Gå til innhold

Hvilket servise har du?

Anbefalte innlegg

Gjest Ordsmed
Skrevet

Vi har i dag Skyn-serien fra IKEA (https://www.ikea.com/no/no/cat/skyn-serien-20709/), men jeg kunne tenke meg et ekstra servise. Vi har en relativt moderne og enkel stil og foretrekker antakeligvis noe ensfarget (ev. flere forskjellige ensfargede deler som brukes sammen) eller med geometriske/enkle mønstre.

Er det noen som har noen anbefalinger til servise? Hvilket servise har du?

Tusen takk for alle tips! :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dette og dette fra Marimekko, til frokost/middag i hverdagen. Til finere anledninger har vi Rörstrand Ostindia

Anonymkode: bf7b7...e5f

• Liker 2
Skrevet
Bet-t-ina skrev (2 timer siden):

Dette til hverdags Servise og dette til selskaper Servise

Vi bytter til andre i sommerhalvåret. 

Wow! Det siste var driiiit fint ❤️

Anonymkode: e61e8...73c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Wow! Det siste var driiiit fint ❤️

Anonymkode: e61e8...73c

Enig! 

Bet-t-ina skrev (2 timer siden):

Hva slags glass og bestikk har du til? Ikke at jeg har råd til noe av dette. 

Anonymkode: 16514...127

• Liker 1
Skrevet

Har Rörstrand Swedish grace, villeroy og boch white pearl, Iittala teema og noe arvet.

Anonymkode: f466b...cfa

• Liker 1
Skrevet

Maxistrå fra Porsgrund Porselen til hverdags og noen ganger til fest.

https://www.cg.no/porsgrunds-porselaensfabrik-maxistra-bla-tallerken-flat-22-cm?gclid=CjwKCAiAsaOBBhA4EiwAo0_AnBPukytQd-5MqwXOoeEEVikZdJnfRS-TT5h0sHwIRvB-h9HG323RVRoC6xgQAvD_BwE

Juleservise fra PP:

https://www.cg.no/porsgrunds-porselaensfabrik-nisseservise-nisse-dekktallerken-27cm

Har også 10 store dekketallerkener fra PP i orangetoner med blomster/tulipan.  Veldig fine.  De har gått ut av produksjon. 

Anonymkode: 395cb...d2c

Gjest Ordsmed
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har dette og dette fra Marimekko, til frokost/middag i hverdagen. Til finere anledninger har vi Rörstrand Ostindia

Anonymkode: bf7b7...e5f

Tusen takk for tips! Jeg liker Marimekko godt, men hadde ikke tenkt over at de også har servise. De du har er veldig kule!

Bet-t-ina skrev (7 timer siden):

Veldig flotte serviser, får eksklusivt hotell-følelse av dem. :) 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har Rörstrand Swedish grace, villeroy og boch white pearl, Iittala teema og noe arvet.

Det første var nydelig, akkurat noe slikt jeg var ute etter! De to andre var også fine, og det er kult at man kan blande farger med Iittala Teema.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Maxistrå fra Porsgrund Porselen til hverdags og noen ganger til fest.

https://www.cg.no/porsgrunds-porselaensfabrik-maxistra-bla-tallerken-flat-22-cm?gclid=CjwKCAiAsaOBBhA4EiwAo0_AnBPukytQd-5MqwXOoeEEVikZdJnfRS-TT5h0sHwIRvB-h9HG323RVRoC6xgQAvD_BwE

Juleservise fra PP:

https://www.cg.no/porsgrunds-porselaensfabrik-nisseservise-nisse-dekktallerken-27cm

Har også 10 store dekketallerkener fra PP i orangetoner med blomster/tulipan.  Veldig fine.  De har gått ut av produksjon. 

Anonymkode: 395cb...d2c

Tusen takk for tips! Det juleserviset har vi, også. :) 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Rosendahl grand cru og Aida passion

Skrevet

Jeg vil ikke tipse deg om et spesielt servise siden jeg nok har en mer nostalgisk smak enn det du er ute etter. Vil bare gi et praktisk tips om at det er gjevt med servise som tåler oppvaskmaskin og lett lar seg stable inn der. En del tallerkener er veldig store og noen har en fasong som ikke egner seg så godt. Kommer litt an på maskinen man har også da; noen maskiner kan man heve øverste skuff for å få mer plass nederst til store tallerkener. 

• Liker 3
Skrevet

Porsgrund Cuisine til hverdags og Rörstrand Swedish Grace til helg, selskaper og andre anledninger. 

Skrevet

Vi har vintage Iittala Solaris i glass til fest (kombineres med Porsgrund Lava i brunt), og til hverdags har vi mer Porsgrund Lava kombinert med Hasami Porcelain og Kinto mugtails-kopper som vi bruker til kos. En salig blanding, ispedd håndlaget keramikk og dreide treboller og fat plukket opp på reiser rundt om. Jeg antar det kan betegnes som eklektisk stil, men jeg vil si tingene fungerer fint sammen. Sjatteringer av hvitt, leiregrått og brunt. 

Har circus-servise fra Ferm til ungene, og noe hvitt IKEA-servise som har overlevd siden studietiden.

Anonymkode: 3fa3d...fd7

Gjest Ordsmed
Skrevet
Catalina Culès skrev (På 14.2.2021 den 19.32):

Rosendahl grand cru og Aida passion

Rosendahl Grand Cru er veldig flott og fint å kunne velge mellom flere farger. Aida Passion er min favoritt så langt! :) Utrolig stilige suppetallerkner og flott melkemugge. Den serien skal jeg se nærmere på!

