være til ære for Gud! Anonymkode: c17d5...4aa
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #22 Skrevet 14. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: 1. Korinterbrev kapittel 6: 9Eller vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Far ikke vill! Verken horkarer eller avgudsdyrkere eller ekteskapsbrytere eller de som lar seg bruke til unaturlig utukt, eller menn som øver utukt med menn, 10eller tyver eller pengegriske eller drankere eller baktalere eller røvere skal arve Guds rike. 11Slik var det en gang med noen av dere. Men dere har latt dere vaske rene. Dere er blitt helliget, dere er blitt rettferdiggjort i den Herre Jesu navn og i vår Guds Ånd. 12Jeg har lov til alt - men ikke alt gagner. Jeg har lov til alt - men jeg skal ikke la noe få makt over meg! 13Maten er for buken, og buken er for maten - og Gud skal gjøre ende på dem begge. Men legemet er ikke for hor, men for Herren, og Herren for legemet. 14Gud reiste Herren opp, og han skal også reise oss opp ved sin kraft. 15Vet dere ikke at deres legemer er Kristi lemmer? Skal jeg ta Kristi lemmer og gjøre dem til en horkvinnes lemmer? Langt derifra! 16Eller vet dere ikke at den som holder seg til en horkvinne, er ett legeme med henne? For det er sagt: De to skal være ett kjød. 17Men den som holder seg til Herren, er én ånd med ham. 18Fly hor! All synd som et menneske ellers kan gjøre, er utenfor legemet. Men den som driver hor, synder mot sitt eget legeme. 19Eller vet dere ikke at deres legeme er et tempel for Den Hellige Ånd som bor i dere, og som dere har fått fra Gud? Dere tilhører ikke lenger dere selv. 20Dere er dyrt kjøpt! La da legemet være til ære for Gud! Anonymkode: c17d5...4aa Ekteskapsbrytere 😮 Selv de mest konservative kristne jeg kjenner har gått fra hverandre. Sjelden at de finner en ny kone/mann da. Anonymkode: dde0b...199
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #23 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 1. Korinterbrev kapittel 6: 9Eller vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Far ikke vill! Verken horkarer eller avgudsdyrkere eller ekteskapsbrytere eller de som lar seg bruke til unaturlig utukt, eller menn som øver utukt med menn, 10eller tyver eller pengegriske eller drankere eller baktalere eller røvere skal arve Guds rike. 11Slik var det en gang med noen av dere. Men dere har latt dere vaske rene. Dere er blitt helliget, dere er blitt rettferdiggjort i den Herre Jesu navn og i vår Guds Ånd. 12Jeg har lov til alt - men ikke alt gagner. Jeg har lov til alt - men jeg skal ikke la noe få makt over meg! 13Maten er for buken, og buken er for maten - og Gud skal gjøre ende på dem begge. Men legemet er ikke for hor, men for Herren, og Herren for legemet. 14Gud reiste Herren opp, og han skal også reise oss opp ved sin kraft. 15Vet dere ikke at deres legemer er Kristi lemmer? Skal jeg ta Kristi lemmer og gjøre dem til en horkvinnes lemmer? Langt derifra! 16Eller vet dere ikke at den som holder seg til en horkvinne, er ett legeme med henne? For det er sagt: De to skal være ett kjød. 17Men den som holder seg til Herren, er én ånd med ham. 18Fly hor! All synd som et menneske ellers kan gjøre, er utenfor legemet. Men den som driver hor, synder mot sitt eget legeme. 19Eller vet dere ikke at deres legeme er et tempel for Den Hellige Ånd som bor i dere, og som dere har fått fra Gud? Dere tilhører ikke lenger dere selv. 20Dere er dyrt kjøpt! La da legemet være til ære for Gud! Anonymkode: c17d5...4aa Dette svarer jo ikke på hva bibelen sier om homofile som ikke utøver sin legning. Tror ikke det står noe i bibelen om akkurat det. Anonymkode: ba838...9e9 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #24 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det kan de, men det gjør de ikke. Ingen av de kristne jeg kjenner mener at homofile burde dø. Anonymkode: ba838...9e9 De finnes, også her i Norge. Sikkert mer utbredt i USA ja, men ikke tro at i Norge har vi bare mild og snill kristendom. Anonymkode: 4c821...7bc 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #25 Skrevet 14. februar 2021 Just now, AnonymBruker said: Dette svarer jo ikke på hva bibelen sier om homofile som ikke utøver sin legning. Tror ikke det står noe i bibelen om akkurat det. Anonymkode: ba838...9e9 