Gå til innhold

2 åring og et eventuelt søsken må dele rom - erfaringer/tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn fra før som straks er to år, og vi har begynt å tenke på nummer 2. Men vi var kun 2 soverom hvor vi bor, så tanken er at det nye tilskuddet skal dele rom med søsken etter hvert. Hvordan løser man det på best mulig måte? Jeg tenker at lillesøster/lillebror sover inne med oss foreldre til ca. 1 år. 

Kan også ligge til at rommet de etter hvert skal dele er ganske stort, så vil være mulig å dele de inn i ”soner“. 

Noen med tips eller erfaringer rundt dette? 

Anonymkode: 84888...5fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville flyttet eller hatt minste barnet inne hos dere. 

Anonymkode: 98396...c19

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville flyttet eller hatt minste barnet inne hos dere. 

Anonymkode: 98396...c19

Å flytte er ikke et alternativ før om noen år da jeg er under utdanning og det ikke er særlig mye å kjøpe på boligmarkedet nå☺️ Ts

Anonymkode: 84888...5fa

Skrevet

Når lillebror kommer i sommer, er storesøster 2,5 år. De skal dele rom fra minstemann er 7-8 måneder. Ut fra hva jeg har hørt fra andre, funker det overraskende bra med to barn på samme rom :) 

Anonymkode: a27e2...7d3

• Liker 3
Skrevet

Ingen problem :) Jeg og min søster sov sammen (helt frivillig) frem til vi var 7-8 år. Vi hadde plass og rom, men vi syntes det var tryggere å sove sammen. Det er helt normalt at søsken sover på samme rom i andre land, i Norge var dette også helt vanlig inntil relativt få år siden. Mennesker er flokkdyr, det er jo ikke uten grunn at svært mange barn vil sove med foreldrene. Kanskje det vil hjelpe å sove med et søsken i stede? Jeg ser overhodet ikke problemet, særlig når de er så små :) 

Anonymkode: 165b4...bb3

• Liker 8
Skrevet

Det er da helt uproblematisk for søsken å dele rom i den alderen. Trenger ikke noe eget før man blir tenåring, mener jeg.

Anonymkode: 08034...55b

• Liker 12
Skrevet

Baby sover jo med dere i starten uansett. Tror det skulle gått fint. Nå nå er vår 2 år og lillebror 1 år og de våkner samtidig uansett og om en av de er våken om natta så sover den andre gjennom det (litt som tvillinger).

sovet sammen fra lille bror var 7-8mnd og storesøster ganske nøyaktig 2 år

Anonymkode: 36fb4...cc2

• Liker 1
Skrevet

Mine deler rom. 2 år mellom. Det er vårt valg, vi har mer enn nok soverom å ta av:)

Anonymkode: c5e45...69b

• Liker 1
Skrevet

2 åringen vil nok ha eget rom. Prøv å respekter det. Barn kan dere vente med til dere har kjøpt nytt hus/leilighet slik at de begge får eget rom. Veldig egoistisk av dere å ikke la 2 åringen få velge selv om hun/han vil ha et søsken eller ikke :kjefte:

Anonymkode: 54ce3...c2d

• Liker 2
Skrevet

Mine delte soverom til yngste var 9 år. Gikk helt fint. 

Anonymkode: 64a33...99d

• Liker 4
Skrevet

Her har 4 og 7 åringen altid delt rom. Ikke noe negativt med det. 

Anonymkode: ae0e1...4cd

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

2 åringen vil nok ha eget rom. Prøv å respekter det. Barn kan dere vente med til dere har kjøpt nytt hus/leilighet slik at de begge får eget rom. Veldig egoistisk av dere å ikke la 2 åringen få velge selv om hun/han vil ha et søsken eller ikke :kjefte:

Nei, en toåring vil gjerne sove sammen med foreldrene eller søsken. Slutt å trolle. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mener du i fullt alvor at 2 åringen skal bestemme om h*n vil ha søsken eller ei?

• Liker 6
Skrevet
Sansx skrev (Akkurat nå):

Nei, en toåring vil gjerne sove sammen med foreldrene eller søsken. Slutt å trolle. 

Barn er forskjellige, noen vil ha eget rom og andre vil sove med søsken eller foreldre. Finnes ingen fasit.

• Liker 1
Skrevet
Pillarguri skrev (Akkurat nå):

Mener du i fullt alvor at 2 åringen skal bestemme om h*n vil ha søsken eller ei?

Ja? Tenk seinere i livet om barnet egentlig ønsket å være enebarn men så har de egoistiske foreldrene valgt? Tenk på hva barnet ønsker! Det er viktig.

Skrevet

Synes du kan tenke på hva TS ønsker. Hun ønsker sikkert seriøse svar. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja? Tenk seinere i livet om barnet egentlig ønsket å være enebarn men så har de egoistiske foreldrene valgt? Tenk på hva barnet ønsker! Det er viktig.

Dette er så dumt at jeg skjønner at du er et troll :frkk:

• Liker 7
Skrevet
Pillarguri skrev (1 minutt siden):

Dette er så dumt at jeg skjønner at du er et troll :frkk:

Så hva barnet ønsker betyr ingenting? Hjelpes.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Troll troll troll

Anonymkode: 08034...55b

• Liker 3
Skrevet

Jeg har bare gode erfaringer med å la barna dele rom. Det er to år mellom mine to eldste. De hadde hvert sitt rom et år etter at nr to flyttet ut fra foreldresoverommet da han var et år. Men så syns vi de to barnerommene var så små at vi heller gjorde om på soverommene og de heller fikk ett stort rom sammen. Der ble det køyeseng og mye mer plass til leker og leking. De var da 2 og 4 og elsket det. Nå har vi tre barn og også fått flere soverom, og de to eldste (nå 7 og 9) har fått tilbud om å få egne rom, men velger å sove sammen. Så her har vi foreløpige ledige soverom, siden to sover sammen og den yngste på snart 3 sover sammen med oss foreldre. Erfaringen med mine barn er at de liker å sove sammen med noen og de liker krangler lite på dagtid. Andre barn kan ha andre behov, da, men jeg tipper barna her deler rom på en eller annen måte til de kommer i tenårene, eller før, om de vil, siden vi har fire soverom totalt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...