Eneri skrev (På 14.2.2021 den 19.43):

Jeg vil ikke tipse deg om et spesielt servise siden jeg nok har en mer nostalgisk smak enn det du er ute etter. Vil bare gi et praktisk tips om at det er gjevt med servise som tåler oppvaskmaskin og lett lar seg stable inn der. En del tallerkener er veldig store og noen har en fasong som ikke egner seg så godt. Kommer litt an på maskinen man har også da; noen maskiner kan man heve øverste skuff for å få mer plass nederst til store tallerkener. 

Takk for nyttig tips! Vi har en maskin fra Miele som kan justeres en del, men jeg skal helt klart ha dette i bakhodet før jeg bestemmer meg. F.eks. de suppetallerknene til Aida Passion er nydelige, men kanskje vanskelig i oppvaskmaskinen.

Ullvott skrev (På 14.2.2021 den 20.04):

Porsgrund Cuisine til hverdags og Rörstrand Swedish Grace til helg, selskaper og andre anledninger. 

Porsgrund Cruisine var flott, og ganske likt Skyn som vi har nå. Og det fra Rörstand er nydelig!

AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 10.21):

Vi har vintage Iittala Solaris i glass til fest (kombineres med Porsgrund Lava i brunt), og til hverdags har vi mer Porsgrund Lava kombinert med Hasami Porcelain og Kinto mugtails-kopper som vi bruker til kos. En salig blanding, ispedd håndlaget keramikk og dreide treboller og fat plukket opp på reiser rundt om. Jeg antar det kan betegnes som eklektisk stil, men jeg vil si tingene fungerer fint sammen. Sjatteringer av hvitt, leiregrått og brunt. 

Har circus-servise fra Ferm til ungene, og noe hvitt IKEA-servise som har overlevd siden studietiden.

Takk for tips! Jeg har aldri visst hva penserviset til foreldrene mine het før nå, men det er Porsgrund Lava! Har mange barndomsminner knyttet til det serviset. :) 

Skrevet

Le Creuset. Inviterer jeg noen på kaffe og kake, noe som skjer sjeldent, så bruker jeg Arabia mummi. 

Anonymkode: ab2ed...d6b

Skrevet

Kan anbefale litt farge på serviset, i stedet for hvitt eller hvitt med mønster. Lys blågrå fremhever maten veldig bra.

69F5754E-A0CF-459F-BF06-0786A25E11D1.png

Anonymkode: f114f...4f4

Skrevet

Her fikk mannen velge, så vi har Antarktis servise (det med pingviner på, ja...). Det startet som penservise, men nå bruker vi det til hverdags. Til fest bruker vi et servise mine besteforeldre fikk da de giftet seg i 1946. Og til jul bruker vi Åsas jul fra Firkløveren.

Anonymkode: 7b14e...676

Skrevet

Et firkanta som ble gitt vekk på finn, og noen stygge brune blomstrete skåler jeg stjal fra hytta. 

• Liker 1
Skrevet
Ordsmed skrev (På 14.2.2021 den 19.29):

Det første var nydelig, akkurat noe slikt jeg var ute etter! De to andre var også fine, og det er kult at man kan blande farger med Iittala Teema.

Swedish Grace er veldig anvendelig, og så skal det mye til for at det går ut av produksjon. 

• Liker 1
Skrevet
21 hours ago, Ordsmed said:

Takk for tips! Jeg har aldri visst hva penserviset til foreldrene mine het før nå, men det er Porsgrund Lava! Har mange barndomsminner knyttet til det serviset. :) 

Bare hyggelig! 😊 Jeg ante ikke hva det het selv heller, men for noen år siden så jeg det utstilt på et museum og skrev ned navn og produsent. Jeg arvet Lava som tenåring da en slektning døde, fordi jeg syntes det serviset var så koselig da jeg var liten. Har alltid visst at jeg ville ha det, så har tatt godt vare på det gjennom utallige flyttelass, og håper mine egne barn får samme gode minner knyttet til kakao i de koppene som jeg har selv. 

Gjest Ordsmed
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Le Creuset. Inviterer jeg noen på kaffe og kake, noe som skjer sjeldent, så bruker jeg Arabia mummi. 

Anonymkode: ab2ed...d6b

Jeg samler på Mummi-koppene, men har ellers lite av serviset, kun noen deler til barna. Men det er veldig fint - og fargerikt! :) 

Kan anbefale litt farge på serviset, i stedet for hvitt eller hvitt med mønster. Lys blågrå fremhever maten veldig bra.

69F5754E-A0CF-459F-BF06-0786A25E11D1.png

Anonymkode: f114f...4f4

Enig - jeg har egentlig mest lyst på farger denne gangen, siden vi har hatt hvitt i så mange år.

Her fikk mannen velge, så vi har Antarktis servise (det med pingviner på, ja...). Det startet som penservise, men nå bruker vi det til hverdags. Til fest bruker vi et servise mine besteforeldre fikk da de giftet seg i 1946. Og til jul bruker vi Åsas jul fra Firkløveren.

Anonymkode: 7b14e...676

Antarktis var fint - de pingvinene var ganske duse, da. :) Åsas jul er nydelig, skulle ønske vi hadde det i stedet for det vi har ... 

Frøyamor skrev (21 timer siden):

Et firkanta som ble gitt vekk på finn, og noen stygge brune blomstrete skåler jeg stjal fra hytta. 

God idé å sjekke på Finn (både til salgs og gis bort)!

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Swedish Grace er veldig anvendelig, og så skal det mye til for at det går ut av produksjon. 

Det er et viktig poeng - kjedelig hvis det går ut av produksjon og det blir vanskelig å få tak i mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...