Her snakkes det bare om "hor"... Tror ikke det er synd å være homofil så lenge man ikke utøver sin legning. Anonymkode: dde0b...199 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #26 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De finnes, også her i Norge. Sikkert mer utbredt i USA ja, men ikke tro at i Norge har vi bare mild og snill kristendom. Anonymkode: 4c821...7bc Kilde: AnonymBruker på Kvinneguiden... Anonymkode: ba838...9e9 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #27 Skrevet 14. februar 2021 Anbefaler podkaster til kirken, Solveig kloppen i samtale med to prester hvor mange temaer blir oppklart. Feks hva er egentlig gamle testamentet, det er skrifter som sier noe om hva som skal skje mens nye testamentet forteller at det skjedde. Ergo er ikke alt som står i gamle testamentet noe man skal henge seg opp i. Anonymkode: 0ce33...53f 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #28 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kilde: AnonymBruker på Kvinneguiden... Anonymkode: ba838...9e9 Ironien i det er til å ta å føle på. Host opp en kilde du da, anonym bruker. Anonymkode: 0ce33...53f
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #29 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): For det første: Post nå det der sitatet på norsk, ikke engelsk. Ingen gidder å slite seg gjennom en vegg av tekst på krøkkete gammelengelsk. For det andre: Nesten ingen av de kristne jeg kjenner ihvertfall, tolker det gamle testamentet bokstavelig. Tror det er noe særlig amerikansk ekstremistisk. En ikke-sak for norske kristne, altså. Er det grunnen til at du postet sitatet på engelsk, tro? Anonymkode: ba838...9e9 Det er ikke gammelengelsk. Det er veldig enkelt moderne engelsk. Dette er gammelengelsk: Anonymkode: 4c968...683 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #30 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvis du skal være "fornuftens vokter" og argumentere mot religion, så bør du kanskje forsøke å holde deg unna fordommer og generaliseringer. Bare et tips. Anonymkode: ba838...9e9 Selv om noe oppleves som en fordom for enkelte, så betyr ikke det nødvendigvis at det faktisk er en fordom.. Dette er forøvrig et godt eksempel på hjernevaskingen i religiøse miljøer.. Anonymkode: ce391...991 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #31 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For det andre: Nesten ingen av de kristne jeg kjenner ihvertfall, tolker det gamle testamentet bokstavelig. Tror det er noe særlig amerikansk ekstremistisk. En ikke-sak for norske kristne, altså. Er det grunnen til at du postet sitatet på engelsk, tro? Hva har språket med det å gjøre? Bibelen er vel bibelen. Eller? Anonymkode: 4c968...683 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #32 Skrevet 14. februar 2021 Just now, AnonymBruker said: Selv om noe oppleves som en fordom for enkelte, så betyr ikke det nødvendigvis at det faktisk er en fordom.. Dette er forøvrig et godt eksempel på hjernevaskingen i religiøse miljøer.. Anonymkode: ce391...991 Selv i religiøse miljøer kan du vel mene det du vil om forskjellig ting? Hva mener du med hjernevasking? Anonymkode: dde0b...199
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #33 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): I 4. Mosebok står det at Gud skal få en kvinne til å abortere hvis hun har vært utro mot mannen sin. Jeg syns dette er forvirrende. Vi får hele tiden beskjed om at bibelen sier at det er galt, men det er jo ikke det som står. Anonymkode: 4c968...683 Det er ikke forvirrende. Sitatet sier, "la det være opp til guden vår å abortere, hvis guden vår mener det er riktig". La oss for filosofiens skyld tenke oss at det finnes en gud utenfor alt det fysiske. Da er det ikke slik at hvis den guden tar liv i den fysiske verden så blir det livet myrdet. For det betyr bare at det livet tas fra den fysiske verden over til denne gudens verden utenfor den fysiske verden. Den guden myrder altså ikke. Men hvis noen i den fysiske verden tar noen sitt liv så blir det livet borte fra den fysiske verden. Da har en myrdet. Da er forvirringen oppklart, så langt. Spørsmålet er da om det å ta abort er å ta liv? Er det liv fra unnfangelsen eller først etter at barnet har blitt klemt ut av fitta? Er de som er født med keisersnitt ikke levende? Skjer det noe magisk i det noen klemmes ut av fitta? Eller er det liv allerede fra unnfangelsen? Er det liv så er det umoralsk å ta det livet. Er det ikke liv er det heller ikke mord å ta abort. Guder er utenfor den fysiske verden. Om de ender noens tilstedeværelse i denne verden så fortsetter de noen å eksistere, men da i det hinsidige (forutsatt at det finnes guder/en gud, og det er en forutsetning i dette filosofiske eksempelet). Anonymkode: 071f6...c81
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #34 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette svarer jo ikke på hva bibelen sier om homofile som ikke utøver sin legning. Tror ikke det står noe i bibelen om akkurat det. Anonymkode: ba838...9e9 Det nevnes at blant de som brevet er skrevet til har noen tidligere levd på denne måten, men de er altså nå del i det nye felleskapet. Teksten gjelder hor i alle former. I streng bibelsk forstand gjelder dette alle utenomekteskapelige forbindelser. Det listes også opp en rekke andre synder her. Så dette er noe kristne ikke lenger skal gjøre, de skal legge det bak seg. Anonymkode: c17d5...4aa
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #35 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ironien i det er til å ta å føle på. Host opp en kilde du da, anonym bruker. Anonymkode: 0ce33...53f En kilde på at mange kristne i Norge i sitt stille sinn, uten å si det til noen, tenker at homofili bør dø? Ja da, hoster opp den kilden straks du kommer med sikkert bevis på at Gud ikke finnes. Check mate, atheists. Anonymkode: ba838...9e9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #36 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ekteskapsbrytere 😮 Selv de mest konservative kristne jeg kjenner har gått fra hverandre. Sjelden at de finner en ny kone/mann da. Anonymkode: dde0b...199 Sånn jeg leser det gjøres det ikke noe skille mellom ekeskapsbrytere og menn som ligger med menn. Mennesker har dessverre en tendens til å blåse opp enkeltsynder (som ikke rammer dem selv) og bagatellisere andre. Anonymkode: c17d5...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #37 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En kilde på at mange kristne i Norge i sitt stille sinn, uten å si det til noen, tenker at homofili bør dø? Ja da, hoster opp den kilden straks du kommer med sikkert bevis på at Gud ikke finnes. Check mate, atheists. Anonymkode: ba838...9e9 Bevisbyrden ligger jo ikke nødvendigvis hos de som etterspør håndfaste eksempler på at det finnes en gud, kanskje snarere tvert i mot.. Anonymkode: ce391...991 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #38 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Selv i religiøse miljøer kan du vel mene det du vil om forskjellig ting? Hva mener du med hjernevasking? Anonymkode: dde0b...199 All religion er hjernevasking hvis ikke det som hevdes kan bevises og etterprøves i praksis Anonymkode: ce391...991 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #39 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bevisbyrden ligger jo ikke nødvendigvis hos de som etterspør håndfaste eksempler på at det finnes en gud, kanskje snarere tvert i mot.. Anonymkode: ce391...991 Det var poenget mitt. Det er jo et standardargument fra artister. "bevisbyrden ligger hos de religiøse". Allikevel ber godeste Anonymkode 53f MEG om å bevise hva kristne tenker eller ikke tenker. Det er jo umulig... Anonymkode: ba838...9e9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #40 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Selv om noe oppleves som en fordom for enkelte, så betyr ikke det nødvendigvis at det faktisk er en fordom.. Dette er forøvrig et godt eksempel på hjernevaskingen i religiøse miljøer.. Anonymkode: ce391...991 Det å gå ut ifra at en religiøs person er lite logisk av seg er fordomsfullt, jo. På samme måte som at å gå ut ifra at en mørkhudet person er kriminell er fordomsfullt, selv om mørkhudete skulle være overrepresentert på krimstatistikken. Det er dessuten uansett en generalisering, noe du bør holde deg for god til om du liksom skal forsvare "fornuftens høyborg" som ateisme liksom skal være. Anonymkode: ba838...9e